_Isabelle_
Har just gjort en storbeställning av fröer för att riktigt kunna gotta mig åt fröpåsarna några månader innan det är dax för sådd. Jag bor i nyköpt hus i zon 5-6 (Östersund) och har räknat med utplantering i början på juni. Låter detta troligt? Många år sedan jag hade trädgård sist och jag kommer inte ihåg när järnnätterna brukar vara över...

Planerar ett drivbänksbygge åxå... När tror ni att man kan plantera ut i den?

Bra att ha ungefärliga tider så att jag kan planera såtiderna..

Tackar för svar!

// Isabelle
Nauti
CITAT (_Isabelle_ @ 29-12-2009, 19:40) *
Har just gjort en storbeställning av fröer för att riktigt kunna gotta mig åt fröpåsarna några månader innan det är dax för sådd. Jag bor i nyköpt hus i zon 5-6 (Östersund) och har räknat med utplantering i början på juni. Låter detta troligt? Många år sedan jag hade trädgård sist och jag kommer inte ihåg när järnnätterna brukar vara över...

Planerar ett drivbänksbygge åxå... När tror ni att man kan plantera ut i den?

Bra att ha ungefärliga tider så att jag kan planera såtiderna..

Tackar för svar!

// Isabelle
Där jag kommer ifrån som också var zon 5-6 så räknade folk på att det var säkert att plantera ut efter den 6:e juni. Jag satte ut mina grejor på balkongen mycket tidigare än så utan problem, det hade tydligen inte varit frostnätter så sent på många år. Om du sätter ut i början av juni lär det inte vara någon risk för frost.

SMHI hade en karta med när frostrisken började och slutade i olika delar av landet men jag hittar ingenting på deras nya sida så sad.gif

I drivbänk kan du plantera ut tidigare. Hur mycket tidigare beror på läge och hur bra den isolerar men jag vågar inte säga någonting om hur mycket tidigare du kan våga sätta ut dina växter i den.
Anki V
Ha…..inte frost crazy.gif !

I somras var det frost här i Sundsvall långt in i andra veckan i juni. I stort sett alla mina frösådda småttingar som stod ute gick åt. Perennerna klarade sig.

De plantor som jag hade inne på altanen vid väggen klarade sig med ett nödrop men vissa av Dahliorna fick svedda blad.

Året före var det frost precis i månadsskiftet maj/juni. Det året kunde jag passa med flera lager fiberduk så då blev det inga större förluster.

Efter 6-10 juni kan du vara ganska säker men håll koll på termometern ända fram mot midsommar.

/Anki
_Isabelle_
Jamen tack! Då verkar det som om jag är på rätt spår! Jag räknar med mitten av juni för säkerhetsskull...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon