AnnPann
Hej!

Vi är två riktiga trädgårdssamatörer som i april får tillgång till vårt nybyggda hus i Glumslöv, strax söder om Helsingborg. Den första mars behöver vi veta hur stenläggningen ska se ut och m a o behöver vi också en idé om vad vi ska göra med trädgården.

Hur gör vi för att hitta någon som kan hjälpa oss med design av trädgården? Vi behöver hjälp med hela kedjan, ända ner till växtval.

Hoppas på bra tips och goda råd från er som kan det här rolleyes.gif !

Vintriga hälsningar från Skåne
Bassam
Hej

Ni kan göra själva mycket , ni kan ta med er papper och penna med olika färge pennor, sedan ni kan rita dina området med varja 1cm på karta lika med 100m på marken , och ni ska märka var lägger söder norr ost väst , sen ni kan ta olika mängden jor och skicka till analys för att vet vilket jord ni har och vilka näring behåller , sen ni kan göra promenera på området ock se på grannar hus och bestämma vilka häckar och perenner som går bra om ni kan ta med er kamera och bilda och fråga det bra , men ni ska vet om ni har små området ska ni satsa på 40 %
plattor 40% gräs 10% häckar omkring och 10% rabatter .på slutet ni kan tilbaka hem och rita på karta häckar mörkgrön gräs grön plattor ljus röd vatten blå rabatter blå.

Obs den förslag hittar jag , när jag promenera mellan villor i Stockholm , och någon som kommer till mig och fråga , vad gör jag.

H:Bassam
Lavin
Hej,

känner ingen i glumslöv, men jag tror att de flesta kan hjälpa er med en bra plan. Jag hade aldrig låtit någon annan göra det "roliga" men det kan ju vara bra att hårdjorda ytor och grovplanering fungerar bra!

I löddeköping finns en trevlig plantskola, de har gjorde en del trädgårdar i barsebäck där jag bodde tidigare, och de såg väldigt välkomnande ut. De har en del kontakter, vet inte vem som gjort vad, men ett besök till plantskolan kan nog ge en fingervisning om ni tycker om deras stil. http://www.loddekopingeplantskola.com/

det är rätt stängt nu men trädgårdsarkitekterna är väl igång ändå! Trädgårdens rum är en fin bok om planering som Heidi Palmgren varit med och skrivit.

Lycka till och ha det roligt!
HelenJ
I min klass blivande trädgårdsmästare finns en tjej som bor i Landskrona. Hon har redan gjort en del projekt - vill du att jag ska förmedla kontakt? Jag hade gärna tagit det på mig själv, men jag bor ca 7 mil från Glumslöv och det är kanske lite långt. Fast det är förstås upp till er :-)
Aqvakul
Jag hade just tänkt föreslå HelenJ, som är mycket kunnig och entusiastisk.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2010, 11:41) *
Jag hade just tänkt föreslå HelenJ, som är mycket kunnig och entusiastisk.

thanks.gif kram2.gif blush.gif
AnnPann
Vilken respons, har ju inte ens varit med i detta forum i ett dygn!

Vi har insett att vi även behöver hjälp med belysning, plank etc. Alltså inte bara "det gröna". Och det vi behöver ha bestämt till den 1:e mars är stenläggning och ev. trädäck. Dock vill vi ha en långsiktig plan som vi kan jobba efter även om allt inte blir gjort nu i vår.

HelenJ, har du möjlighet att skicka över referenser så vore jag glad.

ANN
HelenJ
CITAT (AnnPann @ 04-01-2010, 12:02) *
Vilken respons, har ju inte ens varit med i detta forum i ett dygn!

Vi har insett att vi även behöver hjälp med belysning, plank etc. Alltså inte bara "det gröna". Och det vi behöver ha bestämt till den 1:e mars är stenläggning och ev. trädäck. Dock vill vi ha en långsiktig plan som vi kan jobba efter även om allt inte blir gjort nu i vår.

HelenJ, har du möjlighet att skicka över referenser så vore jag glad.

ANN

Jag ska prata med min klasskompis och återkommer. Tänk bara på att vi ännu inte är proffs, vi studerar fortfarande och tar inte examen förrän i maj. Men det kanske bara är bra? wink.gif
annelib52
Hej!

jag kan varmt rekomendera Anna Shine Landskapsarkitekter, hemmahörande i Ängelholm. Verkligen jätteduktiga och har stor erfarenhet.

Anneli
Samsara
SLU - Alnarp har massor av trädgårdsingenjörer som är inriktade på design som säkert söker examinationsarbeten.
Bassam
Hej
Nästa 70 procent av desig bestämma kunder , om kunder är inte lat.
H:Bassam
polysign
Hej.
Jag har stora mängder info om plattsättning, vatten iträdgården, pool o spa m.m. www.vaxtorpsbetong.se är en av de jag samarbetat med genom många år. Där finns många bilder på våra gemensamma projekt. Kan kanske vara till hjälp för lite inspiration.

Mvh

John
20090966643.jpg

20090966643.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon