gunvor
Varje år samma helvete för en massa hundar och hundägare. Nu uppmanar Jordbruksverket oss att ta väl hand om våra husdjur under nyårshelgen! Man vad har JBV , som är en statlig myndighet, gjort för att sätta stopp för detta?? Jag har genom åren skrivit en massa insändare och brev till myndigheter och politiker och skrivit på alla möjliga listor, det leder ju inte till något.

Jag har en siffra ngn stans på hur många tusentals ton tungmetaller som varje år sprids över moder Svea från pyrotekniken. Det är inte lite. Det är inte nyttigt, det är inte trevligt! Det är en tradition säger kanske någon. Ja det finns en massa traditioner som borde förbjudas .

http://www.jordbruksverket.se/5.72e5f95412...2c80006254.html

Jag vill ha ett totalförbud för alla privat användning av pyroteknik. Kriminalisering av säljande och köpande och användande. Kännbara straff skall det vara oxå! Tills vidare kan man acceptera ett mindre fyrverkeri kl12 i kommunal regi, det skall skötas av nykter och utbildad personal.

I morgon är det nyårsdag och då kommer rapporterna om eldsvådor och bortskjutna fingrar etc på grund av pyrotekniken!

Det mesta av detta importeras från länder där man fortfarande använder sig av barnarbetare - där sitter barnen och pusslar ihop smällare som skall få stjärnglansen att tändas i svenska barns ögon - oh så fiiiint!

Då och då exploderar dessa smällarfabriker och en massa barn dör i onödan!

Om ni absolut vill göra av med pengar till nyår skänk dom till ngt välgörande i stället för att köpa smällare
herkules
jordbruksverket gör inte ett skapandes grand - de är till för våra djur va?
skötte jag mitt jobb så dåligt skulle jag fått sparken för länge sen.

gunvor
man kanske borde ta en disussion med dom under år 2010.

Tyvärr är det inte alla hundägare sominser hur farligt detta kan vara för hundarna "min hund bryr sig inte" är en vanlig kommentar .
- men det kan ändras på en 10-dels sekund!!
Gunilla T
Tack för ett jättebra inlägg gunvor...håller med dig på varje punkt!

En av mina hundar är skotträdd och trots att vi bor långt ute på landet hörs smällandet hit ut...låter som dova bombkrevader på långt håll. Ljudet fortplantar sig över gärdena här och stackars, stackars vilda djur i naturen...det finns ingenstans att fly för dem.

Berättar man att hunden är skotträdd dyker det snabbt upp någon icke hundkunnig person som talar om att man själv rår för sin hunds rädsla - för det första är det sällan så enkelt, för det andra så förändrar det ingenting för vare sig hunden eller ägaren...
Piccante
CITAT (herkules @ 31-12-2009, 08:53) *
jordbruksverket gör inte ett skapandes grand - de är till för våra djur va?
skötte jag mitt jobb så dåligt skulle jag fått sparken för länge sen.

CITAT
Jordbruksverket är regeringens expertmyndighet på det jordbruks- och livsmedelspolitiska området och har ett samlat sektorsansvar för jordbruk och trädgård. Det innebär bland annat att vi följer, analyserar och informerar regeringen om utvecklingen inom näringarna och att vi genomför de politiska besluten inom vårt verksamhetsområde. Administrationen av EU:s jordbrukspolitik är en huvuduppgift. Distriktsveterinärorganisationen ingår i Jordbruksverket.

Jordbruksverket får inte själva stifta lagar för vi har inte tjänstemannavälde utan lagstiftningen ska ske genom regeringen som är folkvald. Har man åsikter om djurskydd så är det bättre att kontakta jordbruksministern EskilErlandssons kontaktuppgifter.
herkules
CITAT (Markus_H @ 31-12-2009, 12:43) *
Jordbruksverket får inte själva stifta lagar för vi har inte tjänstemannavälde utan lagstiftningen ska ske genom regeringen som är folkvald. Har man åsikter om djurskydd så är det bättre att kontakta jordbruksministern EskilErlandssons kontaktuppgifter.

jo honom har jag mejlat med, det var ungefär lika givande som att sitta och titta på när målarfärg torkar.
gunvor
CITAT (Markus_H @ 31-12-2009, 12:43) *

Jag menar inte att JBV skall stifta lagar utan att dom skall få ändan ur vagnen och tala om för dom som bestämmer vilka lagar som skall stiftas, när vi byter regering så byter vi jordbruksminister så då får vi väl vara på hugget!
Anki på Öland
CITAT (gunvor @ 31-12-2009, 14:23) *
.......................när vi byter regering så byter vi jordbruksminister så då får vi väl vara på hugget!

Och vad får dig att tro att dom helt plötsligt skulle göra något åt det??
Anki
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 01-01-2010, 09:38) *
Och vad får dig att tro att dom helt plötsligt skulle göra något åt det??
Anki

men visst menade väl gunvor att när vi byter jordbruksminister så får VI vara på hugget, alltså börja bearbeta den personen från start, typ se till att de gör skäl för lönen wink.gif
Inga från Närke
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 10:05) *
Tack för ett jättebra inlägg gunvor...håller med dig på varje punkt!
.......
Berättar man att hunden är skotträdd dyker det snabbt upp någon icke hundkunnig person som talar om att man själv rår för sin hunds rädsla - för det första är det sällan så enkelt, för det andra så förändrar det ingenting för vare sig hunden eller ägaren...

Bra inlägg tycker även jag av Gunvor.
Undrar sedan över om det inte är skillnad på skotträdd och skotträdd. Jag vill gärna tro att skotträdd är från gevär m.m. och rädd för fyrverkerier är en annan rädsla, men det kanske är jag som är ute och cyklar.
Sedan detta med att man själv rår för att hunden är rädd håller jag med om till en del för vår hund var inte rädd tidigare förän jag mitt dumma nöt såg att han var kissnödig och tänkte mig inte för utan gick ut precis runt 24,00 och vår kommun började att skjuta upp raket efter raket och han blev då väldigt rädd och ville in och låg och skaka hela tiden tills det blev tyst.

Som tur är så var det lugnt i år så det gick bra så jag hoppas att han glömmer efter hand. Men givetvis borde jordbruksverket göra något.
lovwal
gunvor: bra inlägg! håller verkligen med dig.

men jag vill poängtera att det inte enbart fyras av raketer nyårsafton. här i kalmar börjar de minst en vecka innan, och håller fortfarande på. dessvärre bor jag mittemot en tomte som envisas med att kasta ut smällare från balkongen titt som tätt, dag som kväll, och siktar gärna mot folk/bilar. thumbdown.gif min stackars hund får lugnande inför nyårsafton, men smällare/fyrverkerier i över två veckors tid vet jag inte hur man garderar sig emot. dunno.gif
KRT
CITAT (Inga från Närke @ 01-01-2010, 15:54) *
Undrar sedan över om det inte är skillnad på skotträdd och skotträdd. Jag vill gärna tro att skotträdd är från gevär m.m. och rädd för fyrverkerier är en annan rädsla, men det kanske är jag som är ute och cyklar.

Självklart är det skillnad på skott och fyrverkerier och smällare..... För en hund som hör enormt mycket bättre än oss hörs det en TYDLIGT skillnad, många människor kan ju höra skillnad på ett gevärsskott och en raket.
Hade själv en hund som blev raketrädd efter att ha exponerats för en "tårta" nyårsdagens kväll (hade hon inte blivit hysterisk skulle jag läst lusen av de idioterna som smällde, vuxna var det också!!!), men hon klarade utan problem av att vara mitt i en hemvärnsövning med automateld......
Motti
Jag sitter här och funderar eller spånar som det heter ,hundar och fyrverkerier har ju alltid funnits hur kommer det sig att det blir mer och mer prat och diskutioner just nu de senaste åren om skotträdsla ?Vi har haft mycket jakthundar här och ingen av dom har störts av nyårsfirandet eller påskfirandet,kan det ha med att hundar och för all del katter har blivit känsligare med åren tänker då kanske på att just aveln har avlat bort "tåligheten" hos hundar?Vi hade vänner som hade Corgies de jagade raketer och smällare?vår katt här är väl inte speciellt rädd heller,hade en vännina här på Nyårsafton som har en korsning Chivava Yorkshier terrier hon brydde sig inte ett dugg om våra raketer och smällare och hon är putteliten typ 2 kilo hund!Visst förstår jag att en del hundar är rädda för smällare men det gäller som hundägare att försöka låtsas som inget när det smäller och aldrig ömka en hund när den blir rädd då förstärker man ju rädslan.Vår katt här hatar åska men bryr sig inte om raketer och smällare vilket är konstigt för han är rädd för allt annat .Kan säga att alla här i byn som har hund sköt raketer .Men jag vet att det finns hundar som far väldigt illa av både åska och smällare.
KRT
CITAT (Motti @ 09-01-2010, 00:22) *
Jag sitter här och funderar eller spånar som det heter ,hundar och fyrverkerier har ju alltid funnits hur kommer det sig att det blir mer och mer prat och diskutioner just nu de senaste åren om skotträdsla ?Vi har haft mycket jakthundar här och ingen av dom har störts av nyårsfirandet eller påskfirandet,kan det ha med att hundar och för all del katter har blivit känsligare med åren tänker då kanske på att just aveln har avlat bort "tåligheten" hos hundar?Vi hade vänner som hade Corgies de jagade raketer och smällare?vår katt här är väl inte speciellt rädd heller,hade en vännina här på Nyårsafton som har en korsning Chivava Yorkshier terrier hon brydde sig inte ett dugg om våra raketer och smällare och hon är putteliten typ 2 kilo hund!Visst förstår jag att en del hundar är rädda för smällare men det gäller som hundägare att försöka låtsas som inget när det smäller och aldrig ömka en hund när den blir rädd då förstärker man ju rädslan.Vår katt här hatar åska men bryr sig inte om raketer och smällare vilket är konstigt för han är rädd för allt annat .Kan säga att alla här i byn som har hund sköt raketer .Men jag vet att det finns hundar som far väldigt illa av både åska och smällare.

Jag tvivlar på att man på några få (2-3 kanske) generationer kan skapa en generell skot/fyrverkerirädsla hos alla raser..... Min gissning är att det i stället handlar om att man faktiskt talar om det och accepterar att hunden är rädd. När jag var liten (början av 80-talet) och vi hade hund var det massor med andra hundar som var rädda för raketer och smällare - dessa hundar drogades vid nyår. Troligen har fokus skiftat från att man ser det som et problem HOS hunden till att man ser det som ett problem FÖR huden. Idag anser man kanske inte det är lika "OK" att droga en hund halvt medvetslös varje år för att ANDRA människor väljer att smälla?
Dessutom - det finns mängder med hundar i Sverige som INTE är det minsta rädda för raketer/smällare, men de hör man aldrig något om så de märks inte. Det är klart att det är de rädda hundarna och deras ägare som snackar mest om rakter så det är just de man hör mest av......
herkules
CITAT (Motti @ 09-01-2010, 00:22) *

jag tycker inte att de fyrverkerier och bomber som smälls på nyårsafton nu för tiden alltid har funnits, förr var det mer ettöres och kinasmällare, något enstaka fyrverkeri bara. nu är det hundrafalt mer och naturligtvis många fler hundar med lite si och så framavlat nervöst beteende.
Anki på Öland
+ att idag smälls, kastas och exploderas det många gånger fler dagar än förr. Då kunde man kanske stå ut med att ha ett darrande vrak ett par dagar per år men nu håller dom ju på halva december och långt i i januari!
Anki
Motti
Oj !när jag var barn gjorde folk egna smällare av svartkrut och jag lovar att de smällde som en bomb!min käre morbror gjorde smällare av nycklar som han stoppade krut i så nog kunde de smälla för också.Jag tror dagens hundar är så pass avlade att de inte har det lugnet i sig längre,jag är 57 år och upplever att hundar nu för tiden är mindre stresståliga och i allmänhet räddare för starka ljud men som sakt det är min uppfattning.
Miro
Har har inga hundar men två katter. De bryr sig inte om smällarna, men jag blir ändå rädd varje år eftersom folk saknar vett och skjuter från balkonger och 1 meter från husen. Är livrädd att en raket ska dra genom fönstret så det börjar brinna när vi inte är hemma...

Ni med hundar. Går det inte att träna bort rädslan? är det jättesvårt? måste ju vara tokjobbigt, folk skjuter ju fortfarande som redan påpekat

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon