Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2009, 17:08
Efter att jag varit på Bio idag på söder i Stockholm så knatade jag in på Coop extra och vad tror ni jag såg i grönsaksdisken??
Chorogii
De kallar den för Crosnes i butiken som är det franska namnet och bäst av allt den är inte dyr 49kr/kg och man fick många knölar på 1hg. Så nu ska jag se om någon av dem grönskar de är ju härdiga i stora delar av sverige (viss ogräsvarning ska dock finnas)
Så är det någon som önskat att få tag på den efter att ha bläddrat i fina grönsaksböcker så finns det att köpa hos Coop extra på söder.
Har aldrig hört talas om.
Googlade nu och såg bilder på roten men hur använder man den?
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2009, 17:48
Går att äta råa, kokta med lite smör, wookade etc.
Härdig växt i stora delar av sverige det är en kortdagsväxt dock, så knölarna bildas på hösten så man brukar lyckas bäst med knölskörden i söder där höstarna är längre. Sägs sprida sig mycket bra så jag kommer nog odla i hink-kruka el dyl. och ställa till förvaring i kallväxthuset hos mina föräldrar där jag har mina odlingar + plantera några i rabatten vid min lägenhet där gör det inget om de sprider sig.
Kinaskocka (korogi, chorogi)
Kinaskocka (korogi) är en perenn växt vars rotknölar används i matlagning. Den bildar ett stort antal underjordiska utlöpare som mot slutet sväller upp och bildar ett antal vitaktiga knölar, liknande små jordärtskockor. Ursprung från Östasien, troligtvis från Japan. Rotknölen innehåller liksom jordärtskockor ingen stärkelse, utan ett sockerämne. Plantan är vanlig i Europa.
Kinaskockor sköljs och borstas. De kan användas råa i sallader, eller lätt kokta i några få minuter, som tillbehör till kötträtter eller i grytor. Fungerar som ett alternativ till jordärtskockor.
I Kina används den som pickles och i Japan ingår rotknölen i traditionell nyårsmat. Som pickles benämns den chorogi.
Säsong september-januari. Sällsynt i handeln.
Förvaras kallt, 0-4°C.
Visste absolut inte vad det var innan jag sökte på nätet och fick upp den här informationen.
Tack för infon, men hur smakar den då? Om det nu finns något annat att jämföra med.
Låter iaf spännande.
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2009, 09:11
Har tyvärr inte provsmakat än men jag får kanske ta och prova någon av de jag köpte. Chorogi är som sagt inte lätt att få tag på och jag har kollat på saluhallar, asiatiska butiker när jag varit där efter kul saker att odla och jag har aldrig sett chorogi. Enligt boken köksträdgården det gröna arvet som handlar om gamla grönsaksväxter gjorde man en del odlingsexperiment med denna växt på 1800talet så det ska bli kul att åtminstone få försöka att odla den.
*Stintan*
30-12-2009, 11:57
puttar upp
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2010, 17:38
Kan komma med en rapport om hur de smakar nu:
Råa smakade de inte så mycket mest bara krispigt med lite sötma, stekta i smör smakade de som något mellanting mellan jordärtskocka och potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.