|
Jag börjar redan drömma om sommarens odlingar, och skissar lite olika varianter.
Nu behöver jag tips på distinkt blå kantblommor - det måste nog vara sommarblommor och inte perenner, eftersom de ska kanta grönsaksland.
Jag har tidigare haft Prins Gustavs öga på några ställen, den är väldigt fint, men lite för ljus i färgen - skulle vilja ha en distinktare blå färg med ett ganska lågt och kompakt växtsätt.
Någon som har förslag tro?
Tack på förhand, Eklo
Eva i Höga
01-01-2010, 19:16
Vad sägs om lobelia?
Just det, lobelia, den hade jag glömt av (bara för att den är så vanlig kanske?) - lätt att odla själv?
Om det finns fler förslag tar jag glatt emot dem också!
Eva i Höga
01-01-2010, 19:33
Ja, man kan odla lobelia själv men jag brukar köpa ett antal boxar, de är inte så dyra, och sedan delar jag upp dem utmed rabattkanterna och de fyller ganska bra.
Irene_L
02-01-2010, 10:40
Leverbalsam, Ageratum houstanianum
Leverbalsam är en ettårig kant- och rabattväxt som blommar under hela sommaren. Den finns både som låga kantsorter och höga som kan användas som snitt. Leverbalsam finns i färgerna blå, blålila, rosa och vit. Höjd: 20-50 cm beroende på sort. Blommar: juni-sept Läge: soligt-halvskugga  Leverbalsam "Capri"
Klockfacelia, Phacelia campanularia, där har du en distinkt blå färg och jag tycker att den är sååå söt och blommar villigt! KlockfaceliaJag sådde den för några år sedan och den ploppar upp lite då och då utan att för den skull bli ett ogräs.
Lilla hjärtat
02-01-2010, 12:23
Hej! Jag älskar blomman för dagen. Och den finns ju som riktigt blå. Visserligen ska den klättra, men kanske kan man låta slingorna ligga ner och klättra utmed landet? Solsken //Linda Bild från i somras
Eva i Skåne
02-01-2010, 12:31
Blå snokört rekommenderar jag! Du kan direktså den och gärna i ett par omgångar så har du blommor hela sommaren. Billiga fröer, riklig blomning, bildar ruggar/tuvor om man sår tätt, blir max 20cm. Jag sår den ofta som kantväxt i mina upphöjda rabatter. Då hänger den gärna ut över kanten. Dessutom är den lämplig att mylla ner i trädgårdslandet på hösten. Enda nackdelen jag kan se för din del är att du kanske tycker den är för ljus, men jag tycker färgen är ganska intensiv. [attachment=45824:Kopia_av...nok_rten.JPG] http://images.google.se/images?gbv=2&h...oq=&start=0
Eva i Höga
02-01-2010, 14:51
Eklo, vad säger du om Evas blå snokört? Visst var den fin och skulle väl passa hos dig? Den var ny för mig så jag ska så den iår.
Monarda
02-01-2010, 15:13
Kanske inte riktigt blå men ändå, en fjärilsdragare av stora mått och med kompakt växtsätt är heliotrop. Sår jag i mars varje år, den tar lite tid på sig.
[attachment=45828:P8090412.jpg]
Krolliljan
02-01-2010, 17:29
Här fick jag många tips Jag gillar Prins Gustafs öga eftersom den blommar så ivrigt och länge men en annan växt jag gillar skarpt är hornvioler. Jag har en planta som bara dök upp själv ett år. Självsådda violer
Ophelia
02-01-2010, 19:12
Lin (Linum, finns i olika sorter och brukar vara himmelsblå), blomstertobak (Nicotiana, finns i violett), blåklint (Centaurea, finns i blå och lila färger), dockkrage (Brachycome, så söta), salvior (Salvia, finns i många olika blå/blålila varianter och sorter), riddarsporre (Delphinium, både kinensisk och azurriddarsporre; finns i olika blå varianter) och jungfrun i det gröna (Nigella).
Good luck!
Smarterchild
02-01-2010, 21:31
Maggan H
02-01-2010, 23:03
Blåmåra 'Blue Surprise' ska jag själv så, ska sås direkt på friland. Asperula orientalis, finns hos raravaxter.com
Visst är den underbar? Och lite ovanlig. [attachment=45845:Bl_m_ra.jpg]
officinalis
03-01-2010, 00:30
Spånadslin kanske? Små söta blommor, får dekorativa frökapslar och kan torkas för att göra eternellbuketter.  Källa: http://www.gflora.com/zen-cart/images/flax.jpg
Oj oj, här har jag tydligen somnat till och glömt kolla tråden, så många fantastiska förslag! Nu vill jag ju helst ha allihop märker jag, men det går väl inte förstås - det blir verkligen svårt att välja nu.
Men kan det verkligen stämma att alla dessa är ettåringar?
Eva i Höga
03-01-2010, 18:16
Jo, vad jag kan se när jag ögnar igenom så är alla ettåringar.
Jösses, ja nu blir det knivigt, men väldigt roligt. Färgen på heliotropen var ju spektakulär och maffig (om den nu stämmer ganska bra med fotot), och den där blåmåran, den såg ju så vild och rufsig och trevlig ut i grupp, passar bra på en naturtomt som min tror jag. Ja, allihop var verkligen fina. Snokörten är ju så fin, och jungfrun i det gröna... och violerna. Ja det är verkligen allihop som man genast vill sätta igång med, kanske är några förslag lite för höga för en kant på grönsakslandet, men nästan alla kunde passa finfint.
Planen är att detta ska stå vackert mot mina kungsljus och gula fingerborgsblommor, som tronar lite i bakgrunden av grönsakssängarna.
Hur som helst är det livsupplyftande att drömma om sommarens odlingar redan nu. Man hinner ju ångra och tänka om många gånger,
Hej
Nu har du flera förslag , du ska börja till trädgårdskola och få mera informationen , sen du kan börja arbeta.
H:Bassam
Aqvakul
03-01-2010, 19:17
CITAT (Eva i Höga @ 03-01-2010, 18:16)  Jo, vad jag kan se när jag ögnar igenom så är alla ettåringar. Hornviol är väl att betrakta som kortlivad perenn.
Myosotis
06-01-2010, 12:11
Ingen som har föreslagit förgätmigej?  Kanske för ljus i färgen. Och ormöga blommar ju inte så länge. CITAT (Peztis @ 02-01-2010, 11:40)  Klockfacelia, Phacelia campanularia Tack, så hette den! Satt just och funderade. Såna sådde jag som kantväxt i fjor, verkligen knallblå men det var inte många som grodde och en del blev spinkiga och välte. Men det är nog bara jag som är inkompetent.
CITAT (Myosotis @ 06-01-2010, 12:11)  Tack, så hette den! Satt just och funderade. Såna sådde jag som kantväxt i fjor, verkligen knallblå men det var inte många som grodde och en del blev spinkiga och välte. Men det är nog bara jag som är inkompetent. Å mina som satt knubbiga och trinda på en rad för en massa år sedan! De spridde sig som sagt i landet så de dök upp lite överallt men det gjorde absolut inget. Nu har jag inte sett några de senaste två åren men å andra sidan har jag varit rätt duktigt på att plocka bort det som jag inte tänkt skulle växa där och då kan de ju ha åkt med.
En destignt blåfärgad ettåring är; Browallia(viscosa) "Amethyst" ca; 20cm hög. Blommar med mängder av små knallblå blommor och får av solen brons/gröna blad som gör att blommorna lyser ännu mer. En blomma som jag inte kan vara utan i varje fall:))
CITAT (GroPia @ 06-01-2010, 20:37)  En destignt blåfärgad ettåring är; Browallia(viscosa) "Amethyst" ca; 20cm hög. Blommar med mängder av små knallblå blommor och får av solen brons/gröna blad som gör att blommorna lyser ännu mer. En blomma som jag inte kan vara utan i varje fall:)) Browallia hade jag ofta i mitt köksfönster för länge sedan. Söt och tacksam växt som blommade länge. Har ingen erfarenhet av den som uteväxt däremot. Det kanske vore nå´t till min balkong i sommar, jag har österläge. Vad tror du GroPia? Otroligt många härliga växttips på blå kantväxter du fått EKLO. Jag suger åt mig av tipsen också.
Ja, man blir rent lycklig av alla funderingar och inre bilder man får av alla dessa bra tips. Men - som en kompis sa förra året - man kan ju kanske inte BARA ha kantblommor i hela landen, en och annan grönsak är ju tanken också...
Hoppas det framgick att det inte var den vanliga Browallian(Praktbrowallia) speciosa, som jag menade utan Glandelbrowallian(viscosa) sortnamn: Amethyst, som har mycket mindre blommor och ett litet annat växtsätt en den vanliga. Blommar hur villigt som helst o passar säkert på en balkong i östläge. Jag har stora krukor i östläge framför huset, där jag planterar ihop dem med bl a limetobak, ursnyggt
GroPia:Det var jag som bara läste blomnamnet Borowallia och blev lite nostalgisk. Tänkte förstås inte på att det kan finnas flera olika sorter av växten Nu har jag tagit reda på lite mer om Glandelbrowallian som du menade och den var ju jättesöt. Kombinationen du beskrev verkar fin. Tack för tipset! http://www.froer.nu/product-images/34700067.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|