|
Slät senap 1 burk senapspulver, ca 100 g 1 1/2 msk vetemjöl 2 dl köttbuljong 2 msk vinäger 4 msk socker 2 1/2 msk olja Blanda senapspulver och vetemjöl i en skål. Häll på kokande buljong och blanda väl, en visp är bra att ha. Låt stå och svälla i rumstemperatur ca 30 minuter. Tillsätt vinäger, socker och olja och låt senapen sen stå och mogna en vecka i kylskåp. Starkvarning!! Blir ganska mycket och räcker av förklarliga skäl länge!
CITAT (Berith @ 07-12-2003, 11:07) 1 burk senapspulver, ca 100 g Nån särskilt senapspulver, det kanske bara finns en sort när jag tänker efter???
Ingen aning, men jag köper Colmans.
Nu har jag knyckt receptet och lagt in i min receptsamling! Vi får väl se om senapen är starkare än Wasabi!!
CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:44) Nu har jag knyckt receptet och lagt in i min receptsamling! Vi får väl se om senapen är starkare än Wasabi!! skulle knappast tro det
CITAT (Virgo @ 10-12-2003, 22:20) CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:44) Nu har jag knyckt receptet och lagt in i min receptsamling! :D
Vi får väl se om senapen är starkare än Wasabi!! skulle knappast tro det  Det tror inte jag heller!!
CITAT (Ina @ 10-12-2003, 20:44) Vi får väl se om senapen är starkare än Wasabi!! ursäkta en okunnig man men vad är Wasabi?
Wasabi är en stark grön japansk pepparrot som används till bland annat sushi. Den är rejält stark! Finns att köpa som torrt pulver som man blandar med vatten eller som "klet"i tub.
Det var engång jag inte hade vanlig pepparrot hemma till pepparrotsås. Tänkte inte så noga och klämde ner en bra sträng med grön wasabi. Uj vilken stark pepparrotsås det blev.
Jämför en tesked av varje och meddela resultatet!
Jag trodde att meningen med hemgjord senap (åtminstonde under jul) var att man skulle få en anledning att sitta stilla och inte göra något annat än att bara rulla järnkulan fram och tillbaka (en sorts yoga!) ochkrossa senapsfröna.
Joodå, finns sån senap också. Kornig senap 2 påsar brunt senapsfrö 1 påse gult senapsfrö ca 1/2 dl vatten 1 1/2 msk vinäger 1 msk socker 1 tsk salt 3 msk olja Krossa senapsfröna och blanda med allt utom vatten, späd med det sist till önskad konsistens.
Mmmm stark senap...mumsgott...åt min sista laxsushi med wasabi igår, har nämligen blivit gravid igen.  Recepten har jag lagt in bland 'mina recept'. Tackar!
CITAT (Berith @ 11-12-2003, 07:47) Jämför en tesked av varje och meddela resultatet!  Det finns skonsammare suicidmetoder än att äta en tesked Wasabi...
Jag gör som Kurt skriver, sitter och maler julens senap varje år själv. Det måste man ju bara ha till senapssås ihop med lutfisken  . Pia
CITAT (Ti bee @ 11-12-2003, 18:59) Mmmm stark senap...mumsgott...åt min sista laxsushi med wasabi igår, har nämligen blivit gravid igen.  Recepten har jag lagt in bland 'mina recept'. Tackar! av wasabi?
Ojdå!  Hade tänkt provsmaka wasabi men nu blev jag lite osäker... Äsch, jag är nog alldeles för gammal för sånt i alla fall!
Men om jag vill ha typ vanlig senap som inte är så där stark ni vet vanlig senap man köper till korven ??
hur gör jag om jag vill göra egen senap då
Vet inte...  Har en känsla av att det bara blir stark senap när man gör med senapspulver. Men det borde ju gå att göra lagom också. Kan man inte göra en "röra" och bara smaksätta med senapspulver?
Flyttar upp senapstråden från förra året.... men det var bergis ingen som vågade prova en så stark  och jag har kvar så mycket så jag behöver inte göra nån ny den här julen
Här kommer ett annat senapsrecept
½ hg Collmans senapspulver 1½ dl Socker 1 tsk Potatismjöl 1 st Ägg 1½ dl Grädde Ättika - lite Salt - lite
Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad gryta och SJUD några minuter under vispning. OBS FÅR EJ KOKA !!!!!!!!. Tag av grytan från värmen och fortsätt rör tills senapen är kall - går bra i assistenten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|