Det finns ju massor som du kan ha. Klematis var det första jag tänkte på. Trivs ju bäst när det inte är gassande sol och finns hur många sorter som helst. Fint med växter som växer på höjden på balkongen tycker jag.
Du kan ha en dvärgsyren, de doftar underbart!
Trädgårdsnattviol: gammal trädgårdsblomma som trivs i halvskugga och som doftar ljuvligt i skymningen.
Egentligen kan du ha vad som helst förutom direkta solälskare. Även frukt och bär kan gå du prova. Även om de inte sätter lika mycket frukt som i direkt solsken så kan själva plantan trivas lika bra för det.
Rosor älskar sol men vissa trivs bra i halvskugga/skugga. Jag har en klätterros som står i skugga förutom sista strålarna på kvällen. Den trivs bra. Men så valde jag den specifikt för att den klarar skugga. Madame Alfred Carrière heter den och är en noisetteros från 1800-talet. Blommar i blekt rosa som bleknar till vitt och är underbart vacker.
Min erfarenhet är att ljusa blommor ofta trivs bättre i skugga än mörka. Jag hade mörkt purpurfärgade minipenseer i helskugga på golvet i somras. De trivdes bra men blommorna blev efterhand lite mindre i storlek och bleknade till mörkrosa. Men det gick bra det också!
Jag har massor av växter som står på golvet där det är helskugga och mängder som bara får lite kvällssol. Som tex; ormbunke, skuggbräcka, spetsmössa, förgätmigej, daggkåpa, klematis, rosenplister, murgrönsviol, azalea, dvärgsyren, törnrosas kjortel mm mm.
Det bästa är nog att bara kasta sig ut och våga prova allt som faller en i smaken och som verkar ha någorlunda förutsättningar. Går det så går det!