CITAT (lemonie @ 03-01-2010, 19:23)

Jag har en odlingslott på 100kvm som jag delat in i 4 rutor. I 1½ av dessa rutor frodas tistlar. Dessa eviga, asiga åkertistlar. Vi har nu grävt och rensat 3 år och senaste året även roundupat (ja, jag vet men jag blev desperat) och INGET FUNGERAR!

När ska vi bli av med dem??? Jag drar upp dem genast då rosetterna visar sig men det kommer bara flera och flera.. ska de inte tröttna snart? Fick bort både kirskål och kvickrot men detta... Finns det nån som har något bra knep som fungerar mot dessa monster, jag håller på att bli galen!

Det var en gång. På en plätt i utkanten av tomten växte det tistlar, nässlor och gud vet vad. Tidig vår spadvände jag plätten. Jag rensade bort tistlar (och nässlor och vad det nu var) regelbundet första året (hade kanske varit enklare att täcka, men jag visste ingenting då). Våren/försommaren därpå: stryktåliga växter planterades in (vissa, typ aklejor, bara pluppade upp efter det att svålen vändes). Jag fortsatte att rensa tämligen regelbundet; tistlarna var jag petnoga med. Tredje året var området i princip fritt från tistlar, jag kanske grävde bort en handfull. Idag är det en frodig plätt; tåliga växter, typ gamla torparväxter. En och annan nässla, stinknäva, hundkex och vad det nu är dyker fortfarande upp, men de är lätta att rensa bort. Inga tistlar.
På större arealer har jag läst att det är enklast att slå tistlarna, och detta när de är i knopp men innan de går i blom. Mycket av växtens energi går åt att få den att gå i blom, de är som mest känsliga då. Det gäller att vara ihärdig med lien.