bredano
Bladen har små vita luddbitar på sig och ramlar av.. Jag har hört talas om spinn, kan det vara det? Men ser inte riktigt ut som en tunn väv över hela bladen utan mer som luddiga klumpar...

Går det att få bort lätt och hur vet jag säkert att det är det?
Åsa, mälardalen zon 2
Ullöss gissar jag en lusart som täcker sig själva med en massa trådar som ser ut som små bomullstussar, dessa tussar skyddar lusen från sånt som pyrex och såpa som då inte har någon effekt. Enormt svårt att bli av med eftersom de även lever på rötterna och kallas där rotlöss, så även om man lyckas ta död på de som finns ovan jord händer det ganska ofta att nya dyker upp från jorden. Brukar sprida sig mycket bra.

Om det inte är arvegods eller något dyrbart brukar jag säga släng och köp nytt. Om det är arvegods eller dyrbar säger jag isolera växten och testa provadoproduterna regelbundet under vintern-våren + ställ ut växten utomhus under sommaren.

Lite suddig bild på ullusangrepp

Bassam
Hej

Du kan ställa dom några timmar i kallt varje dag .
H Bassam
bredano
hej!
Tack för svaren, jag läste dem tidigare men glömde svara. De liknade det på bilden men lite mindre.. jag har börjat med att ducha den i vatten och den verkar må bättre, det vita försvann och nu ramlar det sällan blad och nya skott kommer upp.
Det är en gåva så jag vill helst inte slänga den, väntar och ser nu om den blir helt bra smile.gif
vanjalarsa
Det man måste tänka på( tycker jag ) när det är ohyra på växter är vad som orsakar det.
Ofta beror angreppen på nån form av skötselfel eller om det kan bero att växten är felplacerad.
Om man inte får klarhet i det så är risken stor att ohyran kommer igen.
Lycka till
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Hej

Ohyra kan attackera växter men de är farliga på svaga och gamla växter .

H:Bassam
Bassam
Hej

Före vecka köpte jag mun skölje medel från ( Hemköp ) sen jag såg Ullöss som attackera min planta så jag blandade 6 dropor i en cup vatten och sprejade på planta sä de försvann den medel heter ( Vademecum klassic koncentrerat mun vatten ) .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-12-2009, 15:19) *
Ullöss gissar jag en lusart som täcker sig själva med en massa trådar som ser ut som små bomullstussar, dessa tussar skyddar lusen från sånt som pyrex och såpa som då inte har någon effekt. Enormt svårt att bli av med eftersom de även lever på rötterna och kallas där rotlöss, så även om man lyckas ta död på de som finns ovan jord händer det ganska ofta att nya dyker upp från jorden. Brukar sprida sig mycket bra.

Om det inte är arvegods eller något dyrbart brukar jag säga släng och köp nytt. Om det är arvegods eller dyrbar säger jag isolera växten och testa provadoproduterna regelbundet under vintern-våren + ställ ut växten utomhus under sommaren.

Ullöss och Rotlöss är olika släkten;

Ullöss heter - Pseudococcus spp (exempel på arter är adonidum, citri)

och Rotlöss - Rhizoecus spp (exmpel på arter är falcifer, hibisci, americanus), dom är i samma familj men olika släkten.

sedan nämner man ''rotlöss'' för andra arter också däribland några ullöss arter men dessa arter KAN leva på rötterna men i huvudsak är det att dom sitter på grenar och blad. Pemphigus bursarius (sallatsrotlusen), Eriosoma ulmi (Almbladlus) och Prociphilus pini (tallrotlus) är andra arter som man ibland nämner som rotlöss.

på krukväxter får man oftast Rhizoecus arter. Provado dödar Rhizoecus (Rotlus) och Pseudococcus (Ulllöss).
Bassam
Hej

.Nästa alla lösskämpar lika på grund att de suga växter sav .

H : Bassam

emilsjogren
Lät min mamma ta hand om min paraply aralia medan jag bodde i spanien i ett halvår, hon blev livrädd när hon såg de vita ulltussarna.

Hon torkade alla blad + stammen med en blandning av 50% vatten och 50% ytdesinfektion, det funkade utmärkt och allt försvann... Tyvärr har det kommit tillbaka igen denna vinter också.

Personligen tror jag nog att det beror på ljusbrist, eftersom växten mår bra under vår, sommar och tidig höst...

tack för tipset om kyla...ska pröva det i veckan...

Alexander-VG-zon3
CITAT (evilseducer @ 09-02-2010, 00:54) *
tack för tipset om kyla...ska pröva det i veckan...

sätt inte ut den i kylan, det är en tropiskväxt som inte vill ha under +15c. även om den tål kyla ned till +1c +5c så kommer den må dåligt av det och ev tappa bladen. och lössen dör heller ej av kyla (om det inte blir frost men då dör växten med)
Bassam
Hej

Du kan använda provado och du ska duscha ofta eller du kan lägga en cup som fyllde med vatten och fina grus bredvid.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon