Ulle 1975
Undrar om någon har erfarenhet av bokharabinda. Tänkte plantera en klätterväxt med stöd av armeringsjärn växande upp i ett tomt utrymme åt väster vid vår altan. Finns tak så ett visst skydd för ösregn kommer finnas. Däremot bor vi bara 1 km från havet (Halland) och för de flesta växter brukar det va tuft åt väster då salta vindar kommer in allt som oftast. Vad tror ni, är bokharabinda ett bra val?
Aqvakul
Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Jag, och flera med mig, har lyckats bra med den ute på Listerlandet i Blekinge. DEet är viserligen inte lika salta vindar, med å andra sidan pratar vi här om bara hundratalet meter från havet. Jordmånen är närmast ren sand, men med lite jordförbättring så har det vuxit enormt.
Ulle 1975
Jorden är finfin här så de förutsättningarna är det inget fel på. Är mera orolig för saltet i vindarna som brukar bränna ner löven på det mesta när sen solen står på. Men har man inte testat så vet man ju inte. Har förstått att den är snabbväxande som bara den... är precis vad jag gillar. Dock brukar det ju va likadant under jorden då med, någon som vet om den är svår att bli av med om man skulle "ångra" sig?
Aqvakul
Nej, den är inte svår att ta bort...
Ulle 1975
Tack. Synd bara att våren är så långt bort, vill ju ha hit värmen nuuuu!
Aqvakul
CITAT (Ulle 1975 @ 03-01-2010, 13:46) *
Tack. Synd bara att våren är så långt bort, vill ju ha hit värmen nuuuu!

Jo, det vore nåt det... flirting.gif
Krolliljan
Har själv haft bokharabinda 200 m från havet på västkusten. Det är inga problem med saltet.

Bokharabindan blommar

Ulle 1975
Är det blommor som drar till sig mycket getingar och bin... då kanske det är dumt på en altan där barnen leker mycket?
Aqvakul
CITAT (Ulle 1975 @ 03-01-2010, 16:31) *
Är det blommor som drar till sig mycket getingar och bin... då kanske det är dumt på en altan där barnen leker mycket?

nej, det finns attraktivare blommor...
Krolliljan
CITAT (Ulle 1975 @ 03-01-2010, 16:31) *

Har faktiskt inte full koll på det men har för mig att det var en del bin i den men så har vi en biodlare längre bort.
Bassam
Hej

Man kan inte få allt .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon