lemonie
Jag har en odlingslott på 100kvm som jag delat in i 4 rutor. I 1½ av dessa rutor frodas tistlar. Dessa eviga, asiga åkertistlar. Vi har nu grävt och rensat 3 år och senaste året även roundupat (ja, jag vet men jag blev desperat) och INGET FUNGERAR! angry.gif När ska vi bli av med dem??? Jag drar upp dem genast då rosetterna visar sig men det kommer bara flera och flera.. ska de inte tröttna snart? Fick bort både kirskål och kvickrot men detta... Finns det nån som har något bra knep som fungerar mot dessa monster, jag håller på att bli galen! crazy.gif
hattstugan
Hej!! Ja Åkertisteln är ett gissel!!! Har fått lära mig att tistlar SKA KLIPPAS av inte dras upp!! Min far har varit jordbrukare och gav mig det tipset för många år sedan!! Vet att det fungerar men det tar ett par år tyvärr!!
Min första gräsmatta innehöll mer tistlar än gräs i början men efter nåt år hade gräset tagit över!!
Det är det enda råd jag kan ge iaf!!

Lycka till!!
lemonie
Aaaaa! Ok, måste testa det... Ett par år känns inte så mycket då vi redan har slitit hårtestar i 3 säsonger...=) Tackar!
hattstugan
Glömde att det bästa är att klippa så nära jorden som det bara går!! Jag andvänder en uttjänt sekatör till det numera!!
Peztis
Vad är egentligen skillnaden på att klippa av och dra upp? En rotbit är ju kvar i jorden i alla fall...?

Har också dessa eviga tistlar men är jorden mullrik så är de ju rätt lätta att dra upp. Misstänker att de frösår sig kopiöst! Och det gäller väl att aldrig låta dem gå i blom (vilket är lättare sagt än gjort med en åker precis intill).
sqrulan
confused.gif Ja det undrar jag med, salt ska visst ta död på dom har jag hört, salt rakt ner i bladrosetten. Jag har mängder i mitt potatisland som inte går att utrota och jag har grävt djupt, hackat och klippt men inget funkar. Man borde testa den där saltnings metoden till våren kanske?! g.gif
hattstugan
Har inte riktigt det klart för mig men det gäller att klippa ofta för då får inte roten någon näring!!
Klart att det där med blommning oxå spelar in och som Peztis säger är inte lätt med åkra runtom!!!
Mycket små tistlar kan man dra upp hela roten på men inte stora då de har djupa pålrötter och nar man vrider eller rycker skjuter de bara upp många flera stjälkar!!! Därför tror jag att det här med att klippa en rak yta är bättre!!
Peztis
Ja, ok. Då hänger jag med! Det är väl samma sak med maskrosor, va?

Fast jag tycker inte att de är så farliga längre, i alla fall när man fått bort de stora och bara behöver hålla koll på de små och de är lättare att dra upp om jorden är porös, som sagt.
Då är jag surare på svinmålla, kvickrot, åkerfräken och annat dumt som kväver mina odlingsförsök! Och vad heter de där som är som långa klistriga revor... minns aldrig... våtarv?
DykUnderYtan
På samma sätt ska man väl kunna trötta ut kirskålen har jag hört. Så snart det grönskar, så klipper man ner och så fortsätter man så. Till slut orkar tydligen inte plantan skjuta upp nytt igen utan dör... jag håller på och kämpar för fullt med detta. Fortsättning följer till våren... smile.gif
Peztis
Är det då bättre att klippa av kirskålen i jordnivå eller att rycka upp så mycket som man bara kan så fort man ser den?
Gossen Ruda
Jag förstår inte riktigt varför så många säger sig misslyckas med Roundup, det fungerar alltid för mig. Kan det vara det att man tror att det är så väldigt farligt att man måste snåla? Har man väl beslutat sig för att spruta så måste det göras ordentligt, det räcker inte med att dutta på lite. Spruta ordentligt så hela ogräset blir vått och upprepa gärna med ett par dagars mellanrum tills ogräset börjar gulna. Ju mer glyfosat växten tar upp desto säkrare dör den.
Bassam
Hej
Jag såg en hand apparat i affären som kan injicerar salt direkt i rötter.

H:Bassam
linalina
Själv drar jag upp mina med så mycket rot som möjligt så fort de syns ovan ytan, min tanke är att det borde trötta ut dem på sikt. Fast ibland blir det bara hackan, det borde väl vara att likställa med att klippa av dem.Oavsett vilket hoppas jag att de blir färre i sommar.
smuleborg
CITAT (lemonie @ 03-01-2010, 19:23) *
Jag har en odlingslott på 100kvm som jag delat in i 4 rutor. I 1½ av dessa rutor frodas tistlar. Dessa eviga, asiga åkertistlar. Vi har nu grävt och rensat 3 år och senaste året även roundupat (ja, jag vet men jag blev desperat) och INGET FUNGERAR! angry.gif När ska vi bli av med dem??? Jag drar upp dem genast då rosetterna visar sig men det kommer bara flera och flera.. ska de inte tröttna snart? Fick bort både kirskål och kvickrot men detta... Finns det nån som har något bra knep som fungerar mot dessa monster, jag håller på att bli galen! crazy.gif

Det var en gång. På en plätt i utkanten av tomten växte det tistlar, nässlor och gud vet vad. Tidig vår spadvände jag plätten. Jag rensade bort tistlar (och nässlor och vad det nu var) regelbundet första året (hade kanske varit enklare att täcka, men jag visste ingenting då). Våren/försommaren därpå: stryktåliga växter planterades in (vissa, typ aklejor, bara pluppade upp efter det att svålen vändes). Jag fortsatte att rensa tämligen regelbundet; tistlarna var jag petnoga med. Tredje året var området i princip fritt från tistlar, jag kanske grävde bort en handfull. Idag är det en frodig plätt; tåliga växter, typ gamla torparväxter. En och annan nässla, stinknäva, hundkex och vad det nu är dyker fortfarande upp, men de är lätta att rensa bort. Inga tistlar.

På större arealer har jag läst att det är enklast att slå tistlarna, och detta när de är i knopp men innan de går i blom. Mycket av växtens energi går åt att få den att gå i blom, de är som mest känsliga då. Det gäller att vara ihärdig med lien.
Bassam
Hej

Det är bra med ogräs bekämpning medel att de går genom växter och döda alla ogräs delar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon