Sara i zon 7
30-12-2009, 23:42
Har en gammal skottkärra jag ska plantera sommarblommor i. Jag hade tänkt krasse men de brukar ju bli uppätna av div ohyra. Vad kan man tänka sig istället? Gärna gammal sort som passar kärran.
Sara
vitavargen
30-12-2009, 23:50
Om ingen är doftallergiker skulle jag föreslå luktärter.
ingrids
31-12-2009, 09:39
Sommar dahlior och hängpelargoner som lite stadga bland luktärterna
vitavargen
31-12-2009, 14:51
Eller också en luktärtspyramid.
Det går till sådan att en tvåmeters smal pinne sätts i jorden i kärran. Från spetsen av pinnen kan tas fyra tråd(naturmaterial) till kärrans fyra hörn och sättas fast under kärran. När luktärtorna växer sig och hänger sig på trådarna blir resultatet en vacker väldoftande pyramid.
Sara i zon 7
31-12-2009, 15:09
Jättefint blir det säkert, tror ni det skulle funka med tagetes? De fryser ju tidigare men då kommer de ju upp en bit från marken och kan klara sig bättre.
Jag älskar luktärter, de gamla sorterna.
Sara
vitavargen
31-12-2009, 21:18
I och med att jag inte kan nåt om tagetes får jag låta nån som kan ta det.
Lycka till!
*Stintan*
01-01-2010, 00:18
Tagetes går ju bra i blomlådor så det går säkert i skottkärran också
Smaken är delad, men inte kan jag tänka mig att det kan bli snyggt med en luktärtspyramid i den gamla skottkärran.
Det vore synd på en vacker gammal pryl, som jag tror att det är.
Samtidigt tror jag att det gärna får vara någon växt som väller ut lite över kanten,
och ger uttryck åt en fullastad kärra.
Christina i Taxinge~
04-01-2010, 11:55
Så här såg min gamla skottkärra ut i somras:
[attachment=45903:DSCN5157.JPG]
Jag vill just att den ska se "överlastad" ut
Brukar ha lite olika blommor, men alltid den vällande 'Snöflinga'
Ringblommor är fint & gammeldags! Finns många sorter att välja bland. Bör vara nån som står stadigt enligt mitt tycke.
Susanna
04-01-2010, 12:03
Wow den var häftig! Är Snöflinga en ettåring?
vitavargen
04-01-2010, 16:18
Göms inte kärran under all händange växter?
Det vore bättre kanske att ha nåt som växer uppåt för att kärrans skönhet inte döljes.
Sara, kan du inte lägga in en bild på kärran?
Luktärtor är ju fint men jag skulle nog inte heller sätta en pyramid i den... Kanske sätta en kruka/låda/mjölkspann nedanför så luktärtorna får klättra upp i kärran.
Håller också med om att något som väller över är jättefint. Du har ju klassiker som hängpetunia, -pelargon och -lobelia också.
Christina i Taxinge~
04-01-2010, 18:56
'Snöflinga' är en ettåring som man kan försöka övervintra om man vill.
Jag tycker inte det är värt besväret att trassla med sticklingar för övervintring. Det är två st i min kärra och de växer ganska fort och kostar inte särskilt mycket.
I den mån jag kommer ihåg och vill, brukar jag klippa av en bit ibland.
Sara i zon 7
04-01-2010, 19:36
Jag ska se om jag lyckas komma fram och fota den, den står i ena växthuset som är helt igensnöat. Få se om jag kan skotta fram dörren och komma mej in.
Christina: Din kärra var riktigt fin! Snöflinga, är det nåt man kan så från frö?
Sara
Christina i Taxinge~
04-01-2010, 19:43
CITAT (Sara i zon 7 @ 04-01-2010, 19:36)

Christina: Din kärra var riktigt fin! Snöflinga, är det nåt man kan så från frö?
Sara
Sara, jag antar att man kan så Snöflinga, men den kostar ~15-25,-/st så jag har alltid köpt den.
Som du ser brer den ut sig rätt ordentligt så jag vet att nästa år köper jag bara 1st till kärran. Sen kan jag dela den om jag tycker det behövs....
Har iofs aldrig sett några fröer säljas, men nån annan kanske vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.