Solstorm
28-12-2009, 18:33
I områden som är svårtillängliga i Afganistan pga talibaner bombar man utan urskillning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6353046.abFredsbevarande styrkor?

I helvete de är det. Sverige är med och krigar på anfallarnas sida.
Och skyddar en regim med bla kvinnoförtryckare.
Solstorm
28-12-2009, 18:53
Två gånger har USA bombat sjukhus där. På radio talade en afgansk kvinna nyligen, hon bad att utländska soldater inte skulle komma i närheten av några skolor så att inga barn ska behöva bli skadade.
Finns det någon som på allvar kan tro att afganerna ska bli mer västvänliga och tar efter västvärldens kvinnosyn bara för att man har ihjäl folket?
Det är väl Talibanerna de bekämpar det är väl dom som står för det största förtrycket särskillt mot kvinnor och barn !i krig så drabbas civilbefolkningen så har det tyvär varit i alla tider och lär så förbli.Frågan är om man drar bort alla trupper frå¨n Afganistan vad händer då ?jo Talibanerna tar över med sin våldskultur och så sitter vi här och ojar oss över hur illa de behandlar kvinnorna, burka omskärelser islolerade slagna !frågan är om det är bättre ?
Solstorm
28-12-2009, 19:40
Vilka länder ska "räddas" då? Det är många länder i Mellanöstern och i Afrika där kvinnor omskärs och förtrycks. Det glöms ofta bort att kvinnorna hör till förtryckarna av kvinnor, det är inte bara männen som förtrycker.
På tv igår kanal axess visades om hur människor föds till slavar i Mauretanien och lever hela livet i slaveri. Slavbarnen får börja arbeta vid den ålder de börjar prata, kvinnoslavarna är skyldiga att ställa upp sexuellt för sina ägare. Där är ju förtrycket ännu värre. Är det någon som tror att slavarna skulle befrias om de bombades? Både slavar och slavägare är muslimer.
Den stora skillnaden är att Mauretanien inte är USAs fiende.
Huggorm
28-12-2009, 20:45
CITAT (Solstorm @ 28-12-2009, 19:40)

Vilka länder ska "räddas" då? Det är många länder i Mellanöstern och i Afrika där kvinnor omskärs och förtrycks. Det glöms ofta bort att kvinnorna hör till förtryckarna av kvinnor, det är inte bara männen som förtrycker.
På tv igår kanal axess visades om hur människor föds till slavar i Mauretanien och lever hela livet i slaveri. Slavbarnen får börja arbeta vid den ålder de börjar prata, kvinnoslavarna är skyldiga att ställa upp sexuellt för sina ägare. Där är ju förtrycket ännu värre. Är det någon som tror att slavarna skulle befrias om de bombades? Både slavar och slavägare är muslimer.
Den stora skillnaden är att Mauretanien inte är USAs fiende.
Ta det lugnt, Afrikas modernisering har Kina tagit på sin lott
Piccante
28-12-2009, 20:59
CITAT (Motti @ 28-12-2009, 19:18)

Det är väl Talibanerna de bekämpar det är väl dom som står för det största förtrycket särskillt mot kvinnor och barn !i krig så drabbas civilbefolkningen så har det tyvär varit i alla tider och lär så förbli.Frågan är om man drar bort alla trupper frå¨n Afganistan vad händer då ?jo Talibanerna tar över med sin våldskultur och så sitter vi här och ojar oss över hur illa de behandlar kvinnorna, burka omskärelser islolerade slagna !frågan är om det är bättre ?
Problemet i Afghanistan är att nästan alla andra klanledare också står för samma ideologi som talibanerna med enda skillnaden att talibanerna beskyddade Bin Laden.
Och Talibanerna är terrorister och vill att vi "otrogna"ska tuktas med terror !ska vi gynna dom ?personligen tycker jag att alla har rätt att leva i demokrati där alla liv har samma värden.Att önska att alla krig tog slut är bara en önskan,så länge ondskan kläds i guds namn lär vi ha krig.Det är ta mig sjutton inte konstigt att vi har krig när man ser hur folk ha ihjäl andra för skitsaker och det gäller även här i Sverige,folk mördas för spottstyver och för att de inte passar eller för lusten eller profiten.Konstigt att människor tycker det är konstigt att det finns krig

När tex grannar hotar varandra till livet för en häck som växer fel eller för en hund som skäller eller för att grannen inte tycker som andra.Förvånar mig inte alls att det finns krig och elände.
Piccante
28-12-2009, 21:34
CITAT (Motti @ 28-12-2009, 21:28)

Och Talibanerna är terrorister och vill att vi "otrogna"ska tuktas med terror !ska vi gynna dom ?personligen tycker jag att alla har rätt att leva i demokrati där alla liv har samma värden.Att önska att alla krig tog slut är bara en önskan,så länge ondskan kläds i guds namn lär vi ha krig.Det är ta mig sjutton inte konstigt att vi har krig när man ser hur folk ha ihjäl andra för skitsaker och det gäller även här i Sverige,folk mördas för spottstyver och för att de inte passar eller för lusten eller profiten.Konstigt att människor tycker det är konstigt att det finns krig

När tex grannar hotar varandra till livet för en häck som växer fel eller för en hund som skäller eller för att grannen inte tycker som andra.Förvånar mig inte alls att det finns krig och elände.
Talibanerna har överhuvudtaget inte ägnat sig åt internationell terrorism vad jag vet? Möjligtvis har de utfört dåd i Pakistan men de har anhängare på den sidan gränsen. I ngen har väl påstått att de ska gynnas men varför ska man gynna de som är lika illa?
11 september då i usa ?Thailand Siri Lanka ?
Piccante
28-12-2009, 22:14
CITAT (Motti @ 28-12-2009, 21:38)

11 september då i usa ?Thailand Siri Lanka ?
Vad har talibanerna med det att göra? Talibanerna är en afghansk rebellgrupp.
Och som är sprida runt i arabvärlden !Bin Laden är ju som bekant från en rik Saud Arabisk Familj och är Talibanernas ledare det trodde jag alla visste!tror han har medel att bilda celler där han har lust.
Piccante
28-12-2009, 23:08
CITAT (Motti @ 28-12-2009, 22:24)

Och som är sprida runt i arabvärlden !Bin Laden är ju som bekant från en rik Saud Arabisk Familj och är Talibanernas ledare det trodde jag alla visste!tror han har medel att bilda celler där han har lust.
Talibanerna sprids
inte runt arabvärlden. Talibanerna är en afghansk rebellrörelse som uppstod på 1980-talet under den sovjetiska ockupationen i Afghanistan. Talibanerna fick träning och stöd av CIA eftersom de var de mest hänsynslösa och effektiva krigarna som utförde mest attentat mot Sovjets armé.
Usama bin Laden är inte och har aldrig varit talibanledare. Bin Laden var med i Islamska brödraskapet men den islamiströrelsens förbjöds i många länder i arabvärlden. bin Laden grundade sedan terrornätverket Al-Qaida som flackade runt i världen men fick en fristad i de talibankontrollerade områdena i Afghanistan under inbördeskriget. Talibanerna leds av Mulla Mohammed Omar som är afghan.
Piccante
28-12-2009, 23:19
CITAT (Solstorm @ 28-12-2009, 18:33)

I områden som är svårtillängliga i Afganistan pga talibaner bombar man utan urskillning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6353046.abFredsbevarande styrkor?

I helvete de är det. Sverige är med och krigar på anfallarnas sida.
Bra artikel om Afghanistan ,skriven av Svenska Afghanistankommitténs ordförande.
Jag bryr mig inte ett dugg om Bin Laden och hans annhängare mer än jag vill att de försvinner från vår jord,deras budskap handlar inte om kärlek utan om våld hat och oförsonlighet.Sen kan man ha åsikter om USA:s maktfullkomlighet och om de gör nytta det ifrågasätter även jag,men alla svenska soldater som är i Afghanistan är där frivilligt !tvärtemot USA:s soldater de är komenderade dit.Jag annser att vi behöver en fredsbevarande styrka i Aftghanistan, men om det är rätt i långa loppet vet väl ingen än.
Nej, Talibanerna utför nog inga terrordåd utanför regionen, det har dom sina vapenbröder i Al-Qaida att utföra.
Själva har dom fullt upp att ta död på sin egen o grannländernas befolkningar. Talibanerna behärskar ju ävenområden utanför Afghanistan så rätta benämningen är nog en religiös terrorgrupp som sprider skräck i regionen. Guvenören i ett av dom minst krigsdrabbade områdena i Afghanistan är kvinna, så visst har det hänt en del.
Solstorm
30-12-2009, 11:03
CITAT (Markus_H @ 28-12-2009, 23:19)

Bra artikel om Afghanistan ,skriven av Svenska Afghanistankommitténs ordförande.
En mycket bra artikel som överensstämmer väl med annan information som man hittar om man letar. Tyvärr måste man leta för detta sägs inte öppet. Enda sakfelet jag såg var siffran 385 miljoner. Nu pratas det om att Afganstan kostar oss 2 miljarder.
Ur artikeln:
"De flesta av dem dog i Natos flygraider. Den fruktansvärda verklighet som döljer sig bakom siffrorna (som är lätt tillgängliga för den som vill rapportera om kriget i Afghanistan) är alltså att det dött tre oskyldiga civila för varje dödad utländsk soldat. "Jag hörde för ett tag sedan en militär på radio som berättade att det var svårt att skilja på civila och fiender, därför skjuter de först och frågar sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.