Helen i Piteå Zon 5
http://www.spezialplant.nu/
Nu kan ni som är sugna på den här 'svarta' krolliljan ha en möjlighet att få tag i en egen.
Lycka Till!
Monarda
Mycket spännande! Nu har jag beställt 2 svarta krolliljor och en taiwanesisk stormhatt.
Vore det bara vår snart!
Eva i Höga
Hmm, där fanns det mycket intressant ..... g.gif
Krolliljan
Tack snälla Helen blomma.gif
Då var det beställt.
Hittade lie till där blush.gif [attachment=45864:nekodesu1974.gif]
Ezereht
Jag har frön av martagon... men jag vet inte hur och när jag ska plantera dem. Ursäkta att jag lånar tråden, men ni kanske vet att ge lite tips?

Såg att den svarta kronliljan var slut nu.
Krolliljan
Finns lite om att fröså i denna tråden
Helen i Piteå Zon 5
Ja, Larz har massor av 'gosaker' som man gärna vill köpa av, att den svarta Krolliljan skulle ta slut fort förstod jag för den är väldigt eftertraktad.

Ang. frösådd av krolliljor så får du inte räkna med att dom är frökonstanta utan det kan bli variationer på färgen. Då jag frösår så använder jag såjord, har sådden inne ett dygn sedan ställer jag ut krukan och skottar snö över medan det finns. Det börjar gro ute under våren/sommaren men krukan får stå orörd ytterligare ett år i kallbänken nergrävda i sand. Skolar om år 2 med ett strå/blad per kruka. Om du vill kan du kolla på min hemsida här,
http://www.helens-tradgard.se/sida2.html så kan du läsa lite själv. Lycka till med sådden!
Helen i Piteå Zon 5
OBS! Larz har ju inte uppdaterat sidan ännu så risken är ju väldigt stor att ni missar flera andra spännande växter i er beställning yes.gif
så här står det på framsidan

Nya växter och bilder håller på att läggas ut nu. Växtlistan är långt ifrån!komplett ,så vänta gärna med era beställningar. Kompletta uppdateringar med växtlista för beställningar kommer att bli klar under tidigare delen av Januari 2010.
Monarda
Tack för upplysningen. Då kanske det blir en komplettering senare. Fick anledning att nämna honom i en annan tråd där det var tal om trädgårdsböcker. Han har ju ett eget kapitel i boken 'Amatörerna - tolv trädgårdsälskare'.
Ser också att han kommer till Rättvik till våren då ska jag nog passa på att ta mig en närmare titt, verkar vara en spännande kille!
Ezereht
Jag läste nu i Botanicus att Martagon inte klarar zon 5 sad.gif Är det era erfarenheter också? Helen du bor ju i Piteå, det måste ju vara zon 5/6 ?
Helen i Piteå Zon 5
Det är inga problem för Krolliljor i vår zon, jag har mina i fuktig men väldränerad jord i halvskugga. Har vänner som bor i zon 6-7 och inte där heller är det några problem.
sqrulan
Jag har vit och vinröd krollilja, den sitter i sandblandad jord och klarar vintern hur bra som helst här uppe i zon 7-8
Helen i Piteå Zon 5
Nu är det öppet för beställning! Milda makter vad mycket fina växter... skulle vilja ha massor yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon