spotty
I somras började jag förbereda en perennrabatt. Nästa sommar är det tänkt att jag ska plantera den. De flesta perennerna ska jag försöka fröså, både för kostnadens skull och för att få "rätt" sorter. När ska jag plantera ut frösådderna i rabatten? Kan jag göra det på våren/försommaren, då de grott och växt till sig lite grand eller ska jag ha dem i krukor på ett skyddat ställe och plantera ut dem till hösten? Om jag planterar dem på hösten är det då idé att ha potatis i den kommande rabatten?
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Vilka perenner tänker Du så? Vissa hinenr bli rättså bra stora på en säsong, andra vill ha längre så det beror helt på faktiskt.

Det ideala är ju att fröså på våren och plantera ut tidigt men jag brukar för det mesta få skaplig storlek till mitt i sommaren och planterar då ut i slutet av Aug/Sept - eller så övervintrar jag dem i större krukor och planterar ut nästföljande vår. Men det beror precis på just vilka...

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Hej hopp

Personligen har jag dödat många plantor genom att plantera ut för tidigt. Ingrid har helt rätt, det beror på,. Jag vill bara tillägga att i tveksamma fall bör man vänta ....................
spotty
Ett helt gäng: aster, lupiner, tusensköna, fagertrav, riddarsporre, praktbinka, hornviol, gemsrot, rudbeckia mfl. En del sorter verkar lite svåra att så så dem köper jag eller delar befintliga plantor.
Rabatten bygger på ett förslag i till "regnsbågsrabatt" i en trädgårdsbok från 1930. Jag försökte fröså perenner förra året, men misslyckades. Förhoppningsvis har jag lärt av mina misstag, så det går bättre den har gången. Dessutom har jag noga studerat "rara växters" katalog, med såanvisningar. För de flesta finns rådet normalsådd, dvs så i normal rumstemperatur.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Lupiner blommar ofta för mig år 2 - och jag hinenr plantera ut dem på försommaren - det gäller de flesta Du räknar upp - gemsrot har jag ingen aaaaaning om vad det ens är.... tusensköna blomamr år 1 och kan man plantera ut +på försommaren, violer med, rudbeckia beror det ju på sort etc
Normalsådd - åsså måste man kunna ställa dem svalt efetr de har grott - d v s ca 12-15 grader och ljust.
Annika zon 4
Jag har odlat fram egna perenna plantor av Kinesisk riddarsporre, Studentnejlika, Kungsljus, läkemalva, isop, anisisop, aklejor, krusmynta, kantnepeta, organo, citronmynta, vinruta, stockros, fingerborgsblomma, Alla sorterna klarade av min okunniga behandling. Jag planterade ut dom på försommaren och flera av dem blommade rikligt . Kinesiska riddarsporren till och med 2 gånger efter nedklippning. Jag tror inte att du ska ta så hårt på hur du ska göra, utan gör det. Sätt många frön så har du att ta av. Dessutom är det skoj att kunna ge bort "egna" plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon