Strasstass
03-01-2010, 17:43
Hej
Jag är ny här och hoppas få veta vad jag ska göra åt min änglatrumpet som skrumpnar
stammarna ser ut som "tvätterskehänder" alldeles skrynkliga
Är det för sent att göra nåt? Kommer den att dö?
Alexander-VG-zon3
03-01-2010, 17:59
hur står dom ? hur sköter du dom ? har du kollat efter ohyra ?
berätta mer om dom så är det lättare att hjälpa dig, dock det första jag tänker på när dom skrumpnar är att dom står för varmt eller för kallt eller att dom fått torka ut för mycket i jorden.
Strasstass
03-01-2010, 19:57
Hej igen
tack för svar flaxs!
Den står kallt och mörkt i ett litet utrymme i anslutning till garaget. där finns inget fönster och det är nog bara kanske +2. Jag har ingen termometer så jag vet inte exakt. Är det för kallt?
Jag har ärvt den från en granne som flyttade i höstas. Hon hade den i samma utrymme (fast i sitt garage) på vintern. Men det är kallare den här vintern än förut.
Jaghar inte vattnat den alls. Borde jag ha gjort det? Den är ungefär 1 meter hög.
Ska jag klippa bort det skrynkliga?
Alexander-VG-zon3
03-01-2010, 20:02
lite vatten behövs någon gång även om det är kallt men den ska torka ut ordenligt men inte ha långa tokrperioder. vattna under ifrån (häller du på stammen kan den ruttna). änglatrumpet kan man övervintra frostfritt (under +5c men över 0c) även om dom mår bättre i en liten varmare temp ca runt +10c +15c och ljust.
går det under 0c så skadas den och det är inte bra. du klipper den till våren när du ser vad som lever och är dött.
Strasstass
03-01-2010, 20:36
OK!
tack för hjälpen!
Barfota
20-01-2010, 00:51
Åh vad jag längtar efter doften av Änglatrumpeten
Barfota
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.