Maria_z5
Hej på er!

Vi ska flytta tillbaka till z5 i början och mitten av mars och nu suger det hårt i odlingstarmen.
Hur i hela världen ska jag kunna odla under flytten utan odlingshyllor och extraljus.
Jag har lökar som kommer upp men det är ju alla dessa små frön... wub.gif
det vettigaste är ju att vänta till 2011 men jag tror att jag blir galen utan småplantor. crazy.gif
Snälla har ni några bra tips?

//Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Satsa mest på sånt du kan direktså det finns ju faktiskt massor man inte måste förkultivera och mycket av dessa sorter är mycket odlingsvärda. Ha bara en liten förkultivering inne av något du bara måste ha men som ex. får plats i något fönster och vänta med sådden till mars-april då det är hyfsat bra ljus i fönstret.
Tummelisa
har du planerat klart för de nya odlingsutrymmerna?
så skulle jag tillbringa de kommande månaderna. ligga i startgroparna å snabbt få upp lampor å odling. gotta mig i tanken på de nya möjligheterna o omständigherna.
bomull för stratisifering. lätt att flytta å sen direkt på sådd när flyttat.

vad flyttar du in i. växthus? inodlade rabatter. vildvuxet??
blomkronan
Att så perenner ute på plats i sommar är ju enklare blush.gif men du missar ju det roliga att pyssla med dom små planterna inne. Jag har samlat på mig så mycket frön att det kommer bli en lösning även för mig (som inte ska flytta) man får ju inte plats med allt biggrin.gif dom kommer ju inte hinna blomma på hösten men då har du planter till 2011 som kommit en bra bit på vägen.
Har du en pluggbox? dom tar inte så mycket plats så det kanske kan vara din lösning, till de frön du "bara måste" så innan du flytttar. Brödbakar!! du kan försöka få tag på brödbackar att plantera om i, om dom kommer upp så pass att du måste omplantera dom innan flytten, brödbackar har ju handtag = lätta att flytta på yes.gif
Maria_z5
Hej på er!

Tack för intressanta svar. smile.gif
Det är en tomt med mest gräsmatta och vanskötta buskar, illa beskurna fruktträd.
Det finns en perenn plantering som jag inte har sett ännu i verkligheten men troligen är den i samma oansade skick som resten av trädgården.

Jag vet inte exakt var jag kan sätta upp mina odlingshyllor med lysrör och hur ventilationen ser ut.
Växthus finns inte på tomten men jag ska ha ett fast under mars i Skeå är direkt olämplig tid.

Det hinner inte komma upp något innan vi flyttar för här finns inte utrymme för min odingsglädje.
Jag har ett okänt antal champinjonlådor, kanske skulle stratifiering skulle kunna lösa min odlarlust. flirting.gif
Stratifiering i bomull... det tror jag kan vara något det tar ju lite plats.

Jag har inte pluggbox men det ska jag skaffa för sommarblommor och vissa grönsaker som behöver lite extra fart för att hinna bli något där uppe.

Kanske skulle den gamla ladugården kunna bli odlingsrum? Bra ventilation i timrade ladugårdar. Ska bli stall längre fram men har trots det gott om utrymme för odling. Vad tror ni, det är väl bara att täcka med fiberduk för att skydda mot kallgrader. unsure.gif

Jag har lovat mig själv att följa den goda regeln att inte gräva planteringar coolgleam.gif under första året så egentligen gör det inget att de inte hinner blomma 2010 bara jag får pilla lite i jorden...

//Maria
katah
Satsa på sena sorter !
Gurka och pumpor sås ju sent. Du kan vänta med dom till mitten av maj innan du börjar.
Då räcker fönstersol som belysning. Plantera bara dom inte ut före midsommar.
( förra året kom en sen frostnatt bra bit in i juni här i zon 2-3 ) så av erfarenhet, det är ingen brottom
att plantera ut dom !
och fina pumpor ligger nu överallt i huset och blir goda maträtter och efterrätter så här på vårkanten också.
Runåberg har en fantastiks recepthäfte för pumpor.
Många av mina är på 10 kg klassen och goda. 'odlade i lerjord, med klippt gräs och guldvatten.
Ingen annan extrabevattning efter midsommar ...
Maria_z5
Otroligt spännande!

Jag ska testa men jag vet inte hur det fungerar i z5.
Sönerna kommer bli överlyckliga! wink.gif

Maria
Kajsa i Arvika
Klart att du ska så ändå, men du kan väl försöka lägga LITE band på dej själv.. giggle.gif Har själv släpat på bebbar genom 2 flytter och de flesta e faktiskt tåligare än man tror, somliga klarar tom kortare flygturer.. ninja.gif Aldrig bär man väl så försiktigt som de kassarna.. (rek vanliga papperskassar..) och inte ens gubben e betrodd att köra det flyttlasset..
katah
Vi drömmer om flytten till " landet på riktigt"
och den stora frågan är när det är bästa tid ur odlingssynpunkt.
( man vill ju se stället på barkmarkstid, men kunna ta med sig skörden från sin gammal tomt, men hinna förbereda den nya tomten till nästa odlingsseson biggrin.gif )
Så jag skulle önska mig att flytta någon gång i september...
Inte kanske den första frågan för många andra i flytttankar whistling.gif

Men man måste ju orka flytta och greja lite extra vid flytten så man måste begränsa sina odlinar under flyttperioden, hur mycket det än kliar ...

min mamma tyckte att det var rena galenskap när vi har nu renoverat undert två år, bodde ett tag på ovanvåningen hela familjen och under hela tiden har jag drivit massa fröer här inne.
Maria_z5
Jag SKA INTE köpa nya frön utan använda det som blev över i påsarna och även sånt som inte blev sått förra året.
Går jag in på frösidorna är jag körd! wacko.gif
September är en bra tid att flytta, perfekt tid att gräva upp pionerna. Fast nu får jag lov att göra det i sommar på semestern=fel tid.
Vid senaste flytten skulle svärmor vårda mina bebbar vilket resulterade i att hon grävde ner med lertäcke på 10cm då jag sagt att de skulle täckas (med löv och grenar!!) alien.gif Inga bebbar med den här gången!!! nono.gif
Vi bor på drygt 45 kvm och jag kan inte förodla inne här och ute är det förbud från maken och mäklaren. crying.gif
Vänta bara tills vi kommer upp. *hehe*

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon