Full version: ryddkulle
Sara i zon 7
Hej!
Jag ska anlägga en kulle av kryddor i vår. Tanken är att använda en del större stenar som grävts fram när vi grävde för jordvärme. Tänker täcka marken under med täckduk och sen bygga upp kullen med stenar och jord. Ska jag blanda jorden med sand? Vilka kryddor passar och kan tänkas övervintra i zon 7?
Förslag?

Sara
Bassam
Hej

Kan du plantera alla kryddor men du ska skydda dom under frost tiden.

H: Bassam
ingrids
Osäker på vad som är härdigt i zon 7, kan tyvärr inte hjälpa där. I zon 5 har jag märkt att "ursprungssorterna" av t.ex. mynta och timjän är härdigast om det kan vara till hjälp.
Stenen förbättrar ju odlingsklimatet så du ökar överlevdandschanserna på det du sätter, vilket jag gissar är tanken också. Det listiga med en kryddkulle är ju annars att ha de kryddor som föredrar torrt uppe på och de som inte vill ha så torrt nerevid.
Själv skulle jag också satsa på ett-åriga kryddväxter för dom lär växa som sjutton hos dig smile.gif
marya
Ett boktips:Annas örtagård, om glädjen att odla och använda kryddor Av Anna Bergenström (samma Anna som gjort en massa kokböcker)
En jättehärlig bok! Och tydlig och bra. Absolut värd sitt pris!!

Ca 1/3 av boken innehåller ABC om kryddväxter - en massa kryddor, i bokstavsordning, och om deras historia, hur man odlar dem och lite mattips.
Resten av boken innehåller bl a planering av kryddtäppan, om jorden, planteringen, hur man driver upp plantorna, skörden, hur de kan användas i husapoteket samt en massa recept.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon