Full version: ampellilja
gunvor
Nu när det är så kallt håller sig katten mest inomhus - han går ut o kissar tillsammans med hundarna, han går med på promenader men för övrigt så tar han det lugnt i kylan! Han leker med sin ampellilja och tuggar i sig lite skott, dom kan väl nappast vara giftiga eller hur? I så fall skulle han väl inte äta dom?
gunvor
http://blogg.frosta.se/#home

om någon vill se min katt så......

tack för länken, ampelliljan finns inte med på listan och f.ö. tror jag att katter vet vad som är ok att äta.
Samsara
Jag vet kunder som kommer och köper ampelliljor till sina katter istället för gräs, ska tydligen ha samma effekt enligt dem. Men jag vet inget om katter så jag kan inte riktigt uttala mig om det är rätt eller fel.
Lady Hamilton
Min syster som föder upp raskatter sedan många år tillbaka låter sina katter äta Ampelliljor (i allafall den gröna sorten) och de har aldrig blivit sjuka vad jag vet om
anncharlotte
Javisst, ampelliljor är helt ok att äta för katter, mina har tuggat i sej åtskilliga under årens lopp :-)
gunvor
Tack för infon, detta är den randiga sortens lilja - han äter upp alla skotten!!
KRT
CITAT (gunvor @ 05-01-2010, 06:21) *
Tack för infon, detta är den randiga sortens lilja - han äter upp alla skotten!!

Jag trodde katter var köttätare laugh.gif

Skämt åsido, djur vet oftast vad som är farligt och inte för dem, men inte alltid (tänk på hudar som glufsar i sig choklad fast det är giftigt och de kan behöva intensivvård om det är riktigt illa).....
Peztis
Javisst vet katter vad som är bra för dem! Ampelliljan har jag hört ska innehålla hallucinogena ämnen precis som kattmynta - kan det vara därför katterna rullar sig i de plantorna, tro? smile.gif

Julstjärnor ska ju vara lite giftiga också. En av mina katter tuggar ofta på dem och hon är snart 20 år och har aldrig varit sjuk - peppar-peppar!
Samsara
Dem randiga köper kunderna hos mig smile.gif dem säger att katterna är tokiga i ampelliljorna
Eva i Höga
Mina katter äter också ampelliljorna så mina ser aldrig vackra ut, de är lite fransiga i kanterna men vad gör det när katten tycker om dem. De äter också på min prästhavre och den är tydligen inte heller skadlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon