Full version: Göra egen hudsalva
Nauti
Jag funderar på att göra egen hudsalva och jag har läst om det förut. Det jag har planerat än så länge som jag läst mig till att ha i är:

-Bivax som skall mjukgörande, skyddande, närande värmande och antiinflammatoriskt.
-Johannesört som är antinflammatoriskt m.m
-Kallpressad hamp-, oliv- och jordnötsolja som innehåller viktiga aminosyror, vitaminer och nyttiga fetter

Man vill antagligen ha i fler ämnen som antioxidanter, som verkar antiseptiskt samt vitaminer och mineraler. Är det någon som har några tips på växter man kan använda sig av såväl vilda som odlade? Även andra tips på ämnen som är skonsamma mot huden och medför positiva effekter vore bra, men jag vill hålla det så naturligt som möjligt.

Egentligen är jag ute efter att göra två typer av salva, en som man kan ha att smörja in sig med som är återfuktande och bra för huden helt enkelt. Det andra jag vill göra är någonting som man kan använda efter rakning som lindrar, återfuktar, kyler och allt annat som kan tänkas vara viktigt.

Som sagt, jag tar gärna emot tips och jag tror säkert det är flera här på forumet som är duktiga på växter som kan användas till sådant här smile.gif
herkules
ringblomma?
Nauti
CITAT (herkules @ 01-01-2010, 15:03) *
ringblomma?
Jag har läst det litet överallt. Vad har den för egenskaper? Jag tänker mig att det mest är för dekoration men det kanske fyller någon funktion, du får gärna berätta vilken.

Jag har hittat några oljor till som jag skall ha i samt lavendel, linfrögegg eller linfröolja, aloe vera-extrakt, ringblomsknoppar och kanske citronjuice.
Peztis
Styvmorsviol ska visst vara bra vid irriterad hud eller eksem, i alla fall.

Vet du var du kommer att köpa bivaxet? Har också planer på att göra egen salva men jag tycker att det var svårt att få tag på bivaxet utan att betala massor i omkostnader (frakt, hanteringskostnader osv).

Vet inte om länken funkar fortfarande men här kan du kolla lite om du börjar 21:51 in i filmen:
http://svtplay.se/t/119869/tradgardsapoteket

När han pratar om C-vitamin så tar man askorbinsyra som ju är samma sak.
Nauti
CITAT (Peztis @ 01-01-2010, 16:35) *
Styvmorsviol ska visst vara bra vid irriterad hud eller eksem, i alla fall.

Vet du var du kommer att köpa bivaxet? Har också planer på att göra egen salva men jag tycker att det var svårt att få tag på bivaxet utan att betala massor i omkostnader (frakt, hanteringskostnader osv).

Vet inte om länken funkar fortfarande men här kan du kolla lite om du börjar 21:51 in i filmen:
http://svtplay.se/t/119869/tradgardsapoteket

När han pratar om C-vitamin så tar man askorbinsyra som ju är samma sak.
Det kan jag skriva upp så kollar jag upp om jag hittar någonting om det senare smile.gif

Bivaxet har jag fått redan av en som har bikupor. Så jag vet tyvärr inte var man kan få tag på det billigt och bra.

Jag tror jag har sett det avsnittet men jag skall titta senare. Jag tänkte på det förut om man kunde ha i sådant där pulver, C-vitamin är väl en antioxidant också så det vore jättebra.

Tack för tipsen.
Rihane
Lavendel. Ska inte behöva förklaras
Aloevera, om du är vild när du rakar dig och skadar dig lätt

Gå till shenet och läs om egenskaperna för allt som du förslag om.
Biggan_
Jag sökte på salva under avd. kryddväxter och hittade en del tips och råd där.

salva

Nauti
Tack för tipsen. Shenet kände jag inte ens till tongue.gif
ingrid fuxwall
Själv gör jag ringblomsalva och tycker att den är bra.
Har även gjort den av johannesört men då får man akta sig för att använda den när det är sol
vitavargen
Varför köper du inte en Aloe vera växt och använda bladen då och då istället för hudsalva?

guby
Glöm ej att johannes olja ej bör använda i solen. Den kan ge brännskador.
Gunilla
Peztis
Jag har idag varit och köpt bivax hos en lokal biodlare!!!!

1,1 kg för 50:-!!!

Provade i all hast att göra kräm men den separerade då allt inte hade samma temperatur - det är ungefär som när man gör majonnäs!

Men jag har mycket kvar att prova med, använde ju bara 1 tsk av bivaxet smile.gif
Klura
CITAT (Peztis @ 15-01-2010, 18:34) *
Jag har idag varit och köpt bivax hos en lokal biodlare!!!!

1,1 kg för 50:-!!!

Provade i all hast att göra kräm men den separerade då allt inte hade samma temperatur - det är ungefär som när man gör majonnäs!

Men jag har mycket kvar att prova med, använde ju bara 1 tsk av bivaxet smile.gif

Oj, skulle det inte vara mer i "smeten" eller gjorde du bara en liiten test?
Vad är det mer än bivax i?

Vet att jag fick en bok om sånt här, ska kolla om jag har den kvar.
Har iaf aldrig "kokat" ihop något själv.
Klura
Hittade recept på olika krämer mm på Crearome.
Verkar vara en himla procedur att "koka ihop" dessa.
Många lustiga ingredienser också.
Peztis
Nu ska vi se... som tur är skrev jag upp receptet i länken ovan för länken funkar inte längre.
Till en burk med kräm om man har eksem ska det vara så här om jag skrev upp allt rätt:

- - - - -
HANDKRÄM
2,5 dl vatten
15 styvmorsvioler
2 msk kamomill
1 tsk bivax
2-3 msk olja (gärna raps- eller oliv-)
2 tsk emulgeringsmedel
1/2 msk glycerin
1 msk C-vitamin (askorbinsyra)

Koka upp vatten och låt styvmorsvioler och kamomill dra i 10 minuter.
Smält bivax (i vattenbad eller i mikron - håll koll, väldigt lättantändligt) och blanda med oljan och emulgeringsmedlet.
Vispa ihop bivax och olja med avkoket (använd gärna elvisp och se till att allt har samma temperatur för annars separerar det).
Blanda sedan i glycerinet och C-vitaminet, häll upp på väl rengjord burk med lock och låt svalna.
Bör förvaras svalt och upp till två månader.
- - - -

Mina kommentarer...
* Om man har i olivolja så kommer krämen nog att bli hård om den förvaras i kylskåp.
* Varför skulle den endast hålla i två månader?
* Styvmorsviol är tydligen bra vid eksem men kan ju lätt bytas ut mot andra örter efter tycke, smak och behov.
* Emulgeringsmedel! Det reagerade jag på, jag tänkte att jag vill inte ha i något konstlat i krämen om jag nu ska göra själv men efter sökning så kan man använda t ex lecitin och det ska visst finnas på hälsokostaffärer. Lecitin finns i kroppen, kan visst utvinnas ur sojabönor.
* Glycerin (=glycerol) gör att krämen tränger in i huden och finns på t ex Apoteket. Har för jag såg det på järn-/färgaffären också!
* C-vitamin hade de i sitt recept, tittar man runt på andra recept så har de i E-vitamin. Kan jag ha hört fel? Vet inte...
* Jag gjorde ett prov igår men hade inte styvmorsviol så jag tog lite andra örter jag hade hemma. Något emulgeringsmedel har jag inte alls så det måste jag införskaffa. Och så hade produkterna inte samma temp så det skar sig (vilket även frånvaron av emulgeringsmedel kan vara orsaken till!), all vätska lägger sig som blåsor och svettas ur krämen så det var bara att slänga. Men på't igen!!! Envis är jag!
Klura
Det där var ju ett enklare recept med normala ingredienser.
De recept jag läste var det en massa lustiga saker i.

Peztis
Ja visst! Tycker inte heller om när det är en massa massa saker eller grejjor jag inte fattar. Men som sagt, vet ju inte om det funkar men det var från ett trädgårdsprogram så det är ju bra i detta forum! smile.gif

Jag har suttit några dagar och letat recept för att jämföra och förstå, många hänvisar till Shenet:s recept och att de är så bra men där är det väldigt mycket saker som jag inte förstår något av. OK, säkert är det inga konstigheter när man väl sätter sig in i det men detta lät lite enklare och det var bara två saker jag inte hade hemma - bivaxet och emulgeringsmedel. Bara det sistnämna kvar att införskaffa...
polecat
Så här gör jag min Ringblomssalva:

Plocka blombladen och lägg i en ljus glasburk. Fyll på med oliv- eller solrosolja så att bladen täcks.
Låt stå i ett soligt fönster i ca. 4 veckor. Skaka burken varje dag.
Sila bort blombladen.
Blanda först 1 del ringblommeolja med 4-5 delar neutral olja.
Räkna med 3 delar av denna olja till 1 del bivax.
Värm allt i ett vattenbad. Rör om och häll på små burkar med lock.

Ringblommeoljan sparar jag i en burk i kylskåpet och kan sedan göra ny salva allt eftersom den tar slut.

Jag använder salvan till det mesta. Torra läppar, sår, röda barnrumpor, självsprickor........

Peztis
Sådana recept gillar vi! Enkla utan en massa konstigheter!

Det borde ju kunna fungera med vilken typ av örter som helst.

Men hur blir det när du smörjer in det på händerna, tränger det in eller lägger sig som ett fett lager? Glycerin ska tydligen hjälpa til för att få krämen att tränga in.
Klura
Polecat, ett enkelt recept utan konstigheter tummenupp.gif
Klura
De Nauti skrev att Bivax och Johannesört skulle vara antiflammatoriskt låter intressant.
Jag har problem några ggr/år med mina leder i fingrarna.
Någon som har använt krämer med detta som har hjälpt?
Nauti
CITAT (Peztis @ 16-01-2010, 16:06) *
* Glycerin (=glycerol) gör att krämen tränger in i huden och finns på t ex Apoteket. Har för jag såg det på järn-/färgaffären också!
Vet du någonting om hur man producerar den där vanliga glycerinen som finns att köpa i affärer? Står det på om det har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung?
Nauti
CITAT (Klura @ 16-01-2010, 17:19) *
De Nauti skrev att Bivax och Johannesört skulle vara antiflammatoriskt låter intressant.
Jag har problem några ggr/år med mina leder i fingrarna.
Någon som har använt krämer med detta som har hjälpt?
Jag har läst om att hägg skall vara bra mot reumatism, sedan har jag läst mer om det men jag har glömt bort vad det var eller var jag läste. Jag har jag hittat en väldigt intressant bok om medicinalväxter: http://micmcmullen.se/ortbok2007.pdf.
Klura
CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 17:25) *
Vet du någonting om hur man producerar den där vanliga glycerinen som finns att köpa i affärer? Står det på om det har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung?

Min tub som jag köpt på apoteket innehåller Glukossirap.
Mer att läsa om hur den tillverkas står HÄR
Peztis
CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 17:25) *

Står inget vettigt på flaskan förutom att det är 15% vatten tillsatt och att det är tillverkat av Apoteket.
Motti
Vad jag har lärt mig genom åren är att det ska inte finnas några oljeprodukter i hudkräm typ vaccelin!det är en direkt produkt från råolja alltså petrol,många har inte en aning om hur mycket oljeprodukter som finns i vår så kallat skönhetskrämer,vaccelin är en direkt produkt från Råolja den vi kör bil på eller eldar med,vaccelin täpper till porerna i hyn och orsakar pormaskar miler och finnar.Om man ska göra egen hudsalva ska man deffenitivt annvända Olivolja,faktiskr är det så att man kan smörja in huden med ren Olivolja .Ett tips är om ni ska köpa hudkräm ska den absolut inte innehålla vaccelin !den får huden att sluta andas.
.Tips !ni som har supertorra fötter kladda in fötterna i ren olivolja trä på en plastpåse på fötterna och en yllesocka och sov med det över natten,bästa fortvårdstippset rolleyes.gif

Kram Motti
Nauti
Jag brukar köra olivolja efter jag rakat mig smile.gif Det fungerar ganska bra.
polecat
CITAT
Men hur blir det när du smörjer in det på händerna, tränger det in eller lägger sig som ett fett lager? Glycerin ska tydligen hjälpa til för att få krämen att tränga in.

Visst blir det lite kladdigt om jag smörjer in händerna med "min" ringblomssalva. Jag brukar göra det på kvällen när jag går och lägger mig. Jag har väldigt torr hud, så ansiktet kan ibland få sig en omgång på kvällskvisten också.
Men jag tycker ändå att det tränger in i huden ganska fort.
Peztis
Nu har jag idag införskaffat Lecitin på Hälsokostaffären. Hem och provade en ny "batch" av krämen, med samma temperatur men nix, den separerade denna gång med!

Nu lägger jag av med detta recept och försöka själv-generna slår på istället!

Jag har nu värmt rapsolja och hällt det i en burk med torkade kamomillblommor och läkemalvarötter som jag hade hemma. Nu får det stå där och dra lite, kanske provar jag imorgon. Jag tänkte nog ha i de andra ingredienserna förutom vattnet. Däremot så tror jag för att det ska bli en kräm så kommer jag att behöva lite vatten, någon matsked eller två, men det får jag väl prova mig fram.

Den krämen jag gjorde idag separerade ju som sagt, eller snarare är det så att krämen svettas ur vattnet. Men jag har provat krämen på läpparna och där sitter den fint!

På't igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon