Gilla
Hej alla

Har hört att det ska gå och odla tomater upp-och-ned i en högt hängande hink. Är det någon som vet mer om detta och hur det går till?

Tacksam för svar!

Gilla
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan hitta mycket på nätet ifall du söker på "upside down tomato"

Annars är det faktiskt bara att ta en liten busktomatplanta, göra ett hål i botten på en hink, vänd tomatplantan upp och ner och pilla ut den genom hålet, täta runt hålet med vitmossa (ej laven som säljs till jul), fyll på med jord i hinken och häng upp den. Det går lättast att plantera ifall man är 2 som hjälps åt.

Nauti
Det påstås även öka skörden.
Lilla hjärtat
Åh, så häftigt. Det måste jag testa! Någon som faktiskt har gjort det?

Solsken
//Linda
Aqvakul
Urläckert! wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lilla hjärtat @ 02-01-2010, 12:08) *
Åh, så häftigt. Det måste jag testa! Någon som faktiskt har gjort det?

Solsken
//Linda

Japp jag har testat, det var min upp och ner tomat på bilden (sort Alaskan fancy)
Gilla
Tack för svaren smile.gif , detta måste testas till sommaren! Har hört att det ska ge mindre angrepp också!

Hälsningar
Gilla
Peztis
Egentligen är det ju inte så konstigt... Om man inte binder upp en "vanlig" tomatplanta så lägger den sig ju ned så jag antar att det borde funka med en hängande planta också bara att vi av bekvämlighetsskäl tvingar den uppåt.

Var växer egentligen tomater i det vilda...?!??! Har aldrig funderat på det förut men nu slog det mig. Och hur växer de då? Jag menar, någonstans måste de ju komma ifrån eller har vi "förstört" dem så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon