|
dicentra
27-12-2009, 20:29
Idag när jag satt o tittade ut på våra talgbollar hängde där några fåglar jag inte alls kände igen. In i biblioteket o hämtade fågelboken,tillbaks till köket innan dom hade flugit iväg. Satt där o bläddrade en stund i boken innan jag hittade dom.....stjärtmes jättevackra fåglar! Svart vita med lååång svart stjärt . Undrar nu om någon vet hur vanliga dom är,har som sagt var aldrig sett dom förrut?
Grattis Dicentra!  Stjärtmesar är inte vanliga, men drar omkring i små flockar i skogarna (helst löv- och blandskog) och kan dyka upp lite varstans nu på vintern. De följer inte meståg utan håller ihop med sina egna. Denna vintern har jag inte sett några här än, men förra vintern var de här flera gånger. Jag hoppas att de snart dyker upp igen, för de är ju så söta! [attachment=45598:Stj_rtmesar.jpg] Olle
Kan meddela dej Olle att vi hade stjärtmesar här igår! 3-4 stycken såg jag, men jag hann inte få fram kameran förstås...
Visst är de underbara, så vackra med sin långa långa stjärt!
Härligt, Monaxe! Då finns det hopp om att de hittar hit också. Olle
dicentra
27-12-2009, 21:59
Tack för ditt svar,Olle! Ja jag hoppas verkligen att jag får se dom någon mer gång!! Vad kul att min "odla tomte" har sett dessa söta fåglar också:-))
Fågelvägen
27-12-2009, 22:56
Den 8 december var här (ca 1 mil sydost om Stockholm) en flock på ungefär 10 stjärtmesar. De såg ut att äta björkknoppar. Våra talgbollar missade de i år. De brukar göra ett snabbesök varje år, men vanligen bara 4-5 stycken. Lustiga små fåglar, snabba och orädda, ser ut som frigolitkulor med en lång pinne i.
anne-li i olofstorp
27-12-2009, 23:34
CITAT (Fågelvägen @ 27-12-2009, 22:56)  Den 8 december var här (ca 1 mil sydost om Stockholm) en flock på ungefär 10 stjärtmesar. De såg ut att äta björkknoppar. Våra talgbollar missade de i år. De brukar göra ett snabbesök varje år, men vanligen bara 4-5 stycken. Lustiga små fåglar, snabba och orädda, ser ut som frigolitkulor med en lång pinne i. Eftersom jag vanligtvis jobbar hela veckorna hinner jag inte se så många fåglar... Fast domherrarna har kommit fram nu- men stjärtmesar har jag sett flera år, inte ännu i år men jag hoppas. Dom är ju sötast i världen, som en bomullstuss eller frigolitkula med svans!!!!
Hade ingen aning om att dom var ovanliga.  Här syns dom till emellanåt, har sett dom tre fyra gånger senaste veckorna. Har bara tänkt "jaha, nu är stjärtmesarna här igen". Nästa gång ska jag titta och njuta av dom!
Hade Stjärtmesar vid fågelbordet den 2:a advent Har aldrig sett den fågeln tidigare Det var väl 4-5 stycken som var där i 10 minuter sedan var dom borta resten av helgen Mysiga små bollar med "handtag"
Första gången jag såg stjärtmesar trodde jag det var ett gäng snöbollar som kom flygande mot vårt köksfönster där talgbollen hängde. Hämtade snabbt fågelboken och kom fram till att det var dessa fantastiska mesar. Jag har bara sett dem två gånger till, alltså 3 gånger allt som allt. De är ju så otroligt söta där de hänger som en klase på talgbollen. Hoppas Dicentra att både du, jag och ni andra här får se dem fler gånger i vinter.
skogstroll
29-12-2009, 15:41
söta är de... jag har inga såna men tofsmesar finns det i överflöd  [attachment=45628:P1170030.JPG]
Vad roligt! Tofsmesar i överflöd är verkligen inte vanligt vid fågelbord. De måste känna att de har hittat en jämlike, för de är riktiga små skogstroll som inte gärna lämnar de trygga granarna. Jag har bara haft dem framme vid enstaka tillfällen.
Olle
skogstroll
29-12-2009, 16:12
jaså vad skoj... det finns hur många som helst här men så är det lite urskogstrakter också. Är det nån pippi jag saknar så är det domherre som man såg när man var liten...
Tofsmesarna tampas lite med nötväckorna som är lite storleken större...
[attachment=45632:P1170041.JPG] [attachment=45633:punkare.JPG] [attachment=45634:P1170042.JPG]
dicentra
29-12-2009, 22:38
Åhhh,tofsmesen var ju jättesöt den också! Den har jag aldrig sett här hos oss,men men man vet aldrig.............
anne-li i olofstorp
29-12-2009, 22:51
Igår såg jag en flock - tyvärr alltför långt bort för att med mina ögon kunna se vad det var,,,, men säkert 30 fåglar... dom drog från enebuske till enebuske och sen vips var dom borta...... Återkommer om jag får en ny chans att se dom innan den 4e då jag börjar jobba igen....
För ett par veckor sedan mellanlandade ett gäng Stjärtmesar vid vår fröautomat,det var andra gången i mitt liv jag som Stjärtmes och det är synd att man inte får se dom oftare för dom är så himmla vackra.Verkar vara en skygg fågel för den ska ju igentligen inte vara så ovanlig här på småländska höglandet enligt fågelboken.
Tulipanaros
03-01-2010, 23:21
Vilka söta bilder, skogstroll! Tofsmesen är bra charmig.
CITAT (Berith @ 28-12-2009, 06:27)  Hade ingen aning om att dom var ovanliga.  Här syns dom till emellanåt, har sett dom tre fyra gånger senaste veckorna. Har bara tänkt "jaha, nu är stjärtmesarna här igen". Nästa gång ska jag titta och njuta av dom!  Nu är flocken med stjärtmesar här igen, och häromdan såg jag några också.
sparvuggla
05-01-2010, 13:32
Stjärtmesar är inte så vanliga vid fågelbord. Och kommer dom brukar dom inte stanna länge. För det mesta drar dom snabbt fram i sina födosök. Men dom är inte skygga. Min beskrivning på dom är en liten dunboll med glasspinne i baken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|