Gransökare
har letat en del på nätet efter plantskolor som säljer vuxna träd för plantering. i detta fallet Picea abies - så stora som möjligt - men inte kunnat hitta något. Tacksam om någon kan leda en i detta sammanhanget "blind"
/Stefan
Huggorm
Du kan få en gratis 25m hög av mig om du bara hämtar den själv whist.gif
*Stintan*
Jag köpte en gång en 2,5 meters gran av en julgransdodlare. Han trodde aldrig att den skulle överleva en flytt och påstod att så pass stora granar var svåra att flytta. Vi grävde iallafall upp den med traktorskopa för att få med så stor rotklump som möjligt och körde hem åbäket. Grävde en stor grop och satte ner den. På platsen är jorden sandblandad och på den tiden visste vi inte om den behövde blandas ut så det gjorde vi inte. Det var i november för jag skulle ha granen som utegran utanför huset att sätta lampor i. Sen var det bara att hoppas att granen skulle överleva vintern vilket den faktiskt gjorde. Efter några år var den alldeles för hög för att man skulle kunna sätta lampor i den men den var så enormt vacker. Jämn och tät och stor i omfånget. Sällan har jag sett en så fin gran men till slut efter sådär 20 år var vi tvugna att ta bort den då den tog alldeles för mycket ljus då den stog så nära huset och var jättestor. Sörjde den länge faktiskt. Till och med julgransodlaren var imponerad över den lyckade flytten och granens fina utveckling.
Huggorm
Granar har ett väldigt ytligt rotsystem, så dom borde vara relativt lätta att gräva upp. Sedan får man väll tänka på väderstrecken vid plantering eftersom det är ett barrträd. Mycket vattnande hjälper också.

I en bok om egendomliga träd som jag har så står det om en gran som växer intill ett torp på Kynnefjäll. I detta torp bodde på artonhundratalet en familj med en flicka som hette Emmy, och som vallade familjens kor. En dag var korna extra besvärliga, och hon drog då upp en granplanta för att ha och driva på dom. Väl hemma kastade hon inte granplantan, utan planterade den i stället. Den står alltså fortfarande kvar, men är nu tre meter i omkrets.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Gransökare @ 29-12-2009, 20:44) *
har letat en del på nätet efter plantskolor som säljer vuxna träd för plantering. i detta fallet Picea abies - så stora som möjligt - men inte kunnat hitta något. Tacksam om någon kan leda en i detta sammanhanget "blind"
/Stefan

Har du pratat med trädgårdsbutikerna där du bor?? De allra flesta trädgårdsbutiker kan få tag på det mesta. Och de allra flesta träd/buskar är beställningsvara i butiken (de kan ju inte ha allt hemma och gran lär inte funka så bra att ha stående i butik den behöver nog planteras ganska snart efter plantering).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon