Full version: Är jag ensam
*Felix matte*
Jag blir sååå förbannad på alla onödiga biljud i TV-program.
Sitter just nu och ser Robinsson (inspelad) och kan inte uppfatta mer än en bråkdel av allt som sägs sad.gif
Varför måste de promt lägga in musikbakgrund i nästan alla program?

Snart slutar jag betala licens mad.gif mad.gif mad.gif
Tesa
Du är inte ensam sad.gif jag sitter och gastar på barna att dom ska sluta slamra med skedarna när dom äter för jag hör inte TV-nyheterna. Än värre är det då i Robinsson där det redan låter en massa extra. Man sitter på helspänn och fokuserar och missar ändå hälften av vad som sägs...
Sylvia
Det finns ett sätt att "höra" allt: sätt på texten! Ettans text finns på sidan 199, tvåans på 299 och fyrans på 890. Då kan man t o m stänga av de irriterande skrattsalvorna som vissa program är "begåvade" med, det är ju inte roligt att titta på ett humorprogram som redan är färdigskrattat!
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 06-12-2003, 22:11)
Det finns ett sätt att "höra" allt: sätt på texten! Ettans text finns på sidan 199, tvåans på 299 och fyrans på 890. Då kan man t o m stänga av de irriterande skrattsalvorna som vissa program är "begåvade" med, det är ju inte roligt att titta på ett humorprogram som redan är färdigskrattat!

Kruxet är att jag måste vänta på reprisen innan jag kan se den textade versionen. wink.gif sad.gif sad.gif

"det är ju inte roligt att titta på ett humorprogram som redan är färdigskrattat!" Skönt höra att det finns fler som tycker lika tongue.gif
Annki
Nämen det behöver du inte! Du kan välja att texta ett program eller inte! Service för oss som tycker att svensk TV har för dålig ljudkvalitet. Eller om man skulle vara hörselskadad.

Även svenska långfilmer har skandalöst dåligt ljud. Man får sitta med fjärrkontrollen i handen och reglera upp och ned hela tiden. Ännu värre tycker gamla mor att det är, eftersom hon inte ser texten och tycker dagens skådisar artikulerar dåligt.
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 06-12-2003, 22:36)
Nämen det behöver du inte! Du kan välja att texta ett program eller inte! Service för oss som tycker att svensk TV har för dålig ljudkvalitet. Eller om man skulle vara hörselskadad.

Även svenska långfilmer har skandalöst dåligt ljud. Man får sitta med fjärrkontrollen i handen och reglera upp och ned hela tiden. Ännu värre tycker gamla mor att det är, eftersom hon inte ser texten och tycker dagens skådisar artikulerar dåligt.

????????????
Testade ikväll då Robinsson gick att mata in 199 på text TV men upp kom.... Ingen text sad.gif
"Ännu värre tycker gamla mor att det är, eftersom hon inte ser texten och tycker dagens skådisar artikulerar dåligt."
Hälsa mor att hon inte alls är ensam om sin åsikt. wub.gif
MimE
Slog på Robinson ikväll och gick direkt in på TextTV sid. 199. Alternativet hade varit att klistra fjärrkontrollen i ena handen och höja/sänka ljudet konstant.

Jag är 40 år, har perfekt hörsel och ikväll satt jag ensam och tittade. Däremot är jag "överkänslig" mot hög ljudnivå.

Något måste vara fel!!!
mad.gif

/Mimmi
yla
samma här ensam framför tvn men sätter på texttv så att jag "hör"
likadant på svenska filmer jag kör me texttv
*Felix matte*
Kan det vara så att det är olika , beroende på var man bor!?
Här fanns ingen text och i TV-bilagan står det Även textat 7/12 och text-tv textat 8/12
yla
nej de ska inte vara olika för om du har texttv så sätter du på det programmet du vill se o sedan sätter du på texttvn o sedan bläddrar du fram till 199 på tv ett o efter en stund så ser du texten som finns på de flesta svenska program
fats om du har en tv utan texttvfunktionen så e de ju kört wub.gif
Wargen
Tror inte jag har text TV....har aldrig fått igång det iallafall...
förresten Robinson.... wink.gif vad håller de på med egentligen? Har kollat lite till o från under åren, men årets version har gått till överdrift tycker jag, det anspelas hela tiden på sex och snart går väl ett BH-band sönder "av en händelse" eller vad tror ni.....är sex och (halv)naket det enda som producenterna kan locka med för att få folk att titta, eller? Är inte en sån nucka som det låter, men "familjeprogram"???
Tycker ni att Leif gjorde rätt som avbröt? unsure.gif Jag förstår honom på sätt o vis, men synd att han bara ska sitta o lipa igen....även det måste väl vara producentens val, att visa honom i de ögonblicken?
*Felix matte*
Imorgon skall jag kontakta kabelTV service
vi har länge haft problem med att kunna läsa t.ex nyheter
på text tv....bara delar av texten syns
Hela området har samma problem, kanske därför jag inte får textat program.
Berith
CITAT (Wargen @ 07-12-2003, 09:46)
Tycker ni att Leif gjorde rätt som avbröt?

Det är den mesigaste och mest bedrövliga "karl" dom har haft med nån gång!! huh.gif
Tacka vet jag Martin Melin.... wub.gif
Wargen
Förra omgången av Robinson kollade jag hela tiden eftersom Leif var den jag hejade på, antagligen för att jag är en "sakletare" själv...men sen hände nåt på slutet när Leif betedde sig som om någon stulit spaden o hinken från honom i sandlådan....där rasade allt! tongue.gif Så jag tyckte det var lite kul att kolla den här omgången för att se om han var redo för revanch...men uppenbarligen icke så..... sad.gif
Sylvia
CITAT (Felix matte @ 06-12-2003, 22:30)
Kruxet är att jag måste vänta på reprisen innan jag kan se den textade versionen. wink.gif sad.gif sad.gif

Nej dååååå!!! Det finsn text till de flesta pgm redan första visningen!!! pröva så får du se!!
Sylvia
CITAT (Felix matte @ 06-12-2003, 22:46)
????????????
Testade ikväll då Robinsson gick att mata in 199 på text TV men upp kom.... Ingen text sad.gif

Jodå, Robinson var textad även igår som vanligt!! Är det kanske så att du inte har textfunktion i din TV...fast det har ju alla TV-apparater sedan minst tio år.... kolla manualen om du hittar det!! Annars får du väl köpa en ny, modern TV.. tongue.gif
*Felix matte*
Visste inte ens att det fanns tv utan text-tv funktion numera.
Min tv är 3 år gammal och har så klart textfunktion.
Men för den skull får jag inte alltid text till programmen
t.ex idag har jag testat med olika progr. gudstjänsten var textad....jag kunde se några bokstäver här och där stundvis.
som sagt, service skall kontaktas imorgon.
Ewa L
Det finns nya TV utan text-TV!! Jag har 3 st "apparater". 2 av dem har jag valt utan text — för prisets skull! De används iallafall mest till att titta på inspelade program på video.

Håller annars med till fullo vad gäller kvalitet på ljudet. Dessutom gör det mig galen när jag dragit upp ljudet för att kunna höra — och så kommer det musik eller reklam!!!! mad.gif
Då är det minsann hög volym.
MimE
CITAT (Felix matte @ 07-12-2003, 17:22)
Visste inte ens att det fanns tv utan text-tv funktion numera.
Min tv är 3 år gammal och har så klart textfunktion.
Men för den skull får jag inte alltid text till programmen
t.ex idag har jag testat med olika progr. gudstjänsten var textad....jag kunde se några bokstäver här och där stundvis.
som sagt, service skall kontaktas imorgon.

Låter som du antingen har dålig mottagning från antennen eller att kanalen inte är riktigt rätt inställd på TVn.

Lycka till!

/Mimmi
Gossen Ruda
Jag har inga problem med ljudet på Robinsson, fast det kanske beror på att jag inte tittar på skiten. laugh.gif Inte på andra dokusopor heller (jo, jag stavade rätt). Begriper inte denna fascination för att tussa ihop en massa människor för att sen inför kamerorna förödmjuka dom så gott det går genom att pressa dom psykiskt och fysiskt. Gärna med inslag av mobbing och pennalism. Fattar lite varifrån mobbingen i skolorna kommer.
*Felix matte*
CITAT (MimE @ 08-12-2003, 10:36)
Låter som du antingen har dålig mottagning från antennen eller att kanalen inte är riktigt rätt inställd på TVn.

Lycka till!

/Mimmi

Kabelteve leverantören är kontaktad.
Min tv är det inget fel på tack o lov biggrin.gif
Adri-Anne
Å så skönt att höra att det är flera som hör illa på TV.
Trodde att nu hade tanten blivit lomhörd också.
Sover som en kratta. Nätterna blir långa som sju svåra år.
Förr kunde jag läsa, då var det inget krux.
Nu försöker jag glo på TV. Men jag har en karl i sängen som vill sova, alltså blir det stumfilm, för min del. Det är lögn att ha på ljudet så man hör, för plötsligt så kommer det skrik, dunk och bom, eller musik som får den döde att vakna.
Tänk om det fanns en knapp på TV som man kunde trycka på och så blev alla ljud lika höga och man slapp ljudchock som har samma effekt som 200w, genom kroppen. Jag är urless på stumfilm.
På den tiden på natten som jag är vaken har TV ett, två och fyra, med sin textning, för länge sedan krupit ned i loppbingen.
Alla bakgrundsljud skulle vara förbjudna. Grrrrr mad.gif
yla
CITAT (Adri-Anne @ 08-12-2003, 19:30)
Å så skönt att höra att det är flera som hör illa på TV.
Trodde att nu hade tanten blivit lomhörd också.
Sover som en kratta. Nätterna blir långa som sju svåra år.
Förr kunde jag läsa, då var det inget krux.
Nu försöker jag glo på TV. Men jag har en karl i sängen som vill sova, alltså blir det stumfilm, för min del. Det är lögn att ha på ljudet så man hör, för plötsligt så kommer det skrik, dunk och bom, eller musik som får den döde att vakna.
Tänk om det fanns en knapp på TV som man kunde trycka på och så blev alla ljud lika höga och man slapp ljudchock som har samma effekt som 200w, genom kroppen. Jag är urless på stumfilm.
På den tiden på natten som jag är vaken har TV ett, två och fyra, med sin textning, för länge sedan krupit ned i loppbingen.
Alla bakgrundsljud skulle vara förbjudna. Grrrrr mad.gif

men du får lov att skaffa dej lurar
det är ganska häftigt att ha på då andra ska sova

då kan du ha hur högt du vill smile.gif
MimE
Är det någon som kommer ihåg den underbara tiden när ljudtekniker var stolta över att hålla jämn ljudstyrka? Dvs innan TV-reklamen fanns. tongue.gif

/Mimmi
*Felix matte*
TV4 har lovat att fr.o.m. 1 februari 2004 skall ljudet vara synkat så vi slipper hoppa högt när reklaminslagen kommer biggrin.gif wub.gif
Mimmi... Jo jag minns wub.gif
Ewa L
CITAT (MimE @ 08-12-2003, 22:12)
Är det någon som kommer ihåg den underbara tiden när ljudtekniker var stolta över att hålla jämn ljudstyrka? Dvs innan TV-reklamen fanns. tongue.gif

/Mimmi

Nej, jag minns bara att jag alltid retat mig på att volymen på musik är mycket högre än prat. Både på radion och TV'n. Och jag är varken ungdom, lomhörd eller glömsk. tongue.gif

Har ofta radion på på jobbet. Kan vara något intressant inslag eller nyheter, men går inte att ha så högt så jag hör vad de säger för sedan kommer musik!!

Redan för ca 20 år sedan kontaktade jag Sveriges Radio för att fråga vad det berodde på, men fick sent omsider ett så idiotiskt svar att jag lade det till handlingarna.

- - -

Att ha hörlurar i sängen är på gott och ont. Skönt att kunna höra.smile.gif Men kan också vara lite farligt.
Jag var gift med en icke-sportintresserad man (ja, det var alltså "omvänt".) Jag ville se/höra någon OS-sändning som gick mitt i natten. Hade alltså lurar på mig.
Vaknade kallsvettig efter en våldsam mardröm: Någon försökte strypa mig!!! Hade naturligtvis snott in mig i sladdarna. wacko.gif

Men idag kanske det finns trådlösa?
Posse
CITAT (Ewa L @ 09-12-2003, 07:32)
Att ha hörlurar i sängen är på gott och ont.  Skönt att kunna höra.smile.gif Men kan också vara lite farligt.
Jag var gift med en icke-sportintresserad man (ja, det var alltså "omvänt".) Jag ville se/höra någon OS-sändning som gick mitt i natten. Hade alltså lurar på mig.
Vaknade kallsvettig efter en våldsam mardröm: Någon försökte strypa mig!!! Hade naturligtvis snott in mig i sladdarna.  :wacko:

Men idag kanske det finns trådlösa?
Från Clas Ohlson:
CITAT
Trådlösa stereohörlurar. Trådlös överföring av ljud. Sändaren placeras vid t.ex. TV:n, stereon, datorn etc. och ansluts till hörlurs- eller RCA-uttaget. Drivs med 2 st. laddningsbara R03-batterier (medföljer). Hörlurarnas batterier laddas via sändarens batterieliminator. Hörlurarnas vikt 230 gram (inkl. batterier). Lev. med batterieliminator. Räckvidd ca. 100 m.  395:-
kryddan
Trådlösa hörlurar är suveränt! Jag använder det när jag lyssnar på talböcker med halvtaskig inläsning och min man använder det till att lyssna på musik eller tv när jag gått och lagt mig.
Adri-Anne
Högst på julklappslistan. Trådlösa hörlurar !!!! biggrin.gif
Ingo
Jag brukar inte titta på Robinson o dyl men tycker att svenskt drama (filmer och TV-serier) är värst när det gäller att höra vad som sägs. Tycker att svenska skådespelare tenderar att prata rätt otydligt jämfört med t ex brittiska kollegor. Så när vi ser på svensk film eller dramaserie blir det att välja - antingen slå på text-tvtextningen om det finns, eller skruva upp så ungarna vaknar.
yla
håller me dej ingo men dom gör himla bra filmer i sverige så man villl ju se iallafall men de e irrriterande att behöva ha textat på sitt eget språk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon