Full version: Kristaller i träd
Ti bee
Hmm...jag sitter på en stor mängd kristallprismor (glas) som jag funderar på att hänga i ett träd, fick idén härifrån odla någonstans, men jag undrar om det finns någon brandrisk med det? Det är ju riktigt slipat glas och det kan väl skapa brännpunkter när solen ligger på?
Jag vet att det är flera här som har nämnt att de har kristaller i träd så kanske vet ni??
smile.gif
Micke
För 12-13 år sedan var det något snille som hade kommit fram till att katalysatorbilar utgjorde en brandfara. Det visade sig när han pressades att det förutsatte att bilen hade blåst på i några timmar i minst 130-140 km/h, tvärnitar och sedan kör ut i högt och TORRT gräs för att det ens i teorin skulle vara möjligt. Så vitt jag vet har inte en enda katalysatorburk lyckats med att ställa till en gräsbrand än. Och jag tror nog att katalysatorbilarna ändå utgör en större fara än dina prismor. Så häng upp dem bara! Vill du vara på säkra sidan: se till att de dinglar fritt - då ändras den eventuella brännpunkten hela tiden hur lite det än blåser.

Micke
zaaritha
Vi har ett stort vindspel m prismor i vårt Husmorsäppelträd---o det har gått bra i ca 2 år nu. Förutom att det blåst sönder flera ggr., här " blåser jämnt ".
Men ---vi har kämpat på.....
M-B
kerstin z5-6
har haft prismor i hela trädgården i flera år -ingen eld ännu --
yla
min björk har haft kristaller hängande i hela kronan minst ett trettital
i säkert fyra fem år
året runt såklart o det enda som det slår gnistor om är när solen eller månens ljus träffar dom
mycket mysigt o ingen brandfara

för att det ska brinna måste det vara varmt o finnas eldfängt matriel o det blir inte speciellt varmt däruppe i trädet
Hannele
I hobbyaffärer säljs billigare 'oäkta' kristaller, dom reflekterar inte ljus på samma sätt.
Annars är cykelreflexer helt ofarliga; lyser som ljusmaskar i höstmörker! wub.gif
Körsbärsträdet är vid vägen, mysigt effektfullt, när bilarna kör förbi!

renate
ohmy.gif Hur fåfängt får man vara?jag trodde minsann att jag var den ände som hade en massa reflexer dinglande i buskar och träd smile.gif på min gata är jag det,men det är roligt att fler gör likadånt,visst är det fint när reflexen glittra i alla regnbågensfärger.Jag har letat efter kristallprismor men inte hittat några,de får inte vara för dyrt. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Hälsn. Renate
Hannele
Det blir som Emma Lundberg sa för länge sedan;
"Trädgården är en länk mellan hemmet och naturen",
prismorna i vardagsrummet fortsätter i trädet utanför fönstret...
Ti bee
CITAT (Hannele @ 06-12-2003, 10:41)
I hobbyaffärer säljs billigare 'oäkta' kristaller, dom reflekterar inte ljus på samma sätt.
Annars är cykelreflexer helt ofarliga; lyser som ljusmaskar i höstmörker!  :wub:

Också fint!! smile.gif
Fast jag besitter redan 5-6 kilo prima kristallprismor, så det vore roligt att göra något med dem. Gjorde en egenhändig kristallkrona av en del för många år sedan, men så vacker blev den inte. rolleyes.gif laugh.gif
Kanske provhänger lite prismor till våren för att se hur det skulle se ut i vårt träd, nu är det för kallt att stå och knyppla.
Tackar för svaren allihop! smile.gif
yla
sätt en fiskelina i två stycken prismor o så kastar du upp dom fungerar bra o håller ett antal stormar men du får kolla i gräsmattan innan du klipper för ibland trillar dom ner smile.gif
det blir inte så mycket knåpande utomhus det kan du göra inne sen återstår det roliga att kasta upp dom så dom snor sej runt grenarna
smile.gif
lycka till smile.gif
Hannele
CITAT (renate @ 06-12-2003, 21:00)
Jag har letat efter kristallprismor men inte hittat några,de får inte vara för dyrt.

Kompisen köpte billiga fusk-kristaller på IKEA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon