Full version: om växelbruk
lemonie
Jag har äntligen tänkt ta mig i kragen och införa växelbruk på odlingslotten. Har läst en massa i olika böcker, tidningar och sajter men två växter får jag inte in i nån grupp, nämligen tomat och majs... Speciellt tomaten ger mig huvudbry. Potatis och tomat är ju släkt, men får inte odlas ihop eller efter varann.... så...hur gör jag? Å andra sidan ska ju tomaten ha mycket näring, men den ska inte odlas med medlemmar av gurkfamiljen heller (squash, melon..). Jag blir bara yrare och yrare, kan nån hjälpa mej?????? help.gif
EKLO
Det finns ju en del tabeller för sånt, det är väl dem du läst, och jag håller med om att det blir knivigt med en del grönsaker. Själv brukar jag göra så här (om det går - det handlar ju också lite om hur många och stora land man har, själv har jag många ganska små) - jag brukar sätta näringskrävande växter på de områden där jag förra året hade ärter och bönor eftersom de avger en del kväve i jorden. Jag brukar sätta potatis där det rimligen är minst näring sedan året innan. Resten ger sig, dvs jag gödslar med naturgödsel på våren och ser till att inte sätta växter av samma familj på samma plats år i rad. Det har funkat fint hittills.
officinalis
För att krångla till det ytterligare så ska tydligen majs trivas mycket bra tillsammans med bönor och ärtor.
Jag skulle nog ha placerat tomaterna på ett eget skift och majsen tillsammans med de mer krävade kålsorterna eller kanske med bönor och ärtor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon