Mats@skyltgruppen.se
27-12-2009, 18:39
Hej !
Jag har en hängsälg som ståt ståtlligt i ca 12 år. Den börjar bli lite för vid i kronan och jag undrar nu om man kan stubba den precis som man gör med en pil ? Detta för att kunna börja om igen med en fräsch lite mindre krona ?
// Mats Möller
Åsa, mälardalen zon 2
27-12-2009, 23:09
Det är ju ungefär så man bör klippa hängsälg den ska klippas uppe i kronan (men du kan inte såga bort hela toppen eftersom den är ympad). Runt mars kan man klippa ofta gallrar man varje år och tar bort lite grenar i toppen och inte alla men den kan klara hårdare klippningar ifall man inte har klippt den under många år och den behöver börja om. Växten mår dock bäst av lite klippning varje år istället för att slaktas med flera års mellanrum.
Mats@skyltgruppen.se
28-12-2009, 07:19
Hej !
Tack för svaret. Jag brukar gallra och klippa bort döda grenar, samt klippa den "rak" i underkant två gånger
om året, men nu skulle jag vilja "börja om". Jag tänker mig alltså självklart att behålla själva klotet där alla
grenar utgår ifrån ( som en stubbapil ), en ta bort alla grenar i övrigt.
Fungerar det utan att trädet tar skada ? Kan det t.o.m. vara till någon fördel ?
// Mats
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2009, 09:58
Ja den klarar det bra och ska klippas däruppe när man klipper och aldrig i nederkant likt pageklippning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.