maksimil
28-12-2009, 05:24
.
Eva 33c
28-12-2009, 09:09
Att få tag på en blommande Edelweiss nu tror jag är jättesvårt. Men edelweiss används ofta som eternell (torkad) i olika arrangemang. Det är visserligen inte lika häftigt, å andra sidan skulle en torkad edelweiss tåla att fästas på ett halsband och lämnas på en veranda. Själva har jag inga torkade edelweiss, kanske någon annan har? Kanske finns det på en blomsterbutik eller presentbutik?
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2009, 12:49
Tror det blir mycket svårt överlag att hitta torkat i butik med tanke på att det är helt ute och grossisterna i stort sett skrattar åt en eftersom de inte sålt torkat överhuvudtaget på många år nu och inte ens på 80-90 tal då det var inne var det vanligt med edelweiss som torkad växt. Jag tror man har mera chans att hitta edelweiss i konstblommor (som är inne) eller i form av smycken.
Eva 33c
28-12-2009, 14:59
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-12-2009, 12:49)

Tror det blir mycket svårt överlag att hitta torkat i butik med tanke på att det är helt ute och grossisterna i stort sett skrattar åt en eftersom de inte sålt torkat överhuvudtaget på många år nu och inte ens på 80-90 tal då det var inne var det vanligt med edelweiss som torkad växt. Jag tror man har mera chans att hitta edelweiss i konstblommor (som är inne) eller i form av smycken.
De hade jag ingen aning om, att det var ute menar jag.

Min mamma var från Österrike och därför hade vi alltid "nånting med torkade edelweiss i" hemma, så därför minns jag den som eternell. Kanske om man kan hitta en "Österrike-butik" då
malin72
28-12-2009, 15:21
hm ja nu i butik är nog svårt...jag har en ute på tomten som har klarat vintern och bor i mitt stenparti, den är inhandlad i Ösmoplantshop som ligger i Nynäshamn, tror nog inte att det finns nu för den står ute och säljs på sommaren
Jo, just vad jag tänkte på också, det går inte att hitta en blommande edelweiss just nu, men väl ett smycke!
Här finns redan ett förslag. En sådan har jag sett hos någon lokal guldsmedsbutik ifall du inte hinner beställa... Tyvärr är jag osäker på om det var Guldfynd eller Dalsjöfors Guld. Eller rentav någon annan, men tror nog att det var någon av dessa.
Så ring runt till guldbutiker och fråga efter en brosch eller hänge med edelweiss!!
Ja jag kan nog bara säga att om du inte hittar det du söker eller ett bra alternativ till det så skulle jag skriva ett brev till henne och berätta det du berättade för oss. men skrivet till henne såklart. Bara handlingen att du försöker få tag i en edelweiss blomma vid den här tiden på året för att ge till henne är ju en stor kärleksförklaring i sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.