Monarda
02-01-2010, 14:21
I morse hade jag koltrasten här vilket är ca 2 månader tidigare än vanligt. Stora flockar med björktrast har vi också mot tidigare vintrar när bara någon enstaka funnits här. Tre mil söderut har rapporterats flockar av starar!
Vad är det som hänt? Vi har ju full vinter här och jag förstår inte varför dom dröjt sig kvar eller vad dom ska överleva på.
vildvittra
02-01-2010, 21:04
vad konstigt!!
kan man maila och fråga nån fågelexpert kanske?låter väldigt märkligt....stackars starar lär ju inte överleva så värst länge om de har kommit hit "fel" tid.....
lär ju vara svårt att hitta daggmask/kryp nu...
*Stintan*
02-01-2010, 21:21
Du bor kanske långt norrut eftersom du inte brukar se koltrast eller björktrast på vintern. Här nere i Sörmland är de inte så ovanliga på vintern.
Monarda
02-01-2010, 22:34
Långt och långt... Allt ovanför Uppsala är väl Norrland för er sörmlänningar. Annars är det södra Dalarna det handlar om.
*Stintan*
03-01-2010, 00:38
CITAT (Monarda @ 02-01-2010, 22:34)

Långt och långt... Allt ovanför Uppsala är väl Norrland för er sörmlänningar. Annars är det södra Dalarna det handlar om.
Nej det tycker jag då inte och ansåg alltså inte att jag bodde i Norrland då jag bodde i södra Dalarna.
Letade lite om björktrast och hittade detta
Citat:
"Björktrasten är den vanligaste trasten i Sverige och häckar i stort antal över hela landet. Endast en del lämnar Sverige under vintern. Grovt tillyxat kan man säga att de björktrastar som häckar norr om
Mora flyttar söderut om vintern."
Vi har också en koltrast här, den skuttar runt och kollar vad dom andra fåglarna äter. Igår kom också en bautastor flock björktrastar och rensade rent i en rönn.
Monarda
03-01-2010, 17:16
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 00:38)

Nej det tycker jag då inte och ansåg alltså inte att jag bodde i Norrland då jag bodde i södra Dalarna.
Letade lite om björktrast och hittade detta
Citat:
"Björktrasten är den vanligaste trasten i Sverige och häckar i stort antal över hela landet. Endast en del lämnar Sverige under vintern. Grovt tillyxat kan man säga att de björktrastar som häckar norr om
Mora flyttar söderut om vintern."
Det var bara en liten travesti på Hasse Alfredssons berömda sketch där han driver med 08:or : Det hade jag ingen aaaaning om...
Har kollat i min fågelguide och det området som är markerat som 'Häckningsområde som evakueras på vintern' sträcker sig till och med söder om Dalarna. Jag har matar fåglar i många Herrans år och aldrig sett något liknande.
Här i södra Bohuslän vimlar det i år också av stora flockar björk- och koltrast. För min del tror jag det (i alla fall på min tomt) handlar om att det varit så ovanligt gott om rönnbär, träden dignar och där sitter de och glufsar i sig hela dagarna. trevligt. Snön under träden är alldeles rödprickig och snygg...
Monarda
03-01-2010, 17:39
Apropå det här med rönnbär. Dom vilda rönnarna är plundrade här för länge sedan men så finns det massor med rönnar som kommunen planterat som är fulla av bär men där dessa är större. Alla dom sitter kvar, kan det vara så att det finns oätliga rönnbär? Synd i så fall och obetänksamt att plantera sådana träd.
*Stintan*
03-01-2010, 17:42
Sidensvansarna kalasar för fullt på rönnarna kommunen planterat här. Det är också såna som är kraftigare och med större bär i massor.
Tulipanaros
03-01-2010, 23:19
Björktrast OK, och koltrast -- men staren brukar väl ändå inte övervintra här uppe i norr?!
Myosotis
04-01-2010, 11:32
Det där med staren är ovanligt. Någon skrev i en annan tråd att stararna åt rönnbär, tydligen klarar de sig på det. Tidiga starar på våren har överlevt på äpplen här hos mig. Björktrast och koltrast kan ju övervintra längre norrut, det tycker inte jag är så konstigt. Svarthättor har börjat övervintra. Här i norra Skåne blir det vanligare med rödhake och ringduva på vintern och det händer att morkulla övervintrar. Det finns alltid en genetisk variation i en population så att vissa individer flyttar lite kortare eller åt fel håll. Vanliga vintrar dör de snabbt. Nu när det har varit ovanligt varma vintrar kan de överleva. På våren har de en fördel mot sina långflyttande artfränder då de är snabbare framme i häckningsområdet och kan ta de bästa reviren. På så sätt ökar deras gener i populationen. Det har alltid varit så, tänk på att alla våra flyttfåglars flyttmönster har uppstått efter senaste istiden. Om inte fåglarna var flexibla skulle de inte veta att istiden var slut, då skulle vi inte ha många häckfåglar i Sverige.
Det berömdaste exemplet på ändrad flyttningsstrategi är svarthättan. Man forskar mycket på dem på fågelstationen Radolfzell i södra Tyskland. Svarthättorna därifrån ”ska” övervintra i Spanien, Portugal eller norra Afrika, men sedan några år tillbaka övervintrar allt fler i Storbritannien och Irland!
Orkidétjuven
04-01-2010, 18:19
I nya zeeland har stararna börjat bli nektarätare med. De är helt gulfärgade av flaxens pollen på huvudet. Tyvärr konkurrera de med de inhemska nektarätarna.
sparvuggla
09-01-2010, 16:56
Orsaken för att så mycket trastar stannat kvar i vinter är den enorma bärtillgången.
Det känns ju helt fel att dom stannat kvar den kallaste vintern på mannaminne, men det är tillgången på mat som styr, detta i kombination med den varma hösten, november var ju rekordvarm.
Och nu blir dagarna längre för varje dag, så dom har redan vår i sikte. Vissa fåglar har redan t.o.m börjat anlägga sin sommardräkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.