Aqvakul
03-01-2010, 15:36
Omtänksam svägerska skänkte oss en vacker krukväxt som minne av våra gemensamma utflykter till Madeitra...
Problemet är att vi bara har söderfönster och ganska kalkhaltigt vatten. Det låter inte särskilt optimalt.
Förhoppningsvis får vi delar av balkongen inglasad i mars och då kan den kanske stå där...
Vattnat genom att doppa den, är det rätt?
Alexander-VG-zon3
03-01-2010, 16:21
söderfönster nu är inget som är dåligt för den, dock sen till våren-sommaren vill den hellre ha öst eller västläge. försök ställ den så svalt du kan, ev ge den extra ljus om det går. fuktigluft som möjligt är ett plus.
håll den lätt fuktig hela tiden och rör/vrid inte så mycket på den nu när du har den inne. när frostrisken är förbi avhärda den för att vara ute och innan frosten så avhärda den för att vara inne. ute står den i halvskugga och vill ha regelbunden näring som inte innehåller kalk och hålls fuktighela tiden. har du den på en inglasad balkong så se till att den inte får det för varmt och soligt (dom tål högtemp) men vill hellre växa lite svalt. problemet kommer till vintern då dom vill ha ljust och svalt (om man nu inte kan ge dom det), men det går att övervintra den i rumstemperatur om där finns tillräckligt med ljus och då extraljus.
om er inglasade del på balkongen håller frostfritt så kan den få bo kvar där under vintern. och då har du därmed löst vinterplatsen, då den säkert kommer trivas bra på balkongen där det är svalt. men det får ju inte bli för kallt. dock några frostnätter tål dom om det skulle hända (knoppar som visar färg tål dock ej frost) men det får ju inte förfrysa helt en längre tid hos rötterna och gärna inte gå under -7c -10c när den står i kruka.
glömde nämna; jag ger min vanligt kranvatten under vintern, och under sommaren får den ju regn som är surt. sedan planterar man ju om den i en jord med lågt ph och ger den näring med lågt ph, så jag brukar inte få problem med kalket ( ph i kranvattnet här tror jag ligger på 8). men annars under vintern kan du samla upp regn/snö som du vattnar med.