|
http://www.skurupsborren.se/på den här hemsidan står det att kompostering och ytkompostering är miljöfarligt och till och med skadligt för hälsan...Nån som vet om det finns nån forskning eller liknande som motbevisar det här... Såkallad jordisering som ska va alternativet verkar ju lite mysko... I naturen hamnar ju aldrig avfallet långt ner i jorden, så det borde ju bli fel tycker man?! Att det i komposthögar bildas gaser och annat är klart men vid ytkompostering efterliknar man ju naturen...så då borde ju inget "onaturligt" ske med avfallet...en komposthög bildas ju inte spontant i naturen till skillnad från ytkompost. så den kanske kan ge oönskade effekter... Nån som vet nåt om det här??
Bengalow
29-12-2009, 20:43
Reklam och skitsnack!!!!
Vilket blaj!
Kompostering i alla dess former måste ju ändå vara det mest naturliga hur man än vrider och vänder på det!
citat: Värdelös ytgödsling Förmultning är en oxidationsprocess som kräver full tillgång till luftsyre och kan därför endast förekomma ovan jordytan. Processen innebär ett nästan totalt förintande av biologiskt material; endast mineralerna återstår. Därför har avfall som jordens växtlighet lämnat ifrån sig ovanpå jordytan inte bidragit till att öka matjordslagrets tjocklek under gångna årmiljoner, tillskottet är lika med noll. Det är också den nakna sanningen ifråga om värdet av den ständigt upprepade rekommendationen att ytgödsla med biologiskt avfall och kompostrester. Naturen själv tar således inte hand om ovanjordsavfallet för direkt återvinning utan låter det återgå till oorganiskt material, enkla kemiska föreningar och grundämnen. Men eftersom jordens folkmängd ökar snabbt samtidigt som den tillgängliga och produktiva matjordsarealen drastiskt minskar, är det hög tid att vi snarast inleder systematisk återvinning av den enorma resurs som finns i det biologiska avfallet på jorden. Det riktiga sättet för detta är att avfallet i så färskt tillstånd som möjligt plöjs, grävs eller borras ner i jorden vid rötterna på livsmedelsproducerande växter. Låt din trädgård bli din gröna hushållsgris. Den gammaldags hushållsgrisen var i fetaste laget för att vara hälsosam. Din gröna hushållsgris ger dig däremot giftfria, hälsosamma grönsaker, bär och frukt i riklig mängd. citat slut.
Vem plöjer ner avfallet i naturen? plogen är väl människans uppfinning? Jag har lärt mig att det är just förmultningen av yttäcket som gett upphov till matjordslagret? Måste det inte ner till mineraleigen för att tas upp av växter?
Men varför sprider han det här då? Förutom att han vill tjäna lite pengar på sina borrar? Kan det finnas nån sanning i det, fast han har vinklat det extremt mycket?
Om man bara ser till att komposten har tillräcklig lufttillförsel så borde det ju inte bildas en massa metangas...
Och växter tar ju upp växthusgaser så det borde ju bli gå på ett ut...
Man blir lite förundrad... MEn han påstår ju också att det är direkt skadligt för hälsan att andas in gaser från komposten... Och det vore ju inte så skoj om det stämmer... Men vi andas ju in massa avgaser varje dag också, så det kan ju inte va så farligt?! Men det är klart, folk som arbetar med avfall för mycket kanske kan få i sig för mycket av vissa gaser... Men om man komposterar lite trädgårdsavfall varje år så borde det ju inte va nån fara...
Hmm, jag vete fan...
Ytkompostering måste ju va det naturligaste, så sker det ju i naturen, ungefär...
RibesRubusVitis
30-12-2009, 01:25
Ja, tänk om Skurupskillen hade rätt – då blev det väl fred på jorden och gudvetvad... Om du ändå behöver en jordborr är förresten Julas mycket billigare: http://www.jula.se/jordborr-130962
Läste den där sidan för några månader sedan Tyckte det lät skummt men funderade vidare. Tror han som skrivit det har tänkt ett var för mycket för mycket. Allt som sker naturligt sliter på jorden men det är ett slitage som jorden själv reparerar på samma sätt som när vi själva sliter ner kroppen i ett arbete men det fixar kroppen till under sömnen.
Tycker nog att den sidan är dels enögd reklam dels lite vridet tänk för inte är väl vedeldning ett bidrag till CO2 problemet. Möjligen kortsiktigt men inte långsiktigt
skogstroll
30-12-2009, 15:52
den personen har nog inte testat att kompostera själv...
Ja, han verkar ha dratt lite konstiga slutsatser... Gaser kommer ju alltid att finnas, men om vi odlar nya växter så tar ju dom upp koldioxid också så det borde ju gå jämnt upp, men man blir orolig att han hävdar att det är direkt skadligt för hälsan att andas in kompostgaser... Har skickat ett mejl till slu, han hänvisar ju till en forskningsrapport från dem, sk bli intressant att få svar... JAg återkommer när jag fått deras svar...
Gunilla T
30-12-2009, 16:17
Jag orkar inte läsa allt som står på den sidan men bara upplägget borde få alla varningsklockor att ringa. Klart att inte kompostering är farligt...
Beträffande koldioxidutsläpp när vi eldar upp ved så är det korrekt, kolet som lagrats i träden bildar koldioxid vid förbränning men det är ett nollsummespel så länge vi fortsätter plantera nya träd, helst fler än tidigare eftersom träd fungerar som kolsänkor.
albin helgesson
03-01-2010, 23:10
Jag tror stenhårt på Börjes metod såkallad jordisering. Han har kontakt med många kända oldlare i hela världen. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig komposterat i min trädgård. Utan tvivel så har mina skördar ökat enormt. / Albin
Det är alltid intressant att analysera antagna metoder, men sidan som hänvisas håller inte en seriös debatt tyvärr (mycket av "häxjakt" på metoder som man har invändningar mot).
Vid förmultning (ovan- eller under jord) bildas alltid gaser, och som redan sagts, tas det upp av ny växtlighet (gaser under jord kan ju vara problematiskt det med). Dessutom tycker jag att mycket stora grönsaker inte är lösningen på vårt näringsintag, i o med att näringsvärdet sjunker, men det kan ju vara en kul grej. Inget för mig i alla fall. Och jag fortsätter förstås att kompostera...det löser för mig en hel del andra logistiska problem, behöver inte ta bilen för att hämta jord i affären, t.ex.
Va bra att han lyckas med sin odling - om man nu vill ha en morot på över kilot ellet en pumpa på närmare 100 kg... "OK, barn, nu blir det pumpa i några veckor... " Jag är glad och nöjd med mina små fina och spröda morötter, jag.
Men visst har han rätt i att man inte behöver lägga allt på komposten, att det går bra att gräva ned det direkt i landet också. Men jag förstår inte hur det praktiskt skulle ske. Oftast så odlar man ju på hela landet hela sommaren - jag gör det i alla fall. Så var skulle jag göra av det om jag inte la på komposten? Leka mullvad och göra hål lite här och där i gräsmattan?
Nä, jag fortsätter nog att göra på mitt sätt - det finns nog långt fler och större miljöbovar än mig och jag tror inte att kompostering är ett stort miljöproblem någonstans i världen.
Förr i tiden grävde många ner sina sopor i trädgården. Jag har provat den omtalade borren och jag tyckte det fungerade bra! Och det gav verkligen resultat i odlingen! Nackdelen för mig var att mitt i sommaren är hela landet upptaget av växtlighet, så då finns det ingen plats att jodborra och inför vintern måste man borra upp ett antal hål inför vintern eftersom man inte kan borra i tjälen! Dessutom fick jag värk, som gjorde att jag återgick till vanlig kompostering igen.
Borren är även bra vid plantering: när man ska gräva för att plantera något nytt i en redan befintlig rabatt, funkar borren mycket bättre än att gräva med spade. Jag borrade för att plantera tulpanlökar på hösten också.
albin helgesson
06-01-2010, 20:16
Rent praktiskt så går det att borra ner matrester mm hela året. Alltså jordisering bidrar med friskare och större sködrar - ett slutet oldings system Här står det lite mera om jordisering : http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry578621Odla provade även skurrupsborren : http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtmlMvh / Albin Helgesson
Albin: frågan gällde om kompostering var farlig eller inte, skurupsborren var inte frågan (jag har den själv, och fungerar för plint-nedgrävning, mm).
albin helgesson
07-01-2010, 19:26
CITAT (oliv @ 07-01-2010, 11:34)  Albin: frågan gällde om kompostering var farlig eller inte, skurupsborren var inte frågan (jag har den själv, och fungerar för plint-nedgrävning, mm). De länkarna nedan står om dödlig kompost ! http://www.expressen.se/nyheter/1.1196998/dodad-av-komposthttp://www.q-net.net.au/~legion/Legionnair...Potting_Mix.htmhttp://projkat.slu.se/SafariDokument/117.htmmvh / Albin Helgesson
CITAT (albin helgesson @ 06-01-2010, 21:16)  Rent praktiskt så går det att borra ner matrester mm hela året. Alltså jordisering bidrar med friskare och större sködrar - ett slutet oldings system Här står det lite mera om jordisering : http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry578621Odla provade även skurrupsborren : http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtmlMvh / Albin Helgesson Det går alltså att borra med den trots att det är djup tjäle?
albin helgesson
08-01-2010, 12:32
Innan tjälen sätter fart kan man ha borrat upp hål före tjälen och täcka över dom ..
albin helgesson
08-01-2010, 23:25
CITAT (albin helgesson @ 09-01-2010, 00:25)  Men detta visar ju inte om det inte sker precis samma, eller t o m ännu värre reaktioner när man gräver ner trädgårdsavfallet!
Piccante
09-01-2010, 10:04
CITAT (albin helgesson @ 08-01-2010, 23:25)  Detta är bra exempel på hur pseudovetenskaplig argumentation fungerar. I länken om dioxin som bildas vid kompostering så citerar man en 16 år gammal tidningsnotis från Ystad allehanda istället för att länka till abstract eller fulltextversionen av den ursprungliga forskningsartikeln! Alltså får vi inte veta något om felkällor, metod, eller vilka av de 210 dioxinerna man hittade just i komposter. Sen i artikel 2 på samma sida står det tydligt att dioxin kommer till 99% från sopförbränning. Inte i någon av artiklarna ställer man mängden dioxin ur kompostjord i relation till den mängd som finns i luften. Är det inte mer troligt att man via luften andas in och utsätts för mer dioxin än ur kompostjord? Dioxin bioackumuleras iofs men det brukar vara värre i vävnader i djur inte i odlade grödor.
Fallen som har dött av svampsporer måste ju vara ytterst ovanliga... Det finns ju hur många som helst som komposterar mindre mängder avfall i trädgården utan att ta skada... Om det vore en stor risk borde ju fler odlare stryka med, men jag vet inte, man kanske underskattar riskerna...
albin helgesson
09-01-2010, 15:51
Googlade och fann denna länken och som också visar på att det är miljö ovänligt att kompostera: http://www.nyhetskanalen.se/1.162425/nyhet...tiga_miljobovar(Jag är ingen forskare varför inte kontakta Börje tack för mig i detta ämnet.) ? Mvh / Albin Helgesson
Piccante
09-01-2010, 16:08
CITAT (albin helgesson @ 09-01-2010, 15:51)  Googlade och fann denna länken och som också visar på att det är miljö ovänligt att kompostera: http://www.nyhetskanalen.se/1.162425/nyhet...tiga_miljobovar(Jag är ingen forskare varför inte kontakta Börje tack för mig i detta ämnet.) ? Mvh / Albin Helgesson Det borde bildas lika mycket växthusgaser även om man trycker ned komposten i ett borrat hål i marken? Den länken säger ju att man inte ska kompostera hemma alls.
Lasse Lucidor
10-01-2010, 01:35
I Kristianstad finns en separat behållare för matrester, det går till framställning av naturgas som driver bl a bussarna här. Det låter ju optimalt- . Jag är dock egoistisk, jag behåller matavfallet och komposterar själv. Det blir så jäkla bra jord för bl a pioner och rosor. /LASSE
Jag ser inte heller något som talar för att det inte skulle bildas lika mycket gaser vid jordisering som vid kompostering. Vet inte vad det blir för skillnad vid jäsning under jord men det borde ju bli nån typ av anaerob jäsning?
Sollan A
10-01-2010, 12:13
Tror att det finns väldigt mycket mer miljöovänliga saker att göra i en trädgård än att återföra till jorden det man tagit bort ... T ex sprida ut gifter. "Kompostering" görs ju helt naturligt genom nedbrytning av löv i skogarna t ex.
Ezereht
03-02-2010, 12:37
Jag tänkte adressera legionella. Det finns många jordbakterier/svampar som man kan blir riktigt sjuk av. Gemensamt för de flesta är att dom vill ha det fuktigt och gossigt för att växa till stora mängder. Så jag skulle tro risken ökar om man har ett varmt och fuktigt klimat som Storbrittanien. En man hade köpt kompost på påse, tättslutet, varmt och fuktigt. Ja kan tänka mig saker växte där. En annan hade hanterat löv som var fulla med mögel och som hade dammat i hela trädgården. Det låter inte heller som "normalscenario".
Det kan ju finnas anledning att tänka sig för, att använda vanligt sunt förnuft, och om man är orolig kan vanligt munskydd vara bra om man ska hantera stora mängder kompost/jord/naturmaterial.
En välskött kompost i hobbyodlarmängd i svenskt klimat skulle jag inte vara överdrivet rädd för, om jag inte samtidigt hade väldigt dåligt immunförsvar av någon anledning.
salikons
21-03-2010, 15:43
CITAT (albin helgesson @ 08-01-2010, 23:25)  Herregud detta är artiklar från 1992 och 1995. Jag tror att det hänt en hel del med behållare och liknande sedan dess. Att behållarna inte håller måttet år 1992 betyder inte att de inte gör det år 2010. Stackars skurupsborrsäljaren borde definitivt hitta nya källor för att få argument att sälja borrar. För övrigt är det en mycket bra borr när man ska göra hål i trädgården, men att sälja den med propaganda mot kompostering med argument som kommer från artiklar för 18 år sedan verkar rent ut sagt dumt.
officinalis
21-03-2010, 17:12
Man ska också tänka på att växter som komposterats under hela sin livstid tar upp koldioxid.
Bengalow
21-03-2010, 18:46
och.....?
officinalis
21-03-2010, 19:59
Det skulle kunna betyda att utsläppen av växthusgaserna från en kompost inte har någon betydelse. Skulle dock behöva titta på lite mer faktiska undersökningar och siffror för att bilda mig någon lite mer vetenskapligt baserad uppfattning. Skurupsborren verkar vara ett användbart hjälpmedel. Men hans marknadsföring av den är lite skrattretande.
theseraphim
21-03-2010, 22:17
Många forskare anser att en stor naturlig bov i den globala uppvärmningen är stora mossar på den ryska tundran som ger ifrån sig stora mängder av ämnen som bidrar till uppvärmingen. Uppenbarligen så bildas det bla rötgas o dylikt som går upp i luften. Tror förvisso en liten kompost e hela världen men givetvis om varje hushåll skulle ha en så kan läget bli annorlunda, från knappt märkbara utsläpp till utsläpp som inte bör ignoreras. Skillnaden mellan den kompostering som sker ständigt i naturen och i en trädgårdskompost är att den är mycket mer koncentrerad i en trädgård. Kan ju ligga metertjockt med kompostmaterial av olika sorter som ligger o jäser. Gräver man ner det sker det bla mer långsamt då syremängden är mer begränsad(undrar om det blir till torv då????)plus att en del kan filtreras när det passerar genom jorden.
officinalis
21-03-2010, 22:28
Om det blir en jäsningsprocess i din kompost så har du gjort fel. I en kompost eftersträvar man förmultning - dvs. en nedbrytarprocess som drivs av syrekrävande saprofyter. Likaså bör man tänka förhållandet mellan kväverikt och kolrikt material för att nedbrytningen ska fungera bra. Jag tror inte man kan åstadkomma jord med samma egenskaper som torv, eftersom denna i huvudsak består av nedbrytna mossor av olika slag.
Problem med komposter tror jag främst sker vid okunskap eller vid storskalig kompostering.
Angående tundran så är väl det ett accelererande fenomen som bidrar till den globala uppvärmningen och är orsakad av högre temperaturer i området som fått stora områden att smälta.
Hur menar du med "filtreras" föressten?
edit: ordnade slarvfel
theseraphim
21-03-2010, 23:26
Ang filtrering så är det något jag läst, inte så insatt i ämnet.
Sumpmarker o torvmossar har uppenbarligen alltid bidragit till uppvärmning enligt dessa forskare och kommer det några milda vintrar så är det klar att de släpper mer. Läste en art från en forskare ang en ny istid osv svaret var att vi i teorin redan är i en då vi har stora polarisar och stora landområden som är riktigt kalla stora delar om året. Skulle man bedöma efter tidigare skiftningar så är det bara när istider råder som man har så mycket snö och is, kul vinkling tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|