Full version: muskotnöt
bushman
Hej,
För en gångs skull har jag inte hittat några bra svar här i gamla trådar på odla, så nu får jag äntligen ställa en egen fråga.
Har blivit lite besatt av idén att odla muskot i kruka och undrar om någon har prövat. Läste i en gammal tråd att man troligen måste ha färska nötter och därför undrar jag även om ngn vet var man kan få tag på färska muskotnötter i Stockholmsområdet
Vore grymt med hemmaodlad muskot i spenatsoppan. biggrin.gif
modd1994
hej
exakt samma tanke slog ming för ett år sedan,men jag tror inte man kan köpa färska frön någondstands i sverige då do doppas i någon vätska efter dom skördads så att dom inte gror.så om man vill ha frön så måste man nog åka till molucerna och hämta frön själv eller ha kontakt med någon som jobbar på en kryddodling där eller någon annanstands i världen.och även om man får frön så tror jag inte att man kan få nötter av dom här i sverige efter som det är ett högt träd som kräver värme och ljus året om.men det är en häftig tanke som sagt att odla egna muskot nötter
bushman
Aj då, det var synd. Nötter hade jag faktiskt inte räknat med ändå, men kanske en fin krukväxt. Tack för svar i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon