Nyårsgourmébestyr
Allt går inte enligt planerna. Först ställde trafikvarningar i Norrbotten till med endags förskjutning för numera Lulesonen och hans familj. Nästa morgon ringde han och meddelade att Ludde, 4 år, hade feber. Och eftersom de skulle titta på ett nytt hus den 4 så var det lite kort tid att färdas ca 70 mil tur ochretur.
Jesper med familj anlände dock i går afton. Och började att elda i tunnan strax före midnatt till kvällens nyårsbad. Vi har dräglig temperatur i alla fall. Just nu goa -13,5°. I eftermiddag kommer en f d elev med sin kille. Ja, det är inte så konstigt i och för sig, för Annelie är jobbarkompis med henne på prematuren på sjukhuset i Östersund.
Gäststugan är uppeldad (som man säger här) men himmel vilka problem vi haft när det var riktigt kallt. Fassäkringarna har ploppat som poppcorn. Vi har noterat att vattenkokaren är den största boven så den är undanställd för sässongen.
Att jag skriver lite nu beror på att jag just har ställt i ordning ”jultjädern”, som i år får bli nyårs d:o. Trots att fågeln legat 48 timmar i rumstemperatur så frös jag enormt om fingrarna. Görstela! Muskelmagen hade inte ens börjat tina upp. Det var nyttigt för barnbarnen att se kräva och muskelmage. Dessutom diskuterade Annelie och jag om man kunde använda fjälstren till småkorv. En bit av tarmen var nämligen randig på längden.
Annelie håller på med en laxförrätt på röding. Hennes jobbar kompis fixar desserten och jag står för varmrätten. Eva är hovmästare och fixar dukningen och lite små tillbehör. Jesper är fyrmästare.
Meny: Förrätt Tower of salmon
Varmtätt Tjäder med lökfräst brysselkål, trattkantareller, syltade nypon tomater och potatiskaka
Dessert Pannacotta
Drycker: Chardonnay och Shiraz samt vatten
Barnen. läsk och bordsvatten
Till badet: Glögg
Efterbadet: Sillbord m tbh
Nyårsskålen i bubbeldricka som sig bör och barnen alkoholfri cider.
Men innan läggdags så blir det nog en hederlig ostmacka och en pilsner.
Det enda som grämer mig lite är att det är för kallt att jaga sista lovliga rådjursdagen med taxen. Brukar vara tradition även om det gällde hare under 40 år med stövare.
När klockan nästa dygn är så litet som möjligt kommer vi att önska varandra gott nytt år, ringa anhöriga och vänner och eftrsom det blir högtrafik så önskar vi i i Överböle alla er trädgårdsvänner ett strålande Gott Nytt År
Överbölingen med klanen