CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-12-2009, 15:19)

Ullöss gissar jag en lusart som täcker sig själva med en massa trådar som ser ut som små bomullstussar, dessa tussar skyddar lusen från sånt som pyrex och såpa som då inte har någon effekt. Enormt svårt att bli av med eftersom de även lever på rötterna och kallas där rotlöss, så även om man lyckas ta död på de som finns ovan jord händer det ganska ofta att nya dyker upp från jorden. Brukar sprida sig mycket bra.
Om det inte är arvegods eller något dyrbart brukar jag säga släng och köp nytt. Om det är arvegods eller dyrbar säger jag isolera växten och testa provadoproduterna regelbundet under vintern-våren + ställ ut växten utomhus under sommaren.
Ullöss och Rotlöss är olika släkten;
Ullöss heter - Pseudococcus spp (exempel på arter är adonidum, citri)
och Rotlöss - Rhizoecus spp (exmpel på arter är falcifer, hibisci, americanus), dom är i samma familj men olika släkten.
sedan nämner man ''rotlöss'' för andra arter också däribland några ullöss arter men dessa arter KAN leva på rötterna men i huvudsak är det att dom sitter på grenar och blad. Pemphigus bursarius (sallatsrotlusen), Eriosoma ulmi (Almbladlus) och Prociphilus pini (tallrotlus) är andra arter som man ibland nämner som rotlöss.
på krukväxter får man oftast Rhizoecus arter. Provado dödar Rhizoecus (Rotlus) och Pseudococcus (Ulllöss).