CITAT (flouee @ 02-01-2010, 23:59)

Tack för all hjälp!

Owe: Jo, jag har förstått det, men jag tycker det är lite lustigt att frön kan vara både ljusberoende och inte ljusberoende. Det verkar vara svårt att vara båda två, tycker jag.
En del såråd bygger på väldigt "vetenskapliga" metoder där man mättt och räknat när fröerna grott bäst. De flesta fröer har ju någon form av optimala förhållanden, alltså då störst andel frön gror. Tex skulle det kunna vara så att ett visst frö gror till 90% om det utsätts för ljus, men bara till låt oss säga 75% om det täcks. För en hobbyodlare så märks denna skillnad inte i nån större utsträckning. Sår jag 10 frön och får 7 eller 9 plantor så är det oftast helt OK i båda fallen. Har jag bara ett enda frö, som dessutom kanske var både dyrt och svårt att få tag på, så känns det säkert viktigt att ta reda på de optimala förhållanden för just detta frö. Annars har det ingen större praktisk betydelse. Att ett frö "gror bäst" på ett visst sätt betyder sällan att det inte gror alls på ett annat sätt. Sår man vissa aklejfröer tex så kan en del av fröerna gro varmt, och sedan kommer en ny omgång groddar efter en kallperiod. Där får man alltså
flest groddar om man ställer ut sådden.
Så finns det olika råd för samma frö, så välj det sätt som känns lättast för dig.
Själv sår jag allt ytligt, täcker bara med grus eller vermiculit för att hålla fröet fuktigt. Och om jag inte vet att fröet gror utan kallperiod, så ställer jag ut sådderna. Det tar de ingen skada av, om vi pratar om växter som är härdiga utomhus där man bor.