|
Full version: Klimatslutet
legion6
30-12-2009, 01:09
Jag tror vi kommer gå under men det tar nog 150 år?Eller vad tror ni?Vi förbrukar just nu 162 000 liter råolja i,vad tror ni\dag!Nej i SEKUNDEN.Vi är snart 10 miljarder.Vi fångar 3750 hajar i timman som vi skär av fenorna på o släpper tillbaka.Det finns ingen hejd på våran grymhet o girighet.Vi ger nobelpris till en vicepresident som förbrukar lika mkt energi som 20 genomsnittsamerikaner,hoa!Det finns mkt o säga på denna lite griniga sidan av problemen,men vad tycker ni, kan vi styra upp det hela eller är det ?
Gunilla T
30-12-2009, 10:58
Det är lätt att ibland känna maktlösheten komma smygande - vi har ju ingen planet B att emigrera till. Ibland kan jag tycka att vi människor inte är värda att förvalta Moder Jord när man ser och hör om allt som händer på vår planet.
Det finns ju ff en viss skepsis i världen även om den inte är så stor numera. Tyvärr har denna skepsis fördröjt de åtgärder som vi borde ha vidtagit redan för tjugo år sedan för redan då var klimatforskarna relativt säkra för att politikerna skulle kunnat fatta alla de beslut som görs idag.
De finns ett engelskt uttryck "from denial to despair" som beskriver människor som till en början förnekat klimathotet eller ansett det som överdrivet och sedan hamnat i ett tillstånd av hopplöshet inför det som nu sker....
Om tillräckligt många tror att det är omöjligt då blir den inställningen ett problem eftersom vi alla kan göra något.
Det händer mycket i världen på klimatområdet och även om klimatmötet var ett stort bakslag så måste vi ändå tro att denna utveckling går att vända.
*Stintan*
30-12-2009, 11:55
putt
legion6
02-01-2010, 01:44
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2009, 11:55)  putt putt?Jag har rating 0.002 så jag fattar inte.Kan det vara ngt slags golfantydning,hål!?Puttingvant,ngt på segelfartyg som stöttar, svårt eller kan det vara putto,naken barnfigur,nej det klarar jag inte. Det goa med alla hajar som vi dödar, det görs på ett sätt jag tror många gillar.Tänk o få glida tillbaka men allt som stack ut är nu bortskuret så hajen glider ner till botten.Där kan den nog leva flera veckor om den har tur.Mkt tid o tänka över hur livet varit.Men en sak man glömmer är all den fisk som hajen skulle tagit,den går fri nu.Den fisken käkar plankton som nu snabbt minskar.Det allra mesta syret kommer från havet än så länge.
*Stintan*
02-01-2010, 09:55
CITAT (legion6 @ 02-01-2010, 01:44)  putt?Jag har rating 0.002 så jag fattar inte.Kan det vara ngt slags golfantydning,hål!?Puttingvant,ngt på segelfartyg som stöttar, svårt eller kan det vara putto,naken barnfigur,nej det klarar jag inte. Det goa med alla hajar som vi dödar, det görs på ett sätt jag tror många gillar.Tänk o få glida tillbaka men allt som stack ut är nu bortskuret så hajen glider ner till botten.Där kan den nog leva flera veckor om den har tur.Mkt tid o tänka över hur livet varit.Men en sak man glömmer är all den fisk som hajen skulle tagit,den går fri nu.Den fisken käkar plankton som nu snabbt minskar.Det allra mesta syret kommer från havet än så länge. Jag puttade upp tråden då jag ansåg den viktigare än alla de spam som invaderade forumet häromdan vilket gjorde att din tråd försvann låångt ner.
officinalis
02-01-2010, 16:36
Den konstanta ekonomiska tillväxt som tycks vara ett slags självändamål i vår ekonomi tror jag blir vår undergång såvida vi inte håller densamma tillväxt i det faktiska värdet - dvs. våra naturresurser vilka alla produkter kommer ifrån. Jag tror inte nödvändigtvis att jorden kommer gå under, men att människan som art skulle dö ut ser jag inte som någon omöjlighet.
Gunilla T
02-01-2010, 17:30
Ekonomisk tillväxt är ett laddat ord och ve, den politiker som vågar ifrågasätta den ....men ingen talar om hur detta kan vara möjligt. Om alla levde som vi i Sverige skulle vi behöva fyra jordklot till.
I genomsnitt förbrukar varje människa 2,7 ha medan planetens kapacitet beräknas till 2,1 ha per person.
Källa; Klimatkoden förf. Pär Holmgren och Jessica Cederberg Wodmar
Det stora hotet är att oljan snart tar slut. Den dagen kommer det inte att gå att bedriva ett effektivt jordbruk längre, det går heller inte längre att ha effektiva distrubutionssystem för mat. Befolrkningen på jorden förväntas uppgå till 9 miljarder om 50 år. Finns inte en chans att mätta så mycket folk utan ett effektivt modernt jordbruk. Om man sedan lägger till att oljeeldningen har ökat koldioxiden och därmed förbättrat skördarna, men att skördarna kommer att minska när koldioxidutsläppen minskar förstår alla katastrofen som väntar. Vi är helt enkelt för många. Att vi är för många beror inte på att det föds för många barn. Användandet av preventivmedel har lett till att det förmodligen aldrig fötts så få barn per person som nu, men däremot har medellivslängden ökat katastrofalt de senaste 100 åren. Där finns den största förklaringen till överbefolkningen.
legion6
18-01-2010, 00:57
USA;s president Barack jobbar seriöst med sjukförsäkringsfrågan i sitt land för han vill hjälpa folk.Han skickar oxå militärer till andra länder för han vill döda folk.Jag undrar om ngn kan se frånvaron i hans miljöfrågor.Jag menar det man kan säga om 30år,redan idag?Han ger inte miljöfrågor den yta som han borde o vad kommer detta ställa till med,ALLTSÅ kan ngn se den frånvaron idag
*Stintan*
18-01-2010, 09:58
CITAT (legion6 @ 18-01-2010, 00:57)  USA;s president Barack jobbar seriöst med sjukförsäkringsfrågan i sitt land för han vill hjälpa folk.Han skickar oxå militärer till andra länder för han vill döda folk.Jag undrar om ngn kan se frånvaron i hans miljöfrågor.Jag menar det man kan säga om 30år,redan idag?Han ger inte miljöfrågor den yta som han borde o vad kommer detta ställa till med,ALLTSÅ kan ngn se den frånvaron idag Så du tror att han ensam kan göra så mycket om han inte har folket med sig? Var tror du miljötänket finns hos det amerikanska folket? Tror knappast det finns mycket av den varan där och att ändra på det i ett nafs är nog inte lätt.
legion6
29-01-2010, 05:02
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 09:58)  Så du tror att han ensam kan göra så mycket om han inte har folket med sig? Var tror du miljötänket finns hos det amerikanska folket? Tror knappast det finns mycket av den varan där och att ändra på det i ett nafs är nog inte lätt. Vad pratar du om??Jag tror att han ensam,,,,,,JAG UNDRAR OM NGN KAN SE DEN frånvaron,om miljöfrågor.Men kanske att begreppet FRÅNVARO är svårt o ta till sig o förstå!!!När jag säger Barack så menar jag han o hela hans stab m.m kanske 46 745 xperter o andra!!
Simplicity
29-01-2010, 20:23
Många tror ju att orsaken till den ekonomiska krisen i världen under 2008-2009 var orsakad av Peak Oil, dvs att vi passerat maxförbrukningen av olja. Oljekonsumtionen är ju obevekligt knutet till världsekonomin...
Man kan läsa om det i den svenske journalisten Gunnar Lindstedts böcker "Svart jord" och "Olja : jakten på det svarta guldet när världens oljekällor sinar"
officinalis
30-01-2010, 12:39
edit: repetition Vår ekonomi är också starkt knuten till våra naturresurser, något som inte tycks nämnas så ofta. Pengar tycks ha fått något slags egenvärde, men sanning är att de inte är värda ett dugg förens vi börjar använda dem. Det egentliga värdet ligger i de resurser vi kan exploatera. Idag repareras ingenting, allt byts ut, slit och släng. Ut med det gamla in med det nya! Länder som Indien och Kina har också insett det härliga i att inte bry sig och deras "välfärdsutveckling" och ekonomi tycks utvecklas i en enorm fart, vilket naturligtvis kommer sätta sina spår i naturen. Hela den globala ekonomin byggs på konstant tillväxt som inte har någon slags verklighetsförankring till våra ändliga naturresurser. Jag tror inte en effektivisering av vår användning räcker. Pengar och bekvämlighet tycks ha en större roll, och lär förbli så tills verkligheten är upptryckt i ansiktet på oss. Man kan alltid hoppas på alternativa drivbränslen som är miljövänligare, men jag tror att en global kris är ett måste för att nå insikt och för att förstå det faktum att vi måste utnyttja den här planeten på ett annorlunda sätt för att vi människor ska överleva. Några pessimistiska ord i väntan på vårvärmen  Officinalis
Gunilla T
30-01-2010, 14:38
CITAT (Simplicity @ 29-01-2010, 20:23)  Man kan läsa om det i den svenske journalisten Gunnar Lindstedts böcker "Svart jord" och "Olja : jakten på det svarta guldet när världens oljekällor sinar" Men oj, så roligt att det finns fler här som läst böckerna - kan verkligen rekommendera dem
officinalis
30-01-2010, 16:38
Svart jord har jag velat läsa. Men folk säger att den inte baserar sig på vetenskapliga slutsatser och att författaren tar viss fakta ur sitt sammanhang osv. Vad säger ni som läst den?
Simplicity
30-01-2010, 19:40
CITAT (officinalis @ 30-01-2010, 16:38)  Svart jord har jag velat läsa. Men folk säger att den inte baserar sig på vetenskapliga slutsatser och att författaren tar viss fakta ur sitt sammanhang osv. Vad säger ni som läst den? Journalister brukar inte vara så vetenskapliga i sitt författande... Hittade en intressant blogg då jag surfade omkring och läste om miljödebatten... Vår miljösyn idag grundar sig enligt bloggen The Climate Scam som drivs av Maggie Thauersköld Crusell på lobbyism och konspirationsteorier. När man läser t ex det här inlägget blir man lite fundersam... Jag vet.. jag säger emot mig själv i inläggen... men jag tycker att frågan är oerhört intressant...
officinalis
30-01-2010, 20:00
Växthusgaserna är knappast det enda hotet och javisst finns det massor med folk som är kritiska till vår inverkan på klimatförändringarna. http://www.realclimate.org/ är en relativt bra informationskälla som även kritiserar konspirationsteoretikerna.
*Stintan*
30-01-2010, 21:45
Man behöver ju bara titta ut genom fönstret för att tvivla på den globala uppvärmningen
officinalis
31-01-2010, 14:16
Ja, men det vore inte särskilt rättvist eftersom man pratar om en global medeltemperatur. Det är inte så att det blir 3 grader varmare över hela jorden. Snarare 5 grader varmare på Sydpolen och 2 grader kallare i Sverige (ett exempel). Att polerna smälter är väl ingen nyhet, eller det också en lögn enligt den stora konspirationen? edit: Kanske kan dessa texter vara nyttiga för tvivlare: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_op..._climate_changehttp://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_controversyhttp://en.wikipedia.org/wiki/Global_warmingFör den obotlige skeptikern rekommenderar jag att plöja igenom referenserna också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|