Full version: koltrasten sjöng
vildvittra
jag blev väldigt förvånad i lördagsnatt när jag strosade hem från krogen i sthlm
i trafikbruset urskiljde jag en koltrasthannes revirsång som ju annars brukar höra till våren
har pippin gått och blivit helt förvirrad eller är det så att det jag trodde hörde till våren inte gör det??

ragg lär han knappt ha hittat?

hör det till vanligheter detta?kanske ett stressat storstadsfenomen?
Tulipanaros
Kan bara hålla med om att det låter väldigt förvirrat. Den första koltrastsången en blå vårkväll brukar vara någonting helt speciellt. Jag tyckte att jag hörde talgoxarna börja testa revirrösten en solig eftermiddag häromdagen, men det är ju något helt annat. Hoppas att någon mer fågelkunnig kan ge oss ledning.
Myosotis
Det är ett vanligt stadsfenomen, har något år hört den på självaste julafton och det måste vara minst 27 år sen för sen dess har jag firat jul på landet, så det är ett fenomen som har funnits länge. Även här ute i skogen är det snart dags för de första mesarna etc. att börja sjunga när dagarna blir längre. Tidigaste noterade koltrastsången här är dock inte förrän 11.2.
Ingela i Segersberg
För ett par veckor sedan hörde jag koltrasten sjunga här också i min lilla stad, vid 5-tiden på morgonen.
Tulipanaros
Varför blir stadsfåglarna förvirrade då? Är det värmen? Eller ljuden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon