Full version: hyacinterna
rosita
Jag har alltid planterat ut mina hyacinter i rabatterna på våren. Jag funderar nu på om det skulle gå att plantera dem t.ex i en kruka som förvaras utomhus under vår, sommar och höst, för att därefter driva dem till jul nästa år? confused.gif
Nauti
Jag ser inte varför det inte skulle gå. Men jag har hört folk nämna att de är så hårt drivna innan de säljs i affären att det inte är säkert att de blommar året efter ens.
Bassam
Hej
Du kan övervintra ute men för säkerhet , du ska täcka dom under vinter.
H:Bassam
Ophelia
Nja......jag tror att det kan bli ganska svårt då lökarna du köper är drivna att blomma kring jul

Tror varje fall att lökarna kan behöva få stå i en bra jord med bra näring för att "återhämta" sig och ladda löken med näring (exempelvis benmjöl) som den har förbrukat. Jag skulle även tippa på att efter matningen av näring bör de nog förvaras ganska svalt (nästan kallt) för att inte sätta igång och börja växa. Sedan en 10-12 veckor innan jul kan de kanske tas fram i vanlig rumstemperatur för att drivas fram.
rosita
Tack för era svar!

Jag ska försöka plantera om lökarna i bra jord direkt efter helgerna, sedan får de stå ute (efter frost) tills augusti/september och därefter förvarar jag dem kallt 1-5 grader (för att de ska få vintervila) innan jag tar in dem för drivning i 10 grader och mörkt i oktober/november. Går det så går det!
Eva i Höga
Om du försöker med detta hoppas jag du berättar för oss hur det går nästa jul. Har inte haft en tanke på att man kan göra detta med hyacinter. Blir spännande att höra. Jag brukar plantera ut mina på lite olika ställen i trädgården när frosten har släppt och sedan blommar de året därpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon