pebblelake
Jag tänkte tippsa om ett par böcker jag plöjt i helgen, som jag tyckte var bra.
Dom kanske inte passar alla men om man vill veta lite mer eller hur,så är dom bra.
Böckerna jag läst var Trädgård för entusiaster av Gunnar Jansson och odling av plantskoleväxter av Lars Rudin och Birgitta Nordström
Jag skulle gärna se mer boktipps i denna tråd som går mer på djupet av olika delar av trädgårdsintresset.
Åsa, mälardalen zon 2
Odling av plantskoleväxter är en förkortad översatt version av Plantskoledrift så man kan ju läsa orginalet, norska är ju inte så himla svårt att läsa.

Gillar man växthusodling så innehåller ju Plantedyrking i regulert klima det mesta om olika ljusvåglängder, koldioxid, luftfuktighet etc. även denna bok är på norska.
Monarda
En bok som jag fann mycket nöje i att läsa är 'Amatörerna - tolv trädgårdsälskare'. 12 människors olika sätt att förhålla sig till sina trädgårdar. Ingen faktabok alltså utan en väldigt intressant skildring av människors trädgårdstänkande.
Erland
Trädgård för entusiaster av Gunnar Jansson har jag sedan några år och tycker att det är en av de få riktigt bra svenska trädgårdsböcker som finns.
Eva i Höga
CITAT (Monarda @ 03-01-2010, 15:51) *
En bok som jag fann mycket nöje i att läsa är 'Amatörerna - tolv trädgårdsälskare'. 12 människors olika sätt att förhålla sig till sina trädgårdar. Ingen faktabok alltså utan en väldigt intressant skildring av människors trädgårdstänkande.

Den har jag också och den är fin att läsa, intressant.
Monarda
Sista kapitlet om Larz Danielsson tycker jag är en höjdare. När han vill slänga ut alla "tulpannissarna och petuniamadamerna " som han motvilligt släppt in i sin öppna trädgård och dom säger "det här blir nog fint när det blir klart". giggle.gif
pebblelake
Mer tipps,uppslagsverket alla skall ha Botanica, Dirrs hardy trees and shrubs och an encyclopedia of shade perennials av George Shmits osäker om sista efternamnet.
Sollan A
Har massor av böcker men kan rekommendera ICA förlagets serie om trädgårdsväxter; Perenner, Träd o buskar, Lökar och knölar, Prydnadsgräs, Skuggväxter samt Kryddväxter. Bilder samt beskrivningar, förökningsråd, härdighet för varje växt. Slår väldigt ofta i dessa då jag behöver veta mer.
Beth Chattos Min trädgårdlund är också trevlig.Och Tasha Tudors trädgård av Martin & Brown.
blomkronan
Bonnies stora bok om "Din trädgård" av Karin Berglund.
Den boken fick jag av min svärmor.... och den läser jag i varje kväll smile.gif och använder som uppslagsbok.
Tjock bok med mycket fakta och fina bilder.
Eva i Höga
Din trädgård av Karin Berglund tycker jag också om och läser i den ofta, hon har skrivit fler bra böcker men denna är nog den bästa. Dessutom gillar jag att läsa Sanna Töringes böcker, hon skriver på ett sätt som man blir inspirerad av.
Krolliljan
Som "grundbok" använder jag "Vår trädgårdsbok",Christel Kvant och Inger Palmstierna
eller "Din trädgård", Karin Berglund.
Upptill dem har jag haft väldig nytta av Perenner, Lena Mårtensson.
Som inspiration läser jag om och om igen den lilla"Trädgårdens rum", Christel Kvant och Heidi Palmgern.
En bok jag har som jag gillar är: "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge. Mycket information.
Mollis
En mycket underhållande bok är Clara Block Hane's "Claras Trädgård - En hängiven nybörjares succéer och misslyckanden"
Monarda
"Min vilda trädgård" tankar och praktiska tips av Peter Larsson, kan jag rekomendera. Illustrerad med ljuvliga teckningar av författaren själv, en bok jag alltid återvänder till.
officinalis
Annas örtagård
Enkel, matnyttig och kul läsning om nöjet att odla örter

Kål & Krasse
Lär dig skapa vackra köksträdgårdar

Handbok för köksträdgården
En allround-bok som går igenom det mesta man kan tänkas vilja veta om småskalig grönsaksodling. Rekommenderas varmt!
Ezereht
En Glad-bok som jag älskar att läsa är "Rosor för förnuft och känsla" av Franziska Kröll. Det står mest om rosor, och visst, det finns bättre "uppslagsböcker", men om man vill njuta, dricka en kopp te och hämta inspiration så är den helt helt... underbar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon