När jag letar info på nätet verkar det finnas två inställningar till Vanda 1) Går inte att odla i vanliga hem eller 2) De är inte alls så svåra som alla tror...... Vet varken ut eller in, och eftersom jag är mycket angelägen om att den ska trivas och må bra, och så småningom blomma om så vill jag verkligen lyckas!
Just nu hänger den i ett fönster mot sydsydöst, det ljusaste jag har i huset. Den är planterad i en öppen korg, och har en del riktigt tjocka och fina rötter som blir gröna när jag vattnar den. Temperaturen dagtid ligger på strax över 20 grader (22-23 kanske) och något lägre på natten. Luftcirkulationen är god (har en luft/luftvärempump i huset) men inte väldigt fuktig. Brukar bära med mig blomman in när jag ska duscha, och hänger den bredvid mig i duschen (nej jag tvålar inte in den

Det jag främst är osäker på är om jag ska "svälta den" nu under vintern, efter blomningen, och dra ner på vattningen + gödning, och om så är fallet - hur ofta ska den vattnas och gödas?
Just nu har jag ingen extrabelysning, och de dagar då det är sol blir det ljust men de dagar då det inte är sol blir det ju lite mörkt. Men kanske behöver/tolererar den en period med mindre ljus nu när det är vinter? Till sommaren hade jag tänkte hänga ut den, tillsammans med alla andra orkidéer, en bra eller dålig idé???
Så någon som har tips eller råd? Erfarenheter, bra eller dåliga, spelar ingen roll - man kan lära sig av andras misstag också.