Arthemisia
01-01-2010, 16:04
Hej,
Nu när det nya året har börjat kan man ju börja se fram emot våren, eller?! Jag har en liten dröm om att mura en egen tegelmur i trädgården för att göra ett vindskyddat läge och för att ev. så småningom bygga ett växthus vid. Kan någon tipsa om var jag hittar information om murning? Någon som har erfarenhet? Hur ska underlaget se ut, måste man gjuta en "platta" för muren att stå på? Alla tips emottages tacksamt!
Hej!
Du måste ha ett bra underlag att mura på.
Börja med att gräva en ränna c;a 60 cm djup.
Fyll i grus till 2/3. Gjut sedan en grundplatta c:a 15 cm hög och armerad med 2 st
8 mm armeringsjärn.
På denna kan du sedan mura din tegelmur.
Kanske kan det även behövas något tunnt armeringsjärn i ett par av fogarna
om du ska vara helt säker.
Arthemisia
02-01-2010, 23:53
Oj, vilken bra information, Tack. Jag skulle vilja använda vanliga (helst gamla) tegelstenar. Har du någon aning om hur man beräknar åtgången?
Tegelåtgången beror på hur tjock du vill ha muren. Med enkel sten får du räkna med c:a 40 st tegel per m2. Men jag tror att om jag skulle bygga en sådan mur skulle jag mura in "stoplar" på var 2:a eller var 3.e meter som förstärkning.
Då blir åtgången lite större, kanske 50 st per m2.
Nu blir jag nyfiken
Vad är en "stol"
Nästa nyfikenhetsfråga är hur man bygger en mur med isolering. Tänkte bygga ett växthus om några år med en tegelvägg mot norr
Hej LasseB!
Tänk vad en liten bokstav kan ändra ett ord!
Stolar skall vara stolpar. Avsevärd skilnad.
Ursäkta att jag inte kollade stavningen omgående.
Isoleringen vill jag inte gå in på. Har för lite kunskap om detta, men en spontan tanke är att alltför bra isolering på muren gör nog inte så stor nytta då den endast utgör en liten del av växthuset. Den bör nog anpassas till glasväggarnas k-värde.
Bengalow
06-01-2010, 12:35
Isoleringen tjänstgör som en murad vägg i en engelsk trädgård, dvs konvektera den erhållna solvärmen under natten, till stor nytta för växtligheten i rummet.
Då murar man en dubbel mur med cellplast, kanske 10 cm, mellan murarna.
Tack!
Det låter ju förnuftigt. Jag tänkte inte riktigt i de banorna.
Det är väl den kalla vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.