Full version: DUMLEKAKOR
zissi
DUMLEKAKOR (recept till Annkine och alla andra)

200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
10 Dumlekolor (orginal)
20 Nobless (orginal-rosa förp.)

Kör smör, socker, mjöl och bakpulver i matberedare eller för hand till en deg. Låt stå kallt en stund och rulla sen 20 bollar och lägg i aluminiumformarna. Stick ner ½ Dumlekola (jag delade den halva till 2 fjärdedelar för att få dumlesmaken lite mer utspridd, troligtvis helt onödigt!) i varje kaka. In i ugnen 200 g ca 10-15 min. Ta ut plåten och lägg direkt på en Nobless på varje kaka. Låt kakorna svalna på svalt ställe. Klara.

Receptet är taget från mat-klubben.se. Uppladdat av Suddisen. Intressant att läsa alla kommentarerna till receptet. 24 st. i dagsläget. Mycket omtyckt kaka verkar det som. Den som är rädd för sött och fett ska nog leta efter något annat kakrecept.
TheLan
Dom är lätta att göra och väldigt smarriga. Jag kom över receptet när jag pluggade till kock. Riktigt mumsiga!! tummenupp.gif
Klura
En storfavorit hemma hos oss sen många år tilbaka.
Har inte hört en enda som inte gillar dessa.
Men det är viktigt att man använder aluminiumformar för papper fastnar.
Bettis
Dom här ska jag nog försöka mig på idag, ska bara skicka iväg gubben till affären giggle.gif
Piccante
CITAT (Klura @ 06-01-2010, 11:01) *
En storfavorit hemma hos oss sen många år tilbaka.
Har inte hört en enda som inte gillar dessa.
Men det är viktigt att man använder aluminiumformar för papper fastnar.

Det var ett misstag med pappersformar märkte jag giggle.gif Jag lade inte i en hel dumle i varje utan delade dom så kolan spred sig mer i varje kaka.
Klura
CITAT (Markus_H @ 07-01-2010, 12:56) *
Det var ett misstag med pappersformar märkte jag giggle.gif Jag lade inte i en hel dumle i varje utan delade dom så kolan spred sig mer i varje kaka.

Ja det blir väldigt pilligt crazy.gif
Miro
Det är också gott att trycka ner dumle i chokladmuffins!
badabing
Mm, Dumlekakor passar perfekt till en kopp te eller en kopp kaffe!
Pote2illa
[size="4"][/size]Förlåt en okunnig, men vad är Dumle? Var kan man köpa det? confused.gif innocent.gif
zissi
http://www.candyking.com/upload/Candyking/...48x_395x395.jpg

Har du kunnat undgå Dumlekolor i ditt liv Pote2illa? Kola med chokladöverdrag och sen inslaget i papper. Mums!

De finns i de flesta livsmedelsbutiker och ..........ja, överalllt där det finns godis tror jag.
Pote2illa
Tack Zissi! Jag går inte så ofta och tittar på godishyllorna nu för tiden, borde tänka på mina tänder eftersom jag gärna vill ha kvar dom så länge som möjligt. Dumle fanns inte när jag var ung.

Receptet låter så frestande, så jag kan nog inte stå emot. Nästa gång jag handlar ska jag iaf titta om jag kan hitta nägra Dumlar. giggle.gif blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon