Full version: plantera silverpäron
Lindbergskan
Jag vill så gärna plantera två Silverpäron på vår framsida av huset, men det är väldigt grunt där med jord ca 50 cm kanske sad.gif och det e ju inte bra... Men jag vill ju! Hur skulle det gå om man höjer upp med en cementring och planterar träden i varsin sådan? Då blir det ju ca 1 meters djup.
Huggorm
Det skulle nog fungera bra. 50cm jord är inte heller så illa, om det bara finns plats åt sidorna för rötterna att breda ut sig
Lindbergskan
Så du kanske menar att det räcker utan cementringar? Ja det finns gott om plats runt om för rötterna. Men jag tänker på att frosten, jag bor norr om göteborg, kan tro att det är zon 2 här. Det sägs ju att Silverpäron inte e så knussliga=)
Aqvakul
Har du kraftig lerjord så finns det all anledning att höja marknivån med ett mer genomsläppligt substrat.
HelenJ
Man har sällan mer än 50 cm matjord i trädgården. Men vad har du under matjorden? Berg eller lera eller sand eller något annat? Det viktiga är att materialet är luckert och släpper igenom både vatten, luft och trädets rötter. Svaret på din fråga beror alltså på vad som finns under jorden. Är det berg eller hård lera kan upphöjd planteringsbädd vara bra, men rötterna bör ha möjlighet att bre ut sig åt sidorna (kanske under cementringens kanter?)
Lindbergskan
Ja det glömde jag ju att skriva, det är berg under jorden. Det har ju växt träd där innan( skogstomt) men det känns som det kanske inte räcker med 50cm jord till berget, det finns gott om plats runt omkring att bre ut rötterna, dock allt från 40-80 cm djup jord bara... Jag vill så gärna ha mina träd just på det här stället och jag vet inte om jag egentligen vill ha upphöjda cementringar men om det är det enda sättet så får det gå smile.gif Det kanske går att klä in ringarna med små natursten sen eller ha växter som hänger ner över kanterna och döljer dom..
Aqvakul
Jag tycker nog att du ska höja upp markytan, f.f.a. med tanke på avrinningen. Det ökar också härdigheten. Du kan säkert lösa det estetiskt tillfredställande.
Bassam
Hej
Jag tycker att det äe bättre om jorden är över 60cm.

H:Bassam
cato
Det finns brunsringar i cement som är 30 cm höga. Jag tror att den höjden räcker.
Allt för dominerande får ringarna inte bli. Speciellt de första åren innan träden hunnit växa till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon