Margith
Min fråga är ställd redan i rubriken shy.gif

Jag vet att en av dem går att tina upp, röra om och det är inget fel alls på målarfärgen.
Den andra blir förstörd om du fryser den.

Jag vet också att äkta falu rödfärg blir förstörd om du fryser den.. och den är väl vattenbaserad??

Alltså: är det oljebaserad målarfärg som tål frysning.. eller????
Gossen Ruda
Jo, allt vattenbaserat fryser sönder. Nästan allt iaf.
Margith
Jag förstår inte riktigt ditt svar Gossen blush.gif
Visst, vatten fryser fort, men till slut fryser ju även olja. Har du provat att köra bil 30-40 minusgrader?

Min fråga kvarstår nog tyvärr:
kan du tina upp vattenbaserad målarfärg, röra om och måla med den?
eller kan du bara göra så med oljebaserad färg?

Jag vet att det ena går, men inte det andra... men minnet... ranting.gif

Christa
Kolla på burkarna. Det borde stå där. Känns ju mest troligt att det är den vattenbaserade som inte tål frysning men det borde som sagt stå på burkarna.
Anma
Vattenbaserad färg blir förstörd när den fryser, oljebaserad kan man röra om och måla med.
Detta vet jag med säkerhet tack vare erfarenhet, vi har ingen värme på stugan på vintrarna och en och annan målarburk har ju blivit kvar där över vintern.
Gossen Ruda
Tack för kompletteringarna, det kanske blev lite luddigt. Vattenbaserad färg tål alltså inte att frysa. Vad som händer vet jag inte men det kan ha att göra med att dom flesta vattenfärger är emulsioner, dvs en icke vattenlöslig färg är ändå upplöst i vatten på något sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon