Dito Verde
Helst en enkel med mousserande vitt vin och......ja, vadå. Någon som har ett beprövat säkert kort?
/p
hattstugan
Varför inte bara lägga i färsk frukt? Kiwi, vindruvor tex!! Eller färska jordgubbar om det finns nu förstås!!

netaave
Vitt mousserande vin kan ju piffas till med vilken fruktdryck som helst, fläder, svartvinbär (blir ju som kir) jordgubb, äpple, hallon...

CITAT (hattstugan @ 29-12-2009, 00:18) *
Varför inte bara lägga i färsk frukt? Kiwi, vindruvor tex!! Eller färska jordgubbar om det finns nu förstås!!

Eller frysta bär så slipper man hålla på med is, sätt en skiva av stjärnfrukt på glaskanten så ser det extra festligt ut.
skånepåg
Tryck igenom så mycket bär av olika slag, gärna bara en bär smak per drink, genom en sil och blanda saften med champagne wub.gif
Margith
Mitt "säkra kort" då är:
1/2 vitt vin
1/2 fruktsoda (Seven-Up eller Sprite går lika bra)
1 isbit som jag frusit in nåt bär i. Här är principen att man tager vad man haver i frysen. Har man inget i frysen går det alldeles utmärkt med ett cocktailbär.

Visar det sig sen att nån vill ha nåt utan alkohol är det lätt att göra en alkoholfri variant, som iaf ser likadan ut smile.gif

Isbiten är enkel att göra. Fyll en islåda till 1/3 med vatten, frys det. Lägg på ett bär, fyll upp islådan med vatten och frys igen.

Anja Danmark
granatæblejuice i glasset først (eller Grenadine, så skal der lidt mindre til) og fyld op med 3-4 gange så meget mousserende vin - eller orangelikør i bunden. Begge dele er gode - den første ser mest festlig ud!
Dito Verde
Tack alla. Nu står valet mellan dessa fyra alternativ:

1. Granatäppleluice i botten och fylla på med vin + några granatkärnor

2. Lite svartvinbärslikör i botten och fylla på med vin + några svarta vinbär från frysen.

3. Lite lag från när jag gjorde lingonpäron i höstas, dvs sockerlag där päron och lingon kokat med (fin röd färg) och fylla på med vin + några lingon från frysen.

4. en halv tsk tryffelhonung i glaset och fylla på med vin.

Borde väl testa alla innan men det låter sig inte göras. Måste chansa på en.

/p
LasseB
Själva brukar vi blanda någon form av saft med vodka och minneralvatten.
Du avgör själv styrkan ock bubbelmängden när du blandar
Att blanda något i champagn tycker jag är ett helgerån. Möjligen i sånt där Spanskt sprattelvatten
Bee
Om du inte vill lägga ner alltför mycket jobb på välkomstdrinken så föreslår jag "Törley", ett ungerskt bubblande vitt vin, halvtorrt. Kostar under 60:- och är rena fyndet smakmässigt!
Dito Verde
Jag har faktiskt fyra flaskor ungerskt.
Chapel Hill heter det. 59 kr. Fick fem fyrar i GP´s recention av bubbel.
Två flaskor går åt på natten kl 24.00 och två ska bli entré. Det blir ju roligare att göra något annat av det till entrén så att det inte blir samma två gånger.
/p
Bengalow
Hur du än gör, så är det inget som går upp mot riktig Champagne. Jag brukar köpa "Alexander Bonnet", en prisvärd dryck till ett festligt ögonblick. Inget kladd , bara drick och njut!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon