Full version: Gamla sorter
Steven&Gustav
Hej!
Stephen undrar om det är någon som odlar gamla sorters grönsaker. Jag har tänkt mig sorter från som odlats på 1800-talet och tidigare. Bönor, rödbetor, morötter och så.

mvh

Stephen
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs har en hel del såna sorter i sitt sortiment + om man skaffar sig ett medlemsskap i Sesam så får man ju tillgång till ännu fler sorter.

Själv har jag precis hittat Chorogi som man gjorde odlingsexperiment med på 1800-talet i Alnarp så jag har precis petat ner några i byttor. Vart jag hittade utsäde? COOP Extra på söder i stockholm i grönsaksdisken. Konstigt att hitta en såpass ovanlig grönsaksväxt på en såpass vanlig butik detta brukar vara en grönsaksväxt man främst kan byta till sig knölar av hos andra grönsaksintresserade trädgårdsodlare.

http://www.foreningensesam.se/

http://www.runabergsfroer.se/
(de håller på och uppdaterar hemsidan men vill man ha en katalog kan man ju ringa och be dem skicka när de fått in den nya katalogen)
Steven&Gustav
Hej Åsa och tack för svar!
Coop Express på söder? Vart ligger det? Låter jättespännande, har nu gått med i föreningen Sesam och ska ringa Runåbergs fröer och tala med dem. Lusläser även impectas katalog, men undrar över om det är några speciella sorter någon här brukar odla? Årets köksland ska nämligen helt vara i kulturarvets tecken:)

mvh

Stephen
Åsa, mälardalen zon 2
COOP Extra på söder som jag hittade Chorogi på häromdagen är det COOP som ligger vid söderhallarna. De kallar Chorogin för Crosnes (franska namnet) de kostade 49kr/kg.

Kan lägga till att om du inte läst den, läs boken Köksträdgården - Det gröna arvet av Lena Israelsson, där kan man hitta mycket info om historiska grönsaksväxter. Tyvärr trycks inga nya böcker men man brukar kunna låna på biblioteket + den kan finnas på antikvariat.
Steven&Gustav
Ojj...visste inte att hon skrivit den med, har hennes handbok för köksträdgården som är ovärderlig för mig. Ska jag köpa omgående, tack!
Steven&Gustav
Haha, den fanns på bokbörsen, ett exemplar som kom in igår eftermiddag, har beställt den nu:)
Sara i zon 7
Hej!
Jag odlar helst de äldre sorterna av grönsaker. Purjo (musselburgh) funkar bra, den har ganska kort skaft. Rovor, snowboll o goldboll, kålrot av sorten östgöta II. Även en gul morot (runåbergs) blev jättefin, tror den var nyhet ifjol.
Tomater, chili, squash o gukra av äldre sorter. Även blommor som hör till kökslandet ska helst vara av äldre sort. Tagetes, luktärter mm.

Sara
Steven&Gustav
Sara så oerhört spännande, vill gärna veta mer:) Även luktärter och blommor:)

mvh

Stephen
Steven&Gustav
Ja beställde Lena Israelssons bok "Köksträdgården-det gröna arvet" från ett antikvariat...fanns ett helt nytt ex kvar...kom idag:) yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon