Annkina
28-12-2009, 11:53
Till helgen har vi bjudit hit våra familjer på kak-kalas. Behöver tip
netaave
28-12-2009, 12:24
DUBBELT SÅ GODA
200gr mandel eller nötter
5 dl florsocker
4 äggvitor
KRÄM:
1 dl starkt kaffe
1 msk vetemjöl
1 äggula
125 gr rumsvarmt smör
1-1½ dl florsocker
½ tsk vanillinsocker
BÖRJA MED KRÄMEN:
Blanda kaffe och mjöl, sjud till det börjar tjockna, ta av kastrullen och rör ner äggulan. LÅT DET KALLNA.
Mal under tiden mandeln, blanda med florsockret, vispa vitorna hårt och rör ned.
Lägg teskedsstora klickar på bakplåtspapper och grädda i mitten i 175 gr i 10 min.
Rör smör och florsocker smidigt, blanda med den kalla krämen.
Lägg ihop kakorna 2 och 2 med kräm emellan.
HAVREKAKOR
Enkla att göra och uppskattas av de flesta.
3 dl vetemjöl
4 dl havregryn
1 1/4 dl socker
200 g smör
Blanda fort ihop allt, forma till en rulle och skär ca 35-40 bitar som rullas till bollar och läggs på smord/bakplåtspappersklädd plåt. Tryck till dem med en mjölad gaffel.
Grädda i 8-10 min, 225 grader.
SKURNA PEPPARKAKOR
Kanske man är trött på pepparkakor nu men dessa är jättegoda, funkar ju även bra till vin och ädelost och dessutom kan man göra allt i en bunke!
2 dl (125 g) sötmandel
200 g smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
2 tsk malda nejlikor
2 tsk kanel
6 dl vetemjöl
Låt matfettet (d.v.s. smör eller margarin) bli rumsvarmt. Rör matfett och socker smidigt, använd gärna elvisp som du kan använda genom hela receptet.
Rör ner sirap, bikarbonat, ingefära, nejlika och kanel.
Hacka mandeln grovt och blanda ner den också.
Blanda sist ner mjölet lite i taget till en jämn smet. Ta upp degen på ett bakbord och tryck ihop och forma degen till två stycken avlånga rullar. Forma rullarna runda, ovala eller fyrkantiga beroende på vilken form du vill ha på dina pepparkakor. Linda in rullarna i plastfolie och lägg in rullarna i kylskåpet minst 3 timmar men gärna längre över natten.
Ta fram rullarna och skär med en vass kniv tunna skivor. Lägg skivorna på plåtar med bakplåtspapper, eller använd teflonplåtar (som jag själv föredrar).
Grädda mitt i ugnen i 175 grader (gäller även varmluftsugn) 11-12 min för "normaltjocka", men om du gör dem riktigt tunna kan det räcka med 7 minuter.
Dumlekakor är ju riktigt smarriga godiskakor. Jag har recept om du vill ha.
Kanske passar bäst om man bara ska ha en kaka efter maten t.ex. Blir kanske för sött om man ska äta många kaksorter samtidigt, men det är ju en smaksak.
Annkina
28-12-2009, 14:40
Tack för alla tips!
Är svårt att komma på relativt lättbakade kakor.

Kom på att jag måste ju göra struvor och mandelmusslor också.
CITAT (zissi @ 28-12-2009, 13:42)

Dumlekakor är ju riktigt smarriga godiskakor. Jag har recept om du vill ha.
Kanske passar bäst om man bara ska ha en kaka efter maten t.ex. Blir kanske för sött om man ska äta många kaksorter samtidigt, men det är ju en smaksak.
Du får gärna lägga ut receptet. Kan vara bra till en annan gång, blir nog för stor söt kaka som du sa.
Men goda är dom och jag har inget eget recept, bara ätit hos andra.
Annkina: Nu har jag gjort ett nytt inlägg där Dumlekaksreceptet finns.
netaave
28-12-2009, 15:38
Choklad eller smartieskakor
ca 20 st
sätt ugnen på 175grader
* Hacka blockchoklad (ca en halv kaka) eller använda smarties godis. Blir så färggrant.
* Rör 75gram smör ihop med 1/2dl socker.
* Tillsätt ett ägg
* Blanda 1 1/2 dl vetemjöl med 1/2 tsk bakpulver och rör ner i smeten.
* Släng i choklad/godishacket.
* Klicka ut små klickar på bakplåtspapper och stjuts in i ugnen!!!
ca 8 minuter. Låt kallna på galler.
Anemone nebulosa
23-01-2010, 19:30
"SNICKERSKAKA" - himmelskt gott och görs utan ugn!
Kakan består alltså INTE av varumärket snickers; namnet berättar endast att den innehåller jordnötssmör, och därmed kan komma att påminna lite grann om snickers. Om du googlar på "Snickerskaka" så kan du hitta ett mer exakt recept, men jag tycker det funkar bra att köra lite på känsla.
Minns på ett ungefär i huvudet (du kan jämföra med framgooglade recept):
1 burk jordnötssmör, helst ´crunchy´
ngr dl cornflakes
nån dl kokosflingor
typ 1,5 dl sirap
typ 1,5 dl socker
½ - 1 pkt blockchoklad eller mörk choklad
ev. grovhackade jordnötter att strö över
Smält sirapen och sockret på svag värme och rör hela tiden. Blanda i jordnötssmöret och rör lite till. När det mjuknat till sig och gift sig med varann lite grann blandar du i cornflakes och kokosflingor. Bred sedan ut röran över en (lätt smord?) plåt (välj mängd och plåtstorlek efter hur tunna/tjocka kakor du vill ha). Smält blockchokladen antingen direkt i en kastrull eller kör ångmetoden med blockchokladen i en skål ovanpå en vattenkokande kastrull. Bred ut den smälta blockchokladen tunt ovan på röran och strö hackade jordnötter och ev. kokosflingor över. In i kylen ett tag. Dela sedan i lagom stora rutor (detta är lite besvärligt för det är ganska kompakt och segt, men det går med lite god vilja, kanske lättare innan den kyls ner?).
***TIPS***TIPS***TIPS***
Personligen tycker jag kakorna blir godast om man har ett TUNT lager blockchoklad överst, men är det en extra god choklad så kanske det är annorlunda.
Du kan ju givetvis variera detta recept, tex göra en cheesecake med denna jordnötskakebotten och utöver florsocker smaksätta färskost/philadelphiaost/kesella med tex mosad banan. Gott blev det!
Anemone nebulosa
23-01-2010, 19:47
Ett till receptförslag: SAFTIG MOROTS- och HASSELNÖTSKAKA
Gör en morotskaka (välj valfritt recept där vetemjölsmängden är 3 dl). Byt ut 1 - 1½ dl av vetemjölet till finmalda hasselnötter = hasselnötsmjöl. Använd en kaffekvarn, och har du inte det så försök med en matberedare eller stavmixer. Viktigt är att få hasselnötterna riktigt malda, för att få kakan lite saftigare. Men utöver det så kan du ju givetvis blanda i lite extra grovmalda hasselnötter också, för krispighetens skull. Ta ev. i liiite mer morötter än receptet föreslår, då blir kakan ännu saftigare och reducera ev. sockermängden i kakan, ibland är det sött nog med 1½-2 dl istället för 3 dl. Som glasyr tycker jag det blir godast att använda 1 burk kesella och blanda i ½ dl florsocker. Strö ev. över lite kokosflingor över glasyren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.