Christa
Den senaste veckan så har det ofta hänt att det plötsligt tar emot när jag skall stänga munnen. Då får jag lite panik och tar i lite och då säger det pang i vänster käkled. Om jag gör så ofta så kanske käken blir ännu sämre så jag undrar ju vad det beror på.

Kan muskelspänning åstadkomma sådant? Jag sover ofta på vänster sida och det är vänster som hakar upp sig. Det är ett helsike att borsta tänderna och i morse när jag gäspade så fastnade den också.

ängsvädd
Inre stress, psykisk spänning.
Christa
CITAT (ängsvädd @ 28-12-2009, 10:26) *

Grejen är att jag inte känt mig så avstressad och psykiskt välmående på många år som jag gör nu. Vad grundar du din uppfattning på? Är det exakt det fenomenet som jag beskriver som du avser?

ängsvädd
Egna erfarenheter, men det kan säkert bero på annat också.
anne-li i olofstorp
Det kan vara felställning i nacken eller något liknande. d010.gif
Eller så biter du ihop käkarna i sömnen, uppsök sjukgymnast, kiropraktor, tandläkare ,osteopat eller liknande om det inte går över.
Du kan också pröva att smörja med Orudissalva el dyl utanpå käkmuskeln för det är antagligen muskler som låser sig eller drar snett,....
Christa
Tack för svar! Det lugnar mig i alla fall att ni tror att det beror på muskeln och inte är något fel i käkbenet. Jag kör datormusen med vänster hand och kudden jag har armen på är nog lite för låg. Kan tänkas att jag spänner mig lite av den anledningen.

Skall prova att köra musen med höger hand ett tag och se om det blir bättre.

Körde dock en mil på skidor igår och då kändes hela axelpartiet mer avslappnat men i morse hängde sig käken i alla fall. Det blir helt stopp och det känns som om jag inte skulle kunna stänga munnen. Det mest logiska vore att ta det lungt och lirka den i läge men helt automatiskt tar jag i lite extra för att få igen käften.

Man reagerar inte alltid logiskt...
Klura
Jag besvärades av käklåsningar när jag gick i högstadiet/gymnasiet och det kan dyka upp nån gång i bland även nu.
För min del berodde det på att jag gnisslade tänder på nätterna så jag fick ha bettskena i några år.
När det var som värst kunde jag inte öppna munnen mer än att en tesked precis gick in.
Det "knäpper" fortfarande när jag öppnar munnen, men det gör inte ont och jag besväras inte av det.
Det beror på att jag har lite kalkavlagringar där käken sitter fast i skallbenet (usch vad hemskt det låter)
Besväras man mycket av sånt så kan de öppna och skrapa bort det. Men som sagt jag lider inte av det.
Om det fortsätter så föreslår jag att du går till tandläkaren och röntgar käken. De ser säkert även på dina tänder om du t ex gnisslar eller spänner dig om nätterna, även om du inte själv vet om det.
Nauti
Jag hade problem med käken för ett tag sedan, men jag kunde inte öppna käken utan att det krasade högt på vänster sida och gjorde ont. Problemet fick jag efter en bihåleinflammation när de andra symptomen hade gått över. Men du verkar ju inte ha haft några sådana problem innan.
Motti
Min man brukar fråga andra hur forskare kan se att det är en kvinna när de hittar en forntida kropp?jo käkarna är utslitna =det samma som att vi pratar sönder våra käkleder giggle.gif Fast i ditt fall är det nog något annat flirting.gif Tycker du ska ta kontakt med din Tandläkare först och höra vad han tror för det kan faktiskt ha med tänderna att göra,tex visdomständer som börjat röra på sig och trycka på nerver..
Christa
Nu har jag lagt en extra kudde under armen som jag använder till datormusen. Jag sov på andra sidan inatt. Idag har inte käken fastnat en enda gång. Var nog muskelkramp. Skall se om det håller i sig.

Om jag gapar stort och stänger igen så känner jag att det kuggar lite på vänster sida så något är det men risken att jag skall få åka till sjukhuset med gapande mun verkar vara över.
anne-li i olofstorp
Det låter hoppfullt!!!! tummenupp.gif
Du kan ju prova med Orudis eller liknande att smörja musklerna med..... yahoo.gif
Bee
CITAT (ängsvädd @ 28-12-2009, 10:26) *

Christa, det är inte så "far-fetched" som det kan låta.
Jag hade besvär med högra käkbenet för några år sen. Det var riktigt jobbigt, kunde inte öppna munnen helt, inte äta ordentligt mm - jag kunde inte en skratta högt, det gjorde för ont att öppna munnen helt! Och då är det illa!
Jag var hos tandläkaren och blev remitterad till bettfysiolog. Fick komma dit 8 månader senare! Under den tiden prövade jag en terapi, EFT, med 100% gott resultat! Låter som en saga men det är sant, det funkade! Fullt frisk gick jag ändå till bettfysiologen när tiden var inne och det var inte bortkastat. Jag berättade om att jag hade botat mig själv med hjälp av terapin och tandläkaren kände till EFT men hon berättade den viktiga orsaken till mina problem - jag ville ha kontroll! Och hon hade rätt. Jag fick mycket att tänka på och hon hade så rätt.
Det har hänt att jag känt av något i käken sen dess men då tänker jag på det här med kontroll och försöker släppa taget.

Om du är intresserad av terapin EFT så får du skynda dig till Gary Craigs hemsida. Han skall pensionera sig och lägger ner sin sida snart. Man kan ladda ner en manual gratis där. Jag lovar - det hjälper mot det mesta.

Hoppas min berättelse kan vara till hjälp.
blomkronan
För några år sedan fick jag "tvärt om" jag kunde inte öppna munnen mer än att jag fick in ett finger och underkäken "ramla" fram, helt sjuk känsla!! jag fick inte ihop käktänderna tackvare framtänderna slog emot varandra.
Fördel... jag gick väll ner ett par kilo smile.gif. Jag fick knappt in något i munnen sen kunde jag inte mosa maten... efter några veckor gick det över och ett par månader senare kom det tillbaka så höll det på ett par år tills jag gick till tandläkaren. Det var min visdoms tand som spöka!! när den var borta var oxå "låsningen" borta smile.gif
När käken låste sig i somras förstod jag vad jag skulle göra wink.gif jag beställde tid hos tandläkaren och dom drog ut en visdoms tand till... Det schysta är att man ska bara få visdomständer fram till man är runt 25 år, och jag är ju ett par år äldre än så... happy.gif

Så har du några visdomständer kvar?? det var dom i underkäken som bråka med mig, och det var mycket vanligt att underkäkens visdomtänder trilskas sa tandläkaren.
Christa
CITAT (Bee @ 29-12-2009, 22:33) *
Christa, det är inte så "far-fetched" som det kan låta.
Jag hade besvär med högra käkbenet för några år sen. Det var riktigt jobbigt, kunde inte öppna munnen helt, inte äta ordentligt mm - jag kunde inte en skratta högt, det gjorde för ont att öppna munnen helt! Och då är det illa!
Jag var hos tandläkaren och blev remitterad till bettfysiolog. Fick komma dit 8 månader senare! Under den tiden prövade jag en terapi, EFT, med 100% gott resultat! Låter som en saga men det är sant, det funkade! Fullt frisk gick jag ändå till bettfysiologen när tiden var inne och det var inte bortkastat. Jag berättade om att jag hade botat mig själv med hjälp av terapin och tandläkaren kände till EFT men hon berättade den viktiga orsaken till mina problem - jag ville ha kontroll! Och hon hade rätt. Jag fick mycket att tänka på och hon hade så rätt.
Det har hänt att jag känt av något i käken sen dess men då tänker jag på det här med kontroll och försöker släppa taget.

Om du är intresserad av terapin EFT så får du skynda dig till Gary Craigs hemsida. Han skall pensionera sig och lägger ner sin sida snart. Man kan ladda ner en manual gratis där. Jag lovar - det hjälper mot det mesta.

Hoppas min berättelse kan vara till hjälp.

Jag menade inte att man inte kan få muskelspänningar av psykisk stress. Grejen är bara att jag haft otroliga spänningar i axlar och nacke på grund av stress men nu är jag mycket bättre. Det började 1995 och 1998 när jag var hos en akupunktör så sa hon att det var den stelaste nacke hon hade träffat på. På morgnarna när jag vaknade kändes det som om någon surrat fast en bräda över nacke och axlar och när jag åkte till jobbet så domnade hela käkarna ända fram till munnen.

I april 2006 lyckades jag få friår och flydde hals över huvud från en destruktiv arbetsplats. Jag har nu släppt alla skydsnät och är hemmafru (så omodern är jag).

Käkproblemet dök upp nu när jag är fri från all stress och bara på ena sidan. Sedan jag lade en extra kudde under armen som jag kör datormusen med så har problemet med käken nästan försvunnit.

Dock märkte jag att den hängde sig lättare när jag var rädd för att den skulle hänga sig. Att ni andra var helt inne på att det var muskelspänning och inte något fel i själva käkbenet gjorde att jag slapp den rundgången.

Tack till er alla smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Hej Christa!
Fy så vedervärdigt! Det kan inte kännas så kul...
Du har väl inte ätit för mycket seg julmat...? Skojar bara... blush.gif
Det kan vara så enkelt så att det är din Masseter-muskel som är alldeles på tok för spänd..
Den töjer du lätt själv. Tycker att det är lite kruxigt att förklara hur man gör men det finns säker bra förklaringar på internet om man googlar...

Man ska i alla fall "backa" och "sänka" underkäken så långt man kan, dessutom samtidigt slappna av i käkleden. Därefter tar du och lägger pekfingret i/på hak-gropen och tummen under hakan så att du kan "ta tag" i underkäken... Slappna av och tryck/pressa försiktigt nedåt samtidigt som du slappnar av i käkleden. Känn hur det stramar kring käklederna. Håll 30 sek- 2min. Upprepa 5 ggr med en minuts mellanrum. Morgon och kväll. Kan göra susen om det är det som är orsaken.
Kan också töjas innifrån munhålan men då måste du ha en terapeut till hjälp.

Hoppas det blir bättre... och att det ger med sig... trostar.gif
//Sussie
Sussie F-Flower
Hur har det gått...? trostar.gif Hoppas det är bättre.... smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon