Full version: Hobbyväxthus?
malo
Jag undrar om någon har köpt växthus av Hobbyväxthus? Är ni nöjda med växthuset och företaget?
Växthusen verkar likvärdiga med Skånska Byggvarors Odla, men något billigare.

Hälsningar Malo
malo
Ingen mer än jag som funderar på ett växthus härifrån? Det som gör att jag väger mellan SkBv och Hobbyväxthus är att HBV bara har 3 års garati och jag tror bestämt att SkBv har 10 år.

Ja det är bara att fortsätta fundera...tills man bestämmer sig!

Har någon några åsikter om garantier på växthus?

Malo
Maggan H
Puttar upp frågan, min dotter vill också köpa ett sådant men undrar också om kvalitén, det är ju faktiskt ganska billigt?
Hobbyväxthus 6 kvm
Maggan H
Är det INGEN som har ett växthus från detta företag?
malo
Maggan H:

Jag har kikat lite på monteringsanvisningarna (på nätet) på de olika växthusen och den skillnaden som verkar vara är att det från Hobbyväxthus har lite extra stag i taket och mot långsidorna.

Jag har också försökt kika på hus plasten fästs i listerna (vill gärna att det ska bli tätt så det inte kommer in massa flugor), men jag blir inte riktigt klok på hur det funkar.

Men visst vore det skönt att få några referenser innan man köper, så man inte köper grisen i säcken.

Malo
Maggan H
Tack malo! Det jag mest funderar på är om plasten håller lika länge, stommen är det nog inga problem med. Man ska kanske kolla upp vad det är för matrl i de båda för att jämföra.
Ublic
Jag är lite sugen på deras 18m2 med 10mm kanalplast. tyvärr gillar jag inte grönlackade och rent utseendemässigt är det väl ingen höjdare men 10 mm kanalplast känns som ett måste om man ska använda det året runt.(vinterförvaring) Ingen som har erfarenhet av deras växthus?? 21500:- för 18 m2 och 10mm plast är billigt. http://www.hobbyvaxthus.se/product.php?cPa...products_id=109

Vill helst ha akrylplast!
malo
Jag har kikat på det som är 12 m2 avena och jag håller med dig och att det inte är helt snyggt, men det verkar vara ganska rejält. Lite synd var att det inte var dubbeldörr. Själv tycker jag det är OK med grönt.

Undrar om det finns olika sorters kanalplast, eller om de flesta är av likvärdig kvalité?

Jag undrar också om det är någon nackdel med att varje sektion är 1 meter bred? Blir det sämre hållbarhet och stabilitet?

Ja, många frågor har man då man ska köpa växthus. Man kan ju inte direkt klämma och känna på dem innan man handlar! Jag har långt till de firmor som säljer så jag känner mig hänvisad till internet.
Ginflyer
Jag hittade denna tråden först nu och mitt gröna 9.8m2 hus från Hobbyväxthus ligger hos Schenker och väntar på utkörning. Köpte grisen i säcken och har ingen erfarenhet sedan tidigare, men jag kan skriva en rad om hur det känns om några veckor (optimist wink.gif )när jag monterat det.

Det jag kan säga redan nu är att leveransen var jättesnabb (några dagar tills tranportören ringde)

Lite off topic, men är det någon som kan berätta om det är mödan värt att mura en ram av Leca som jag ställer det på eller räcker det gott att gjuta 4-6 plintar för fästpunkterna? Jag ska lägga byasten inne och en ram av 33x33 plattor runt om.

// Janne
malo
Tack ginflyer, jag är jättetacksam för svar!
Annetorp
Hej!
En vännina till mej har köpt ett växthus från hobbyväxthuset. Jag ska hjälpa henne och montera det i slutet av april. Man får nog följa denna länk och se hur det går för alla andra hobbyväxthusägare.

Mvh
A
pkhole
Jeg sendte mail for å høre om de hadde noen referansekunder eller oppsatte hus det gikk an å ta en titt på. Fikk svar at de hadde modellene Avena-120G og Cenia-50 montert i Söråker og ville senere montere et Bellis 98G.

Besøk var velkommen, men burde avtales på forhånd. De ville også være på Nolias vårmesse i Sundsvall 23 til 25. april.

For meg er det nok litt langt å ta turen for å titte på et drivhus, men venter spent på tilbakemelding fra noen som faktisk har kjøpt drivhus derfra. Ikke minst hvilken service og kundeoppfølging de har, kjøper man noe uten "lokal" forhandler er det en fordel at det er mulig å få litt hjelp og oppfølging via mail og telefon om nødvendig.

mvh

Per-Kristian
Anna N
Har oxå tittat på växthus från hobbyväxthus och är sugen på ett på 10 m2.
Har googlat runt för att försöka hitta nån kommentar om deras växthus. Är nyfiken på kvaliten eftersom priset är så myck lägre.
Väntar med spänning på att höra av dom som köpt ett.

Mvh Anna
pkhole
Jeg har også letet rundt, uten å finne noe fra folk som har kjøpt drivhus derfra. Synes heller ikke husene ser spesielt lekre ut, men for meg er det aller viktigste hvor solid og skikkelig de er bygget. Imidlertid er prisen mye lavere enn tilsvarende spesifiserte hus fra "anerkjente" leverandører som Juliana, Euro-Serre osv.

At de ikke har noen referanser eller at det er noen vil bekjenne "offentlig" at de har kjøpt drivhus derfra, gjør meg litt betenkelig. Det er kanskje like lurt og heller bruke mer penger og handle et kjent merke fra en kjent leverandør, tross alt skal investeringen deles over (forhåpentligvis) ganske mange år, det viktigste er at man får noe som har god kvalitet og som man blir fornøyd med.

Planlegger å sette opp drivhus i høst, men ville gjerne bestemme meg for type ganske snart, slik at grunnarbeidene kan påbegynnes. Så de skulle være representert på en eller annen messe i Sundsvall nå til helgen, så om noen interesserte bor i nærheten har de ihvertfall mulighet til å se drivhusene i selvsyn der.
malo
Jag har beställt ett växthus nu, fast från Hobbydrivhus. Beställde ett grönlackerat Rosendal 12,5 kvm. Jag köpte ingen sockel till.

http://www.hobbydrivhus.se/index.php?doc=p...amp;category=10

Jag återkommer hur det växthuset är då det är leverat och monterat.

Malo
freddy91
Har köpt från Hobbydrivhus en Sofiero på 12 m2. Och jag måste få säga vilken passform, Ingen silikon att kladda med och det känns enormt stabilt. Har tidigare haft ett växthus som rasade i vintras och Sofiero känns mycket mer stabilt. Jag sonderade marknaden ordentligt och jag måste säga det finns inget växthus som Soifiero.
malo
Hoppas Rosendal också håller måttet!!
Ginflyer
Nu har optimisten vaknat och bygget av växthuset (Bellis 98G) har tagit fart. Jag dokumenterar hela bygget på min blogg om det är någon som vill se bilder. Fram tills nu har jag grävt ur grunden och ska förhoppningsvis gjuta ramen till helgen. Sen är det montering som följer.

Den enda montering jag gjort ännu så länge är att jag skruvat ihop sockeln. Lacken såg bra ut och det var ganska lätt att skruva ihop den (börjar med det lätta) wink.gif. Vad jag kan tycka är att skarven på långsidorna var lite svår att få till, men med lite våld gick det till slut. Materialet var inte så tunt som jag var rädd för, men heller inte gjutjärn. Tror dock att det är "good enough"

Titta in här för fortsättningen av bygget.

http://ginflyer.bloggsida.se

Mvh // Jan Löfgren
Ginflyer
En svunnen tid innan barnen fanns, har lämnat minnen om att man kan planera och agera spontant. Glöm det nu. Men imorgon, Söndag, gjuts det ram till växthuset och jag lovar att dokumentera det med den lilla kameran.

Under kvällarna i nästa vecka är min tanke att börja montera. Får se hur det blir med det med tanke på ovanstående barn.
blomkronan
CITAT (Ginflyer @ 01-05-2010, 23:34) *
Men imorgon, Söndag, gjuts det ram till växthuset och jag lovar att dokumentera det med den lilla kameran.

Kul att du dokumenterar, alltid kul att se när saker växer fram biggrin.gif
Vilket jobb du lagt ner på grunden tummenupp.gif och det är det värt...
Ginflyer
@Blomkronan

Tack för de snälla orden. smile.gif Där är dock en bit kvar.

Nu ska jag lägga på svarta underbleck (fönsterbleck) så att inte regnet kommer ner i Lecan på vintern och fryser till. Inbillar mig att de då kan spricka. Sen ska jag ställa på ramen och fästa den med plugg och skruv innan jag monterar själva huset.

Jag har fått för mig att putsa Lecablocken också. Har aldrig gjort detta innan, så det kan ju bli intressanta resultat. fear.gif Detta borde göras innan jag lägger på blecken, men då jag har så dåligt med tid och jag behöver få in mina chilisar snarast, får detta bli ett senare projekt.

Kommer att försöka ta tag i monteringen på Söndag om vädret tillåter.
Anna N
Hej Ginflyer.
Vi håller också på med grunden till ett Bellis-98. Hoppas hinna bygga ramen med lecablocken i veckan, men har börjat fundera på hur vi bäst ska få fast sockeln i lecablocken så de står kvar även när höstvindarna kommer. Vi är inne på att fästa de med skruv och lättbetongplugg men är osäker på vilken storlek på pluggen vi ska satsa på. Är lite nyfiken på vad tänkte använda för plugg och skruv?
Ginflyer
Hej Anna N

Jag köpte lättbetongplugg 12mm (för 8-10mm skruv) och 8mm franska skruvar.

Först borrade jag 8mm hål i den gröna ramen (4 per långsida och 3 per kortsida). När jag borrade hade jag ramen upp och ner för att kunna borra rakt.

Sen la jag ut underblecken (fönsterbleck) på Lecan och svart silikon mellan Leca och bleck. Vänta ett par timmar tills silikonen torkat. Fönsterblecken var 100mm breda, så jag klippte längs med för att bli av med klacken och få den att skuta i kant med insidan av ramen.

Vände upp och ner på ramen igen (denna gången rättvänd med hålen neråt) och la den på plats.

Märkte med filtpenna ut var hålen var.

Tog bort ramen igen, utan att rubba blecken pga silikonen. Hade hjälp att hålla dem på plats medan jag borrade med 12mm stålborr (pga blecken).

Banka i pluggen genom plåt, ner i Lecan

Sen var det på med ramen igen och skruva i skruven. Jag har använt 9cm Leca så jag var tvungen att skruva försiktigt för att inte spräcka blocken på slutet.

Bilden visar en hörna. Det högra blecket drogs till vänster innan monteringen så att det ligger kant i kant med det vänstra.

[attachment=50097:V_xthus_ram_h_rna.jpg]

Är nöjd med resultatet.

[attachment=50098:V_xthus_ram.jpg]

Problemet kom när jag packade upp resten av växthuset igår eftermiddag. Det består av 660 delar. När jag såg det och insåg att jag bara hade 2 timmar på mig, la jag ner projektet tills helgen. Jag inser att det kommer att ta minst en dag för två personer att montera det. IKEA ter sig som lekskolenivå jämfört med detta wink.gif

Lycka till.
Ginflyer
Sent ska syndaren vakna, och i helgen var det dags. I princip hela växthuset är nu uppe förutom dörrarna och förstärkningsstagen (plus all stenläggning och kringarbete naturligtvis)

Leta er vidare till min blogg där bygget är fotodokumenterat. Det finns fler bilder i detalj för den som så önskar.

Janne
http://ginflyer.bloggsida.se/
Ginflyer
Får väl ta och uppdatera min uppfattning om detta växthus. Det blev till skrot för ett år sedan under en storm. Det blåste en del, men grannarnas lite dyrare växthus står fortfarande kvar. Så sammanfattningsvis får jag nog säga att snålheten bedrar visheten ännu en gång.
Se länk till min blogg ovan för vrakbilder.
KRT
Stackare!!!
Det är min mardröm att komma ut och hitta växthuset i det skicket.
Hur har det gått sedan dess, har det blivit ett nytt växthus och i så fall vilket?
Ginflyer
KRT, det har legat nere totalt under ett år nu då jag tappade sugen helt. Satsade förra våren på att bygga ett hönshus istället (som kommer att stå emot alla stormar framöver). Det tog hela förra våren och en bra bit in på sommaren, men nu är vi självförsörjande på ägg i alla fall. smile.gif

Idag satte jag faktiskt tolv sorters chili, vilket är väldigt försiktigt jämfört med föregående år. Tror att jag kommer att bygga mig ett nytt växthus med hederliga träreglar istället och kanske återanvända kanalplasten som faktiskt klarade sig. Får se hur det blir med det.
KRT
Ja, träreglar låter onekligen stadigare - speciellt om man bor i ett blåshål smile.gif Om plasten klarade sig och muren står kvar har du ju en bra början på ett nytt växthus tummenupp.gif

Börjar bli dax att få chilin i jorden nu, iaf här nere. Jag satte 9 sorter för precis en vecka sedan, och de börjar titta upp nu. Misstänker att växthuset kommer bli fullt till sommaren. Och jag som vill få plats att sitta där också wink.gif
NightRider
Monterade upp ett Cenia 62 från Hobbyväxthus för en månad sedan ungefär. Hade läst lite i denna tråden innan köpet och var något skeptisk till konstruktionen, men kan konstatera att det faktiskt känns väldigt rejält och stadigt. (har just fått utstå ganska rejäla kastvindar i den nuvarande stormen)

Kan det möjligtvis ha varit så att Ginflyer monterade det precis så som man skulle enligt monteringsanvisningen? Det enda som inte kändes rejält var nämligen de små clipsen som hela huset fästs ihop med sockeln med. Visst, de håller säkert jättebra om man lyfter huset rakt upp, men de kändes inte alls stadiga för sidokrafter. Jag skruvade därför helt enkelt fast huset i sockeln med plåtskruv med 30 cm mellanrum - känns betydligt stadigare! Har ett gammalt glasväxthus som stått i 15 år och är monterat likadant fast i en träsockel istället för plåt, och det har ju överlevt både Gudrun, Per och allt vad de andra stormarna hette.

Så ett tips till er som köper från Hobbyväxthus - köp lite plåtskruv på valfritt byggvaruhus och skruva fast huset ordentligt i sockeln så ska det nog klara många stormar!

Macahan
Det låter bra NightRider.
Jag beställde just ett Cenia 62 själv.
Jag kommer att följa ditt råd med skruven.
Tänkte även eventuellt att jag skulle sätta en "list" runt om för att ge extra stadga plus kanske någon form av stag från respektive hörna (typ som snörerna som man har när man sätter upp ett tält).
Får se hur det verkar efter leverans.
NightRider
Hoppas du blir lika nöjd som jag, tycker huset känns otroligt stadigt faktiskt, speciellt med tanke på hur lite det väger (mitt gamla glasväxthus har ju fördelen att det väger hur mycket som helst och därför står det ju ganska stadigt smile.gif )

Tänkte dela med mig av några fler tips:

Monteringsanvisningen säger att man ska montera ihop gavlarna först, och sedan vara två personer när man monterar långsidorna. En ska då hålla i gavel och långsidans övre aluminiumprofil medans den andre monterar rutorna. Jag monterade hela huset själv, det går! Monterade först ihop båda gavlarna enligt anvisningarna, sedan satte jag fyra rejäla 2.5m trästolpar jag hade liggande precis utanför sockeln, två på varje kortsida. Därefter kunde jag ställa gavlarna på sockeln och spänna fast dem med spännband i stolparna och sedan ta det lugnt med monteringen av långsidorna. Hade först en tanke på att ta hjälp av en granne, men såhär i efterhand hade han nog inte varit glad av att stå och hålla alltihopa, det tog en rätt bra stund att få passformen bra!

Tips nummer två vet jag inte egentligen inte om det är smart eller dumt, men iallafall köpte jag några tuber BT Multibond på Biltema, vilket är en tätningsmassa/lim i stor förpackning för limpistol. Limmade sedan längs nedre kanterna av samtliga rutor, så slipper man förhoppningsvis att det rinner in vatten och smuts där, och kanalerna håller sig förhoppningsvis fria från alger och annat längre. Dessutom minskar man risken att någon ruta skulle "blåsa ut", inte för att jag tror att det är någon riske då de sitter i aluminiumprofilerna längs alla fyra sidor.

Limmade även fast gummilisterna på dörren, den ena envisades med att glida ur sitt spår. Även plastdetaljerna på taknock och hängrännor fick sig en släng av limpistolen när jag ändå var i farten smile.gif

Lycka till Macahan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon