KRT
Fyndade en blå storblommig Vanda ? (osäker på art el hybrid, blev bara så glad att hitta en till ett mycket bra pris!), strax innan jul, och den ser ut att må ganska bra men jag skulle gärna vilja ha råd och tips från någon som har erfarenhet att odla dem i "vanliga hem".....

När jag letar info på nätet verkar det finnas två inställningar till Vanda 1) Går inte att odla i vanliga hem eller 2) De är inte alls så svåra som alla tror...... Vet varken ut eller in, och eftersom jag är mycket angelägen om att den ska trivas och må bra, och så småningom blomma om så vill jag verkligen lyckas!

Just nu hänger den i ett fönster mot sydsydöst, det ljusaste jag har i huset. Den är planterad i en öppen korg, och har en del riktigt tjocka och fina rötter som blir gröna när jag vattnar den. Temperaturen dagtid ligger på strax över 20 grader (22-23 kanske) och något lägre på natten. Luftcirkulationen är god (har en luft/luftvärempump i huset) men inte väldigt fuktig. Brukar bära med mig blomman in när jag ska duscha, och hänger den bredvid mig i duschen (nej jag tvålar inte in den laugh.gif), och sedan får den hänga kvar tills den är torr. Sprayar med en sprayflaska med vatten+näring några ggr per vecka.

Det jag främst är osäker på är om jag ska "svälta den" nu under vintern, efter blomningen, och dra ner på vattningen + gödning, och om så är fallet - hur ofta ska den vattnas och gödas?
Just nu har jag ingen extrabelysning, och de dagar då det är sol blir det ljust men de dagar då det inte är sol blir det ju lite mörkt. Men kanske behöver/tolererar den en period med mindre ljus nu när det är vinter? Till sommaren hade jag tänkte hänga ut den, tillsammans med alla andra orkidéer, en bra eller dålig idé???

Så någon som har tips eller råd? Erfarenheter, bra eller dåliga, spelar ingen roll - man kan lära sig av andras misstag också.
Lotta22
Jag har haft en Vanda i ett sydöstfönster och den blommade bara om när den fick varmt och mycket ljus under vår och sommar. Min planta stod i en stor glasburk med lite leca i. Jag fyllde på med ljummet vatten som jag direkt hällde ut. Ibland duschade jag i burken. Svag näring under vår och sommar. Tyvärr var det bara en sommar som som värmen och ljuset blev tillräckligt, så jag gav upp men det var fantastiskt när den blommade om!
Peztis
Puffar lite, någon som har erfarenheter av Vanda, den epifytiska varianten, dvs den som lever i träd?

Vi fick en i förlovningspresent för ganska exakt ett år sedan och den har inte blommat om. Den växer dock... Just nu har den fått några mysko bruna fläckar på ett av bladen, det kanske kan bero på att den står under lågenergilampor och den har kommit lite för nära?

I blomsteraffären hade de sagt att det alltid ska vara lite vatten i den stora cylinderkrukan som blomman står i.
På lappen som hängde med från dem som drivit upp plantan står det att man ska dränka den i vatten ca 30 min var 2-3 dag.
En från Orkidéesällskapet sa att jag skulle hänga den i luften, så ljust som möjligt.

Det där med att alltid ha lite vatten i botten var inget bra, då såg rötterna inte alls ut att trivas.
Att låta dem bo i sin stora vas och dränka den har funkat mycket bättre, den ser ju ut att trivas ganska bra för det kommer ständigt nya blad - förutom den bruna fläcken och att den inte blommar, då.
Har inte testat det där med att hänga den i luften än.

Vad gäller näring så har den inte fått någon extra näring egentligen förrän de senaste två månaderna ungefär. Nu har den fått det ca 1 gång per vecka vilket hon på Orkidéesällskapet bekräftade.

Någon som har erfarenheter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon