Eva i Skåne
Jag tittade nyss på reprisen av Stenhuggaren och ganska snabbt slog det mig att att jag inte varit så förtjust i tidigare filmatisering av böckerna heller

Jag läser gärna hennes böcker, men filmerna saknar känsla och inlevelse, tror jag. Jag tycker inte att någon av huvudrollsinnehavarna passar in. De känns så kalla och motsvarar inte den bild jag skapat efter att ha läst böckerna.
Enligt min mening görs det många bra svenska tv-deckare, men här är ett misslyckande i klass med Mari Jungstedts böcker.

Sen är jag känslig för att manusförfattare/regissör, eller vem det kan vara, är så ovetande om rättsåtgärder och inte har någon koll på hur anhållande och häktning går till och vem som beslutar.
netaave
Jag blev lite besviken över karaktärerna också, dom såg inte alls ut som i mitt huvud wink.gif nej skämt åsido man saknar ju mycket och skulle vilja ha tydligare övergång till då och nu, t.ex. årtalet nån sekund i rutan. Sen blir det aldrig samma sak på film.
Huggorm
Jag började lyssna på en av hennes böcker som ljudbok, men slutade efter ett tag. Hon föll mig inte riktigt i smaken. Filmatiseringarna har jag dock inte sett.
Klura
Jag har inte läst något av Läckberg men tyckte miniserien Stenhuggaren var helt okej.
Har just läst fem böcker på raken av Mari Jungstedt och gillat alla dom.
Gick väl någon film för inte så länge sedan efter någon av hennes böcker?
Var tydligen inge bra, har jag hört.
Calypso_bulbosa
Har läst boken och tyckte den var helt okej.
Serien tappade jag tyvärr intresset för rätt omgående...
Monaxe
Tittar gärna på serien, men det är för Niklas Hjulströms skull, och för de fantastiska miljöerna från Fjällbacka som är en ljuvlig liten bohuslänsk pärla! Speciellt så här års när det inte är några turister där!
Klura
Jag håller med Monaxe, vilken idyll.
Blev helt kär i Fjällbacka och skulle gärna göra ett besök där.
Har varit i Grebbestad och det är ju inte fy skam det heller.
Alba
Sista boken av Camilla Läckberg har jag inte läst. De övriga har jag läst.
Man gör sig ju en bild av personerna i boken och när jag såg skådespelarna stämde det inte alls så jag valde att inte se filmerna.
Jag vill ha kvar min bild när jag ska läsa nästa bok.....inhandlad men ej påbörjad.
netaave
CITAT (Klura @ 30-12-2009, 00:30) *
Jag har inte läst något av Läckberg men tyckte miniserien Stenhuggaren var helt okej.
Har just läst fem böcker på raken av Mari Jungstedt och gillat alla dom.
Gick väl någon film för inte så länge sedan efter någon av hennes böcker?
Var tydligen inge bra, har jag hört.

Gillar du Mari Jungstedt så gillar du nog Camilla Läckberg också smile.gif Jag har dom båda i min top 3-lista tillsammans med Karin Wahlberg
Klura
CITAT (netaave @ 30-12-2009, 12:45) *
Gillar du Mari Jungstedt så gillar du nog Camilla Läckberg också smile.gif Jag har dom båda i min top 3-lista tillsammans med Karin Wahlberg

Ska ner och rota lite i de 28 bokkartongerna som står i garaget, kanske finns någon Läckberg där.
Klura
Hade ett ärende till garaget igår och där mitt framför ögonen låg boken Isprinsessan.
Tog med den upp och ska läsa den så fort jag är klar med Södermalmsmorden av Lars Bill Lundholm.
Eva i Höga
Filmerna är hur tråkiga som helst - dock är Läckbergs böcker bra enligt min mening.
renate
Jag har läst alla hennes böcker den sista på cd.Jag gillar Camilla L.Titta även på filmerna,helt ok hittills.Mari Jungstedts böcker har jag också läst.
herkules
den här omgången filmer tycker jag var bättre än förra.
Farbror Blå
Håller med tidigare, filmerna är bättre nu, även om deras nya chef inte är mycket seriösare än Ragnerstams vilt skrikande kommissarie sist.

Niklas är behå¨llningen
Dock lyckas dom inte skapa nån riktig stämning tycker jag
Gita
CITAT (netaave @ 30-12-2009, 12:45) *

Gillar alla tre som ljudböcker, lyssnar alltid till och från jobbet, tyckte däremot läckbergfilmen var tråkig , alldeles för långsam och seg ( såg iofs bara lite grann innan jag tröttnade)
Gita
Uggi
Somnade mitt i filmen, dålig spänning, frugan väckte mig då filmen var slut.
Aqvakul
CITAT (Uggi @ 02-01-2010, 11:41) *
Somnade mitt i filmen, dålig spänning, frugan väckte mig då filmen var slut.

inget vidare betyg på filmen... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon