Full version: Extern hårddisk
frågvis
Kan man ha flera externa hårddiskar inkopplade på datorn samtidigt utan att det ställer till några problem?

Har en på 500gb. Köpt en till på 1000gb. De är inte av samma märke. Har det någon betydelse?

Vill gärna inte stänga av och på, dessa hela tiden, eftersom jag använder dem flera gånger om dagen med att göra olika backuper?

Tacksam för ett lättförståligt svar.
Klura
Jag har haft två stycken av olika sort inkopplade hela tiden och det har inte varit några problem.
Då är min dator ändå fem år gammal och jag har aldrig formaterat el något (det är verkligen dags nu)
Det var egentligen det som var meningen att jag skulle göra när jag köpte första hårdisken för två år sedan.
Jag skulle föra över det jag skulle spara för att sen formatera datorn, men längre än så kom jag aldrig.

Anja Danmark
Fin idé med en ekstern harddisk til backup - men den bør opbevares et andet sted end hjemme, så den stadig er sikret i tilfælde af brand eller indbrud...

Jeg har en kollega, der netop har mistet alle familiefotos fra de sidste 4 år ved en indbrud, fordi deres harddisk lå samme sted som PC'en - og det er da for trist at opleve!

Mvh
Anja

Peztis
Ja, Anja har helt rätt men meningen är ju att hårddisken ska vara en backup för den pc man använder idfall den kraschar.
Vad gäller foton osv så kan det ju vara lämpligt att bränna ned på skiva eller skaffa ytterligare en hårddisk och lämna hos någon annan/bankfack just i fall att...
PeterDeleter
frågvis---->

Enkelt svar är att du såklart kan ha flera externa hårddiskar på din dator. Dom får ett namn som "D, E, F, G" etc. Bara att hitta dom såsom i en pärm med olika flikar där du har "A, B, C" i (adressbok) Hoppas det var hyffsat enkelt svaret.

Ha det gött!
Micke E
CITAT (frågvis @ 01-01-2010, 10:49) *
Kan man ha flera externa hårddiskar inkopplade på datorn samtidigt utan att det ställer till några problem?

Har en på 500gb. Köpt en till på 1000gb. De är inte av samma märke. Har det någon betydelse?

Vill gärna inte stänga av och på, dessa hela tiden, eftersom jag använder dem flera gånger om dagen med att göra olika backuper?

Tacksam för ett lättförståligt svar.

Eftersom du skriver att du har en på 500GB och en på 1TB. Så är jag övertygad om att de har separat strömförsörjning!
Då är det inga problem, däremot de nyare med 2.5" disk drivs via USB-kabeln och där kan det bli lite kinkigt om man har flera.
Eftersom det inte finns obegränsat med ström!
Har 2 st 500GB diskar som gått 24/7 i 4 år.
Har du scanner, skrivare och andra usb enheter så är det rekomenderbart att investera i en 'USB-hubb' med separat strömförsörjning! De har en underbart lite fin på Jula för 129:- med adapter, köpte en till morsan och skall köpa mig själv ett par st...
Men tänk på att i en Hubb så delar alla enheter på en port, så att ha två diskar inkopplade och kopiera från den ena till den andra bidrar till för tidigt håravfall flirting.gif ...
Däremot! Som någon nämde, gör alltid backup på annat media!! Alla medier till datorer har begränsad livslängd!
Kom även ihåg att uppdatera dem! Enda undantaget är i sådana fall USB-Minne
Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon