Peztis
Tog in sand från sonens sandlåda för att plantera fröer i.

Men så slog det mig, det kan ju ha hängt med alla möjliga fröer i sanden, kan man göra något för att de inte ska gro utan endast det jag sedan planterar i sanden? T ex värma i ugn eller mikro?

Nu är det ju kört i den kruka jag redan har satt men om jag använder mer av sanden, tänkte jag...
Anki V
Jag gjorde precis samma misstag första året jag sådde perenner….och gisses! Vad var vad blink.gif ?

Det grodde som sjutton i min såbytta sweatingbullets.gif men så småningom så kunde jag se vilka som var de campanulor jag sått. De hade godheten att gro i massor.

Jag antar att om man kör sanden ordentligt i micron så dör ogräsfröna. Personligen så köper jag numera ”halksand/isgrus” som jag båda blandar i såjorden och lägger överst i krukor med sådder som tar lång tid på sig att gro.

/Anki
Jan Lindgren
Hej!
När jag förökar känsliga växter så "steriliserar" jag mediet i mikron. Det fungerar utmärkt. Är det ren sand så är det nog enklast att lägga sanden i ugnen och upphetta till 150 grader.
MVH
Jan Lindgren
Peztis
Ja ni. blir spännande att se vad som kommer upp eftersom det är en av årets Busfrön jag har sått så jag vet ju inte själv vad jag ska leta efter!

Lätt att vara eftersmart, inte sant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon